به مناسبت تولد 30 سالگی زهرا قنبری/ دختری که بوی گل می‌دهد

به مناسبت تولد 30 سالگی زهرا قنبری/ دختری که بوی گل می‌دهد

پایگاه خبری فوتبالی- در سالروز تولد مهاجم خاتون بم، نگاهی به آمار و عملکرد یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال بانوان ایران خواهیم انداخت که سابقه تست فوتبال در جمع پسرها را دارد.

به گزارش فوتبالی، چهاردهمین روز از ماه اسفند، روزی است که فوتبال بانوان را به خود مدیون کرده و یکی از ستارگان بی‌بدیل مستطیل سبز در کنگاور متولد شده است.

دختری با صورت کشیده و پوستی سبزه، که 15 سال پیش فوتبال حرفه‌ای را در تهران و با پیکان آغاز کرد و سپس به عضویت دانشگاه آزاد درآمد.

او سپس به شیراز رفت و دو فصل در خدمت تیم‌های اسپاد و اوج نصر شیراز بود که روی هم رفته در 27 بازی، 16 گل به ثمر رساند تا با آمار بسیار خوبش توجه مربیان تیم‌های مطرح را به سوی خود جلب کند.

در سال 84 توسط خانم وقاری، سرمربی تیم ملی جوانان، به این تیم دعوت شد و در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به عنوان کاپیتان تیم ملی جوانان انتخاب شد.

در سال ۸۵ و در پی درخشش در بازی تیم ملی جوانان ایران با آلمان به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد و درخشش در فوتبال بانوان، بلیت سفر به پرافتخارترین تیم باشگاهی ایران را برای او رزور کرد.

 مدت پیوستن به شهرداری بم و تبدیل شدن به یک ستاره بی‌بدیل برای تیم مرضیه جعفری نیز زمان زیادی لازم نداشت و او نیامده تبدیل به یک ستاره درخشان در تیم بم شد.

در پایان فصل ۹۳–۹۴، با 23 سال سن به عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر فوتبال بانوان انتخاب شد تا شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور وقت در بخش زنان و خانواده، جایزه بهترین بازیکن فوتبال بانوان را به او اهدا کند.

این ستاره، در آن فصل ۲۰ گل برای تیم شهرداری بم به ثمر رساند و بعد از سارا قمی برترین گلزن لیگ بانوان لقب گرفت و نقش مهمی را در قهرمانی شهرداری بم ایفا کرد.

همچنین مدتی را هم در دلوار کشتی بوشهر و وچان کردستان گذراند و مقطعی هم به گاز شمال کرکوک پیوست تا لقب نخستین بانوی لژیونر فوتبال را به خود اختصاص دهد.

آمار عجیب و غریب او در فوتبال بانوان و شم بسیار بالای گلزنی‌اش، توجه رسانه‌ها را به یک دختر پا به توپ جلب کرد تا کسی میان بازی چشم‌نواز او با مطرح ترین بازیکنان حاضر در فوتبال مردان تفاوتی قائل نشود.

نام "زهرا قنبری" به سرعت سر زبان‌ها افتاده بود و در روزهایی که خبری از ویدیوهای فوتبال دختران نبود، همه به دنبال بازی‌هایش در مستطیل سبز بودند تا پدیده شاغل در فوتبال بانوان را بهتر بشناسند.

قنبری در اوج درخشش توانست در فصل 97-98 شمارگل‌های خود را در یک فصل به عدد 51 برساند تا یک رکورد تاریخی در هردو بخش فوتبال مردان و زنان ایران از خود بجا بگذرارد.

زهرا در بازی‌های ملی هم خوش می‌درخشید؛ گل زیبای او در بازی ایران-ویتنام که از ضربه ایستگاهی به ثمر رسید، در برنامه نود در بین برترین گل‌های ماه قرار گرفت و نهایتاً با کسب ۱۷۴۴۷۱ رای (۱۱ درصد کل آرا) به عنوان سومین گل برتر ماه انتخاب شد.

هرجا که قنبری باشد، آمار گل‌های تیم هم بالاست. چهارچوب دروازه در تسخیر ضربات اوست و دروازه‌بانی وجود ندارد که یک روز سخت را در تقابل با کاپیتان زهرا پشت سر نگذاشته باشد.

او شاید تا کنون به آرزویش که بازی در سطح فوتبال زنان اروپاست، نرسیده؛ اما برای دختری که در کودکی در تست‌های فوتبالی پسرانه شرکت کرده و مربیان را به شگفتی آورده، هیچ چیزی غیر ممکن نیست. 

حتی اگر 30 ساله باشد و روی نامش در آخرین لیست اعزامی تیم ملی به جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا هم با بی‌مهری قلم قرمز کشیده شود، بازهم با انگیزه ادامه می‌دهد تا در پایان نیم فصل لیگ جاری و انجام 11 بازی در خاتون بم، 26 گل به ثمر برساند و عنوان خانم گلی را از همین حالا برای خود رزرو کند.

افتخارات زهرا قنبری در طی 15 سال حضور در مستطیل سبز:

**در بخش تیمی

*شهرداری بم: 

قهرمانی لیگ برتر فوتبال بانوان: فصل‌های ۹۲–۹۳، ۹۳–۹۴، ۹۸–۹۹

نایب قهرمانی لیگ برتر فوتبال بانوان: فصل ۹۵–۹۶

*تیم گاز شمالی عراق:

قهرمانی در لیگ عراق

**در بخش انفرادی

برترین بازیکن فوتبال لیگ بانوان در فصل ۹۳–۹۴ 

سومین گل برتر ماه به انتخاب مردم در برنامه نود

خانم گل لیگ ۹۸-۹۷ با ۵۱ گل

....

1377