گزارش ویژه/ تلاش یک باند برای تعلیق شدن فوتبال ایران!

گزارش ویژه/ تلاش یک باند برای تعلیق شدن فوتبال ایران!

پایگاه خبری فوتبالی- صبح دیروز داریوش مصطفوی رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای، در برنامه ورزشگاه شبکه پنج، حاضر شد و صحبتهایی کرد که نشان داد در پشت پرده، عملیات تعلیق فوتبال ایران آغاز شده است.

به گزارش فوتبالی، داریوش خان در حالیکه از سن بازنشستگی اش گذشته، در برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما، به صورت ناخواسته سناریوی تعلیق فوتبال ایران را رو کرد! اینکه یک باند در حال توطئه هستند تا فوتبال ایران را تعلیق کنند. البته مصطفوی ناخواسته به فوتبال ایران کمک کرد و باید حسابی از داریوش خان تشکر کرد!

سناریو کجا نوشته شده است؟

سیاست فیفاهراسی سیاستی است که در دوران چند رییس گذشته هم وجود داشته اما در حال حاضر، به نظر می رسد عده ای می خواهند که دیگی که برای آنها نمی جوشد، سر سگ تویش بجوشد بهتر است! البته مصطفوی به صورت دقیق آدرس نداد که چه کسانی به دنبال این ماجرا هستند اما ظاهرا تا مجمع اردیبهشت 1401 یک باند در تلاش است هم اعضای مجمع را تحت تاثیر قرار دهد تا به تغییرات رای ندهند و هم اینکه طوری فضاسازی شود تا فیفا، وارد کار شود و فوتبال ایران را تعلیق کند. به نظر می رسد این سناریو هدفش تنها انتقام از کسانی است که تغییرات در فوتبال ایران را آغاز کرده اند تا همه با هم بازنده شوند.

فیفا و ای اف سی در جریان همه اتفاقات هستند

در حالت کلی، فیفا برای تعلیق کردن فدراسیون ها بسیار سخت گیر است و توطئه کسانی که می خواهند فدراسیون فوتبال و فوتبال ملی و باشگاهی تعلیق شوند، به این راحتی ها به ثمر نمی نشیند. به عنوان مثال فیفا هرگز به این دلیل که مجمع عمومی یک فدراسیون رییس آن فدراسیون را برکنار کند، حکم به تعلیق فدراسیون فوتبال یا فوتبال یک کشور نمی دهد. فیفا در کنار کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به طور کامل در جریان موضوع قرار دارد و به نظر نمی رسد که جای نگرانی وجود داشته باشد هر چند برخی عقیده دارند که این احتمال وجود دارد که به دلیل مصوب نشدن بند یک اساسنامه اصلاح شده در مجلس، فیفا کمیته عادی سازی را جایگزین هیات رییسه فعلی کند ولی اینکه به خاطر عزل موقت و قانونی شهاب عزیزی خادم طبق بند 37 اساسنامه، فوتبال ایران تعلیق شود، به یک جوک شبیه است. فیفا هم چندی پیش از تصمیم فدراسیون فوتبال به نوعی حمایت کرده و گفته است این کار قانونی بوده است چون تشریفات قانونی اش در اساسنامه طی شده است. در هر حال برخی خبرها حاکی از آن است که شهاب عزیزی خادم هم با آگاهی از این موضوع، در تلاش است سی رای سفید در مجمع 87 نفره برای خود بگیرد تا در جلسه اردیبهشت 1401 به فوتبال برگردد و رییس شود. البته کار او برای کار کردن با هشت عضو هیات رییسه که پای نامه اش امضای عزل زده اند، به این راحتی ها هم نیست. 

ادعای مصطفوی در برنامه زنده: عزیزی خادم قرار است دستگیر شود!

در این میان برخی حضور داریوش مصطفوی در برنامه ورزشگاه را قدم اول این سناریو می دانند. اینکه مصطفوی گفت عزیزی خادم توسط هیات رییسه برکنار نشده و فشارهای بیرونی برای برکناری وجود داشته و حتی پیش بینی کرد عزیزی خادم قرار است دستگیر شود! و تاکید کرد:" شک نکنید فیفا فوتبال ما را تعلیق خواهد کرد!" این در حالی است که اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال رییس معزول را با 43 دلیل عزل کردند که قبلا هم به آن اشاره شده بود. از تخلفات در اداره فوتبال تا نداشتن شفافیت و مشخص نبودن صورت های مالی، حذف شدن استقلال و پرسپولیس و گل گهر از لیگ قهرمانان آسیا که پشت بند آن کمیته صدور مجوز هم تعلیق شد، بی اعتنایی به اساسنامه، سپردن امور فوتبال به مشاوران به جای دپارتمان ها و کمیته ها گرفته تا ماجرای خوبان عالم و رابطه با جادوگر، ابهامات سیستم کمک داور ویدیویی، نامه نگاریهای عجیب با فیفا و نامشخص بودن مصارف منابع مالی دریافت شده از سازمان برنامه و بودجه و ده ها دلیل ریز و درشت دیگر باعث شد تا هیات رییسه با هشت رای موافق و بدون حتی یک مخالف، عزیزی خادم را عزل موقت کردند و حالا هم برای برکناری دائم او منتظر برگزاری مجمع هستند.

تلاش برای حساس کردن فیفا

طبق اساسنامه تا این جا، کار هیات رییسه قانونی بوده ولی باندی که گفته شد اصرار دارند به فیفا گزارش دهند که که عزل موقت عزیزی خادم بیرون از چارچوب فوتبال رخ داده و هیات رییسه هیچ کاره بوده است. البته نزدیکان عزیزی خادم ادعا می کنند او با قدرت در حال رایزنی با اعضای مجمع است و در جلسه اردیبهشت ماه، دوباره رییس فدراسیون فوتبال می شود اما این روایت هم به گوش می رسد که داریوش مصطفوی عامدانه آن حرف ها را در برنامه ورزشگاه زد که فیلم این بخش از حرف هایش که ادعا کرده برکناری شهاب عزیزی خادم غیر فوتبالی بوده از طریق برخی رسانه های فارسی زبان خارج از ایران که معاند هم هستند بازتاب داده شود و همراه یک گزارش به فیفا ارسال شود تا فیفا بر مبنای این ادعاهای دروغین، حکم به تعلیق فوتبال ایران بدهد. البته این اتفاق هم دیشب افتاد. 

داریوش مصطفوی از کدام فیلم حرف زد؟ 

داریوش مصطفوی دیروز در ورزشگاه از فیلمی حرف زد که دست فدراسیون فوتبال است. فیلمی که مصطفوی مدعی شد در آن اعضای هیات رییسه ادعا می کنند امضاها علیه شهاب عزیزی خادم از آنها به زور گرفته شده است! تا جاییکه ویدیوهای آن جلسه وجود دارد در جلسه عزل شهاب عزیزی خادم که به میزبانی مرکز ملی فوتبال با حضور 8 عضو قانونی هیات رییسه، حسن کامرانی فر، شهاب عزیزی خادم، حمیدرضا مهرعلی و حیدر بهاروند برگزار شد، غیر از این 12 نفر کسی حضور نداشت که اعضای هیات رییسه را به زور وادار به امضای صورتجلسه کند و رای گیری مخفیانه انجام شد که حسن کامرانی فر دبیرکل فعلی فدراسیون فوتبال به عنوان فرد مورد اعتماد عزیزی خادم در جلسه حضور داشت و او بود که به عنوان دبیر جلسه، آرا را خواند و گفت شهاب با 8 رای موافق عزل موقت می شود. کامرانی فر حتی مهرعلی و بهاروند را هم از جلسه خارج کرد. ظاهرا همه جریان جلسه هم فیلمبرداری شده است. شاید منظور مصطفوی ویدیویی است که در حین ورود اعضای هیات رییسه رسانه ها منتشر کردند و یک نفر که گفته می شود از دوستان میرشاد ماجدی است و در نقش همراه ماجدی بوده با هیات رییسه تا دم درب ورودی رفت اما در نهایت هم نه او و نه حتی مجتبی خورشیدی، سرپرست تیم ملی، راهی به جلسه پیدا نکردند. احتمالا منظور مصطفوی همان فیلم بوده است. البته هیات رییسه بهتر است در این باره بیشتر توضیح بدهد اما در هر حال به نظر می رسد که با صحبتهای مصطفوی، توطئه این باند شکست خورده است چرا که دست آنها دو ماه پیش از مجمع رو شده است.

گزارش: چیا فوادی