گزارش ویژه/ پنج نکته از رویارویی استقلال و صنعت نفت؛ تیمی که خوب گل می‌خورد!

گزارش ویژه/ پنج نکته از رویارویی استقلال و صنعت نفت؛ تیمی که خوب گل می‌خورد!

پایگاه خبری فوتبالی- رقیب این هفته استقلال، همان تیمی است که هفته قبل در خانه‌اش پرسپولیس را برد و باعث شد فاصله سرخابی‌ها در جدول به 6 امتیاز برسد. 

به گزارش فوتبالی، صنعت نفت روزهای خوبی برابر استقلال در رویارویی‌های ابتدایی‌اش در لیگ برتر داشت ولی این قصه، چند وقتی است با سنگین شدن کامل کفه ترازو به سمت آبی‌اش همراه شده است. البته منصوریان امروز به کنفرانس خبری پیش از بازی نرفت و دلیلش را انطباق زمانی کنفرانس با تمرین تیمش دانست اما در هر حال خبرنگاران تهرانی، سوالاتی را هماهنگ کرده بودند که از او بپرسند که حالا پرسیدن این سوالات به پس از بازی موکول شد.

* قصه 22

استقلال هفته قبل هم نباخت و برای بیست و یکمین بازی پیاپی با امتیاز زمین را ترک کرد. آنها حالا صاحب بهترین رکورد نباختن در یک فصل هستند ولی در این عنوان 2 شریک دارند: سایپای لیگ 5 با بیژن ذوالفقارنسب و سپاهان لیگ 10 با امیر قلعه‌نویی. آنها هم در 21 بازی ابتدایی فصل نباختند. رویارویی با صنعت نفت می‌تواند استقلال را در صورت نباختن، به تنهایی صاحب این رکورد کند: 22 بازی بدون شکست و البته آنها را یک قدم دیگر به رکورد طلایی نباختن در تاریخ لیگ برتر، نزدیک‌تر: پرسپولیس با 26 بازی بدون شکست! البته 4 بازی تا آن زمان فرصت هست.

* قصه منصوریان

  علیرضا منصوریان که هم برای استقلال بازی کرده (131 بازی فقط در لیگ برتر) و هم روی نیمکت این نشسته (37 بار در لیگ برتر)، جزو معدود مربیان تاریخ لیگ برتر است که بردهایش برابر استقلال از باخت‌هایش بیشتر است: 3 برد، 3 مساوی و 2 باخت. از طرف دیگر، رویارویی‌های استقلال و منصوریان در این چند وقت اخیر، کمتر برنده داشته است. هر 3 مصاف آخر استقلال برابر تیم‌های منصوریان (ذوب‌آهن اصفهان، آلومینیوم اراک و صنعت نفت آبادان) مساوی شده و صد درصد رویارویی‌های مجیدی و منصوریان هم بدون برنده بوده است. در هر حال همه به یاد دارند روزی که منصوریان پس از قهرمانی استقلال در جام حذفی، از فوتبال خداحافظی کرد و کفشها را آویخت، میکروفن به دست روی سکوی قهرمانی خطاب به بیش از یکصدهزار تماشاگر گفت که او را هیچ وقت روی نیمکت هیچ تیمی مقابل استقلال نخواهند دید! 

البته این ماجرا را به حساب جوگیری آن روز خداحافظی منصوریان از دنیای فوتبال با چشمان اشک بار بگذاریم یا نگذاریم، به نظر او فکر می کرده اگر سرمربی هر تیمی شود، می تواند روز بازی مقابل استقلال روی نیمکت ننشیند. این جمله را همان زمان هم خیلی ها جدی نگرفتند. دنیای مربیگری دنیایی است که مربیان و حتی بازیکنان متعصب هر تیمی، یک روز شاید مجبور شوند مقابل تیم سابقشان بازی و یا حتی مربیگری کنند و چه بسا ببرند! مثال ها هم زیاد است. از امیر قلعه‌نویی بگیرید تا حتی علی کریمی پرسپولیسی.

* نبازها

  تقابل استقلال و صنعت نفت را می‌توان رویارویی تیم‌هایی دانست که در این چند وقت اخیر، علاقه‌ای به باختن نداشته‌اند. استقلال در این فصل نباخته و البته با احتساب 9 هفته از لیگ برتر بیستم آمارش یک باخت است در 30 بازی آخر. این قصه برای صنعت نفت هم البته با شدت کمتری وجود دارد. تیم منصوریان در 8 بازی آخرش تنها یک بار باخته و به طور کل، پوست انداخته است. صنعت نفت در 11 بازی اول فصل با منصوریان صاحب 10 امتیاز شد ولی از 10 بازی بعدی‌اش، 20 امتیاز گرفت. کلا تیم های علیرضا منصوریان اول یا نمی برند و مساوی می کنند و یا می بازند اما موتور تیم از بازی ششم – دوران سرمربیگری منصوریان شروع می‌شود!

* خاطرات تلخ

  در یک دهه اخیر، تمامی خاطرات تلخ استقلال از صنعت نفت برای دورانی است که علیرضا منصوریان روی نیمکت آبی‌ها نشسته بود. آخرین باری که استقلال به صنعت نفت باخت، افتتاحیه لیگ هفدهم بود و آن روز، سرمربی آبی‌ها کسی نبود جز علیرضا منصوریان. آخرین باری که استقلال در خانه به صنعت نفت باخت، بازی رفت لیگ 16 بود که آن روز هم جلوی عنوان سرمربی استقلال، نام علیرضا منصوریان درج شده بود. آن باخت اول، رکورد نباختن‌های استقلال در هفته‌های اول تاریخ لیگ برتر را شکست و آن شکست دوم، همانی است که زنده یاد منصور پورحیدری درباره‌اش گفت ایراد از او بوده که به دلیل داشتن عصا، نمی‌توانسته خوب در زمین بدود.

* رقیب گل‌خور

صنعت نفت با 7 بار شکست دادن استقلال در تاریخ لیگ برتر، جزو رقبای سخت آبی‌ها محسوب می‌شود ولی این موضوع مربوط به گذشته‌هاست چون صنعت نفت بردی در 9 رویارویی آخرش برابر استقلال ندارد. صنعت نفت در تاریخ لیگ برتر از هیچ تیمی هم به اندازه استقلال گل نخورده است: 38 گل! در تهران، استقلال سابقه بردهای پرگل برابر صنعت نفت کم نداشته است: 6 گله با مظلومی در لیگ دهم، 5 گله با استراماچونی در لیگ نوزدهم، 4 گله در لیگ هفدهم و 3 گله در لیگ هجدهم با شفر.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی        عکس از محمدحسن حیاوی