نابغه بایرلورکوزن پشت انتقال سردار به آلمان

نابغه بایرلورکوزن پشت انتقال سردار به آلمان

پایگاه خبری فوتبالی- انتقال آزمون از زنیت به بایرلورکوزن با پافشاری فردی رقم خورد که به‌زودی مدیرورزشی تیم خواهد شد و با انتصاب او، حمایت ویژه باشگاه پشت سر مهاجم ایرانی قرار خواهد داشت.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان شماره هفت زنیت از روسیه دل کند تا از جمع مردانِ سرگی سماک جدا شده و ماجراجویی جدیدی را به قول ژرمن‌ها در سرزمین Dichter und Denker به معنای "شاعران و متفکران" آغاز کند.

وقتی لویک تانزی، خبرنگار معتبر رسانه Sport RMC طی پیامی توییتری گزارشِ حضور سردار را پیش از تابستان طی همین ماه ژانویه مخابره کرد، توجه‌مان زودتر از موعد مقرر به سمت منطقه نوردراین-وستفالن آلمان معطوف شد. به باشگاه بایر لورکوزن، به ژرمن‌های جدی و منضبط.

پس وقتی هواپیمایش در باند فرودگاهِ دوسلدورلف نشست تا عوامل باشگاه آلمانی پذیرایش باشند. تا هودی اختصاصی بایر 04 را بدهند دستش و رودرروی لنز دوربین‌ها ژست گرفته و تصویرش بی‌درنگ در صفحه شبکه اجتماعی باشگاه بارگذاری شود، تا پس از شرکت طی تست‌های پزشکی، شماره 9 باشگاه را به‌ دست گیرد و در کنار زیمون رولفس و رودی فولر در ورزشگاه بای‌آرنا، زیر نور فلش‌های متعدد دوربین قرار گیرد.

طی همان تصاویر و ویدیوی ثبت شده، در پس پرتره‌اش نه سراسیمگی دیده می‌شود و نه مضطرب شده. با همان لبخند همیشگی و با تسلط بسان بازیکنان حرفه‌ای تصویرش در کادر ثبت می‌شود که نشان از صلابتش داشته، به اینکه هراسی از رقابت نداشته، شماره‌ای که به دستش داده‌اند روزگاری بزرگانی همچون دیمیتار برباتف، اولف کریشتن، آندره شورله بر تن کرده‌اند اما مهاجم گنبدی آمده قصه خود را از نو در آن منطقه بنویسد.

رسانه‌های آلمانی خرید سردار آزمون را به پای زیمون رولفس می‌نویسند، مغز متفکر مدیریتی باشگاه بایر لورکوزن، همانی که باشگاه را احیا کرده، کای هاورتس، فلوریان ویرتس، دیابی و ادموند تاپسوبا طی دوران مدیریت او در لورکوزن شکوفا شدند، او که طی فصل 2018 به بدنه مدیریتی باشگاه اضافه شده و قرار است از تابستان پیش رو سمت ریاست مدیر ورزشی را از رودی فولر تحویل گیرد، او بود که مصرانه تلاش زیادی به خرج داد تا با درخواست خروج فوری ندیم امیری موافقت شود تا جا برای آمدن سردار باز شود. او که اذعان داشته ارزش خریدش را بعدترها خواهید دریافت. گفته این انتقال برای باشگاه پروسه دو سر برد خواهد بود و خط حمله باشگاه را غیر قابل پیشبینی‌تر از گذشته خوانده بود. این به این معناست که سردار سایه بلندِ حمایتی باشگاه را پشت سر خود می بیند.

اکنون از نو بعد از سال‌ها در سطح تراز اولِ بوندس‌لیگا صاحب نماینده شده‌ایم، تا مرور نشریه‌های ورزشی روسی از جمله اسپورت اکسپرس، مسکو تایمز و سوویتسکی اسپورت جایشان را بدهند به نشریه‌های بیلد، مورگن پست و نشریه مطرح کیکر با آن نمره‌دهی آمیخته به بیم و تردید. در آلمان گویند سرنوشت بازیکنان با همان اعداد گره خورده. از یک به معنای معرکه گرفته تا 6 مترادف با نازل‌ترین کارکرد...

اما پرسشی با علامت سوال بزرگی که در ذهنمان نقش می‌بندد، این بوده که آیا سردار آزمون در بوندس‌لیگا موفق خواهد بود؟ به‌طور کلی آزمون نشان داده، مولفه و فاکتورهای لازم یک مهاجم تراز اول را برای موفقیت در باشگاه‌های بزرگ اروپایی را داراست.

سردار ذاتاً یک مهاجم کلاسیک خوانده می‌شود، اما قابلیت بازی در یک خط عقب‌تر را هم داشته. معمولا بازیکنان بلند قامت از سرعت بالایی برای فرارهای سریع پشت مدافعان برخوردار نیستند، اما سردار با اتکا به گام‌های بلندش از این مزیت قابل توجه برخوردار بوده و به‌ندرت طی کورس‌ها از مدافعان روبه‌رویش عقب می‌ماند، فرار دیدنی‌اش برابر مدافعان چلسی و گل حیرت‌آورش رودرروی کپا را به‌خاطر بیاورید.

از طرفی آزمون نشان داده هیچ ابایی از رویارویی با تیم‌های بزرگ نداشته، با چشمانی کاملا باز و بی اعتنا به نام و آوازه‌شان. از آن گل به یان اوبلاک، یکی از مطرح‌ترین گلرهای دنیا و تیم اتلتیکو مادرید گرفته تا فرو ریختن دروازه شتزنی در تورین برابر یوونتوس و همین‌گونه گلزنی برابر تیم‌های مطرحی همچون بایرن مونیخ، لیون، آژاکس و فنرباغچه و.. که همه این آمارها نشان از شم بالای گلزنی این مهاجم کارآمد برابر تیم‌های بزرگ داشته. او که در روسیه پای راستش را مرگبار می‌خوانند، همان مولفه مهمی که بیش از هفتاد درصد گل‌های پرشمارش را از این راه به ثمر رسانده تا بدل شود به برترین گلزن خارجی تاریخ لیگ روسیه.

از طرفی سردار این قابلیت را داشته که کیفیت خود را در تیم‌های بزرگ حفظ کند، موفقیت در تیم بزرگ روسیِ زنیت هیچ‌گاه تضمینی نبوده، در یک‌دهه گذشته تنها بازیکنان معدودی توانسته‌اند در خط حمله این باشگاه بدرخشند، بازیکنانی نظیر دریوسی، کوکورین، پولوزو. بخشی از سیاهه ناکامانی دهه گذشته خط حمله زنیت بودند اما سه فصل حضور سردار در این تیم مترادف بود با درخشش و فتح جام. با این وصف باید امیدوار باشیم که آزمون قادر باشد خود را در در ترکیب نخست تیم بزرگ آلمانی هم جای دهد.

همه این مولفه و فاکتورها سردار را تبدیل به یک مهاجم قابل و بالفطره در سطحِ اروپا کرده، تا سایت مطرح ترانسفر مارکت نشانِ 25 میلیون یورویی را در کنار نام او ضمیمه کند، تا پس از سون هیونگ مین، عنوان دومین بازیکن گران‌قیمت آسیا را یدک بکشد.

ورای این عملکرد، چنانچه جراردو سیونه سرمربی لورکوزن خواهان استفاده از تمام کارایی سردار آزمون باشد، باید او را در نوک خط حمله، نزدیک دروازه حریفان نگه دارد. مربی‌ای که در اروپا او را با فتوحاتش در تیم یانگ بویز به‌خاطر می‌آوردند. پایه و اساس این فتوحات با بستن میانه میدان با پرسینگ سنگین برای سردرگمی و نابودی حفظ توپ حریفان شکل گرفته بود که ضلع هجومی این موفقیت را سیستم مبتنی بر دو مهاجم شکل داده بود، اما این مربی سوئیسی در لورکوزن با توجه به عدم کاکرد مناسب و فقدان مهاجم نوک و از طرفی حضور وینگرهای کلاس بالا در جناحین، طی ابتدای فصل به سیستم مبتنی بر تک مهاجم، روی آورده و به آن وفادار مانده. سیستم و معضلی که کار را برای سردار برای قرار گرفتن در نوک خط حمله با توجه به درخشش پاتریک شیک دشوار می‌کند. از طرفی لوکاس آلاریو، مهاجم ملی‌پوش آرژانتینی دیگر هم پست سردار شمرده می‌شود که طی این فصل به نیمکت منگنه شده و پشت سر مهاجم چک‌تبار مانده و در انتظار درخشش است.

اساساً کامیابی و موفقیت در سطح پرفشار بوندس‌لیگا، نیازمند به مرارت و تایم گذاری حرفه‌ای بوده، معمولا رسانه‌های آلمانی به بازیکنان برجسته چندان مجال اخت شدن با شرایط موجود را نمی‌دهند، این بازیکنان ملزمند خود را زود همساز با تیم جدید کرده، تا ازگزندِ نیش‌ها و قلم‌های تیز انتقادات مصون بمانند. سردار باید با هوشیاری خود را در کمپِ بایر با شرایط موجود وقف دهد، تا قادر باشد در ادامه توانایی‌هایش را به رخ کادر فنی تیم لورکوزن بکشد، در صورت حضور آزمون در نوک خط حمله، با توجه به قدرت هجومی این تیم و بازیکنان بازیساز و با استعدادی همچون فلوریان ویرتس در پشت سر خود، سردار این فرصت را داشته ارزش‌های خود را نشان دهد، آمار می‌گویید، شاگردان سیونه طی این فصل بالاتر از بورسیا دورتمند، توانسته‌اند بیشترین ایجادِ موقعیت بر روی دروازه حریفان را خلق کنند و تنها بایرن مونیخِ ناگلزمن بهتر از ورکسلف‌ها عمل کرده است.

جان دوردون، مقاله نویس سایت مطرح espnfc درباره سردار اذعان داشته بود" او فاکتورهای لازم را برای موفقیت در بالاترین سطح فوتبال را داراست، خصوصیاتی نظیر حمل توپ و موقعیت‌ شناسی می‌تواند به آزمون کمک کند تا مهیج‌ترین مهاجم حال حاضر فوتبال شود."حال اگر بخواهیم شاهد شیرین‌ترین سریالِ تکراری ژست خوشحالی سردار پس از گشودن دروازه‌ها باشیم، این که برود به گوشه زمین به سینه‌اش بکوبد، چشم در چشم‌مان و رودرروی دوربین‌ها با دست حرف "A"  را نشانمان دهد، باید به نظاره بنشینیم، این بار در جامهِ راه راهِ مشکی و قرمز پوشِ لورکوزن، تا نشان دهد در قواره این تیم آلمانی و بوندس‌لیگا بوده است.

 

سیدامیر میرصالحی 

9719