اصولی: برای میزبانی جام‌ ملت‌ها باید تمرکز زدایی کنیم

اصولی: برای میزبانی جام‌ ملت‌ها باید تمرکز زدایی کنیم

پایگاه خبری فوتبالی- عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال درباره‌‌ میزبانی مشهد از دوئل ایران و لبنان توضیح داد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، در حاشیه برگزاری مجمع عمومی هیئت فوتبال خراسان رضوی، احسان اصولی، رئیس ‌هیئت فوتبال استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: امروز بنا به درخواستی که داده شد و تکلیفی که براساس اساسنامه هیئت فوتبال خراسان رضوی است و همین‌طور موافقتی که سرپرست محترم فدراسیون داشتند، برگزاری مجمع عمومی هیئت فوتبال خراسان رضوی را داشتیم؛ در این جلسه آقای ماجدی سرپرست محترم فدراسیون فوتبال، آقای حیدری عضو محترم هیئت‌رئیسه و رئیس کمیته استان‌ها و اعضای مجمع که ترکیبی از روسای هیئت‌های شهرستان‌ها و باشگاه‌های تعریف‌شده در اساسنامه هستند؛ به‌همراه اشخاص حقیقی و نمایندگانی که در اساسنامه حضورشان تعریف شده، حضور داشتند و مجمع برگزار شد.

اصولی درباره شرایط جلسه توضیح داد: همچنان مجمع ادامه دارد و درباره نواب رئیس (اول و زنان) و هم‌چنین نماینده هیئت‌های شهرستانی در هیئت‌رئیسه و هم‌چنین نماینده باشگاه‌ها در هیئت‌رئیسه رأی‌گیری شده و الان در حال شمارش هستند.

عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال درباره‌ میزبانی مشهد از مصاف ایران-لبنان گفت: 2 نکته‌ درباره‌ این موضوع بگویم؛ اولین اتفاق و دلیل این است که تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدارش در مسابقات مقدماتی جام جهانی، این توفیق را داشته باشد که به پابوسی حرم مطهر رضوی مشرف شوند و از وجود این بارگاه منور رضوی کسب فیض کنند؛ نکته‌‌ دوم، سیاستی است که در هیئت‌رئیسه فدراسیون دنبال می‌شده؛ موضوع را در هیئت‌رئیسه مطرح کردیم که خوشبختانه، هم مشهد از بُعد معنوی‌اش که پایتخت معنوی ایران محسوب می‌شود و هم از بُعد زیرساختی که دومین کلان‌شهر ایران عزیزمان است، به‌عنوان میزبان انتخاب شد.

وی افزود: برای اولین‌بار در این سری از مسابقات و در بازی‌های رسمی، تیم ملی کشورمان خارج از پایتخت بازی خواهد کرد؛ هدف اصلی این است که ما ظرفیت‌هایی که در سطح کشور داریم، معرفی کنیم؛ به هر حال ورزشگاه مدرن امام رضا(ع) یک زیرساخت بسیار مدرنی دارد که کاملاً براساس استانداردهای روز دنیا ساخته شده و در اختیار مردم، ورزشکاران و تیم‌های فوتبال است. از این ظرفیت باید استفاده کنیم چرا که در طبقه‌بندی AFC بعد از بازدیدی که داشتند، ورزشگاه امام رضا(ع) جزو ورزشگاه‌های در طبقه‌بندی بالا یا به اصطلاح رنک بالا قرار گرفت.

احسان اصولی با اشاره به درخواست میزبانی جام ملت‌ها توضیح داد: این تمرکز زدایی خود می‌تواند خیلی موثر باشد، تاثیرش کجاست؟ آن‌جایی که ما می‌توانیم میزبانیِ رویدادهای بین‌المللی را داشته باشیم و نیاز است که چند ورزشگاه مناسب به‌طور همزمان در اختیار باشد. مثلاً الان ما درخواست جام ملت‌های آسیا را داده‌ایم یا میزبانی جام باشگاه‌های آسیا را می‌توانیم داشته باشیم، آن ظرفیت باید در عمل دیده شود و معرفی شود و در آن یک رویداد و مسابقه‌ی رسمی و بین‌المللی برگزار شود.

رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی درباره‌ زیرساخت‌های ورزشی ایران گفت: فقط هم یک ورزشگاه نیست، مستحضر هستید که مجموعه‌ امکانات رفت و آمد، فرودگاه، هتل، بحث‌های امنیتی، بحث‌های بهداشتی-درمانی، زیرساخت‌های بیمارستانی و ... همگی باهم همزمان فعال می‌شوند و یک ساختار مدیریتی همزمان فعال می‌شود و این ساختار وقتی در شهری مثل مشهد یا اصفهان و تبریز و اهواز می‌آید، این خود مُبَین این موضوع خواهد بود که دوستانی که تصمیم‌گیر برای بحث میزبانی هستند، تجربه‌ عملی داشته باشند و تجربه‌ عملی را دیده باشند؛ این تجربه صرفاً یک بیان نیست و یک سیستم و مجموعه عملیاتی را می‌توانیم اجرا کنیم.

اصولی در جمع‌بندی توضیح خود درباره‌ مصاف ایران-لبنان گفت: لذا این اتفاق از دو منظر، یکی بهره‌مندی از وجود حضرت رضا(ع) و یکی هم نمایش این توان در سایر نقاط کشور، اتفاق خواهد افتاد؛ انشالله شهرهای دیگر نظیر اصفهان، اهواز و تبریز نیز بتوانند این ظرفیت را داشته باشند و البته شهرهای دیگر هم امیدوارم از لحاظ زیرساختی به این قابلیت برسند.

احسان اصولی در پاسخ به سوالی درباره‌ حضور تماشاگران در بازی ایران-لبنان پاسخ روشنی نداد و گفت: مقوله‌ حضور تماشاگر، مقوله‌ای است که در زمان خودش و براساس تصمیمات ستاد کرونا اتخاذ خواهد شد و در زمان خودش هم اعلام می‌شود.

او درباره‌ مسئله‌ کمک داور ویدئویی گفت: مقوله‌ی VAR بحث تخصصی است که دوستانمان در کمیته‌ داوران، کارگروهی تشکیل داده‌اند و این موضوع در حال بررسی است؛ بررسی‌های فنی در این‌باره انجام شده، یک‌سری بحث‌های اقتصادی دارد که همه‌ این‌ها در حال انجام است و انشالله بعد از این‌که به یک نقشه‌ راه برسیم؛ آن را اعلام می‌کنیم اما برای بازی ایران-لبنان چنین الزامی وجود ندارد.
اصولی در واکنش به بی‌اطلاعی مسئولان استانی از برگزاری بازی ملی توضیح داد: اولاً بعد از این‌که FIFA و AFC تاییدیه خود را دادند، بلافاصله سرپرست فدراسیون فوتبال مکاتبه‌ای با استاندار خراسان رضوی داشتند و رونوشتی به آقای وزیر و دست‌اندرکاران داده شد و خبر دارم که در این حوزه آقای استاندار دستوراتی را داده‌اند؛ هر چند که قبل از تاییدیه کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا هم به‌صورت شفاهی مسئله اعلام شده بود.

رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی ادامه داد: موضوع در دستور کار استان قرار گرفته و مرحله به مرحله، بحث‌های مجوز، بررسی‌ها، ستادی که باید تشکیل شود؛ پیش می‌رود. شنبه تیمی از فدراسیون به مشهد خواهد آمد و برای بررسی مباحث فنی و ... قرار است گزارشی تهیه شود؛ عمده‌ موضوع این میزبانی در استان و انشالله با مدیریت مجموعه‌ مدیران استان ساماندهی خواهد شد و به نظر من کار به‌صورت طبیعی در حال انجام است.

عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره‌ی جلسه هیئت‌رئیسه گفت: اولین جلسه‌‌ هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بعد از تغییرات اخیر، امروز ساعت 16 در محل هیئت فوتبال خراسان رضوی برگزار می‌شود، همه‌ 8 عضو محترم هیئت‌رئیسه در مشهد حضور دارند و بازهم با نگاه تبرک جُستن از وجود مقدس حضرت رضا(ع)، این برنامه را در مشهد به‌عنوان اولین جلسه هیئت‌رئیسه برنامه‌ریزی کردیم؛ من بعد از جلسه به‌عنوان سخنگو در خدمت شما خواهم بود و درباره‌ جلسه توضیح می‌دهم.

۴۱۵۴