گزارش‌روز؛ ۵ دلیل بر اثبات توان بایرن‌مونیخ در عبور از سد سالزبورگ

گزارش‌روز؛ ۵ دلیل بر اثبات توان بایرن‌مونیخ در عبور از سد سالزبورگ

پایگاه خبری فوتبالی - باواریایی‌ها در اتریش به نتیجه تساوی یک بر یک دست پیدا کردند که این نتیجه‌ای است که باعث می‌شود بازی برگشت در آلیانز آرنا سرنوشت صعود کننده را مشخص کند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از وب‌سایت رسمی بوندس‌لیگای آلمان، شاید نمایش شاگردان یولیان ناگلزمان برابر سالزبورگ در دیدار رفت از مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از کیفیت لازم برخوردار نبود اما به پنج دلیل زیر، می‌توان در نظر داشت که بایرن مونیخ از شرایط بهتری نسبت به حریف اتریشی خود برای صعود به مرحله بعدی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا دارد:

1- پرواز بایرن مونیخ در خانه و اروپا

بایرن مونیخ با شش برد از شش بازی، پای به مرحله حذفی رقابت‌ها گذاشت. آن‌ها در مرحله گروهی به نسبت تیم دوم یعنی بنفیکا 10 امتیاز اختلاف داشتند. این دومین بار در سه فصل است که باواریایی‌ها با رکوردی بی عیب و نقص از مرحله گروهی عبور می‌کنند. آخرین بار در فصل 2019/2020 بود؛ جایی که در پایان در فینال با برتری یک بر صفر برابر پاری‌سن ژرمن فرانسه توانستند به ششمین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا دست پیدا کنند. بایرن مونیخ در فصل اخیر نیز به جز اروپا، در بوندس‌لیگا نیز در صدر جدول قرار دارد.

بایرن مونیخ پس از تحمل شکست برابر بروسیا مونشن گلادباخ با نتیجه دو بر یک در آلیانز آرنا، توانست با سه برد متوالی برتری خود را در صدر جدول بوندسلیگا به 9 امتیاز افزایش دهد. البته شکست غافلگیرانه برابر بوخوم و پیروزی بروسیا دورتموند برابر یونیون برلین اختلاف را به شش امتیاز رساند. البته سالزبورگ نیز صدر جدول بوندسلیگای اتریش را با چهارده امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم در اختیار دارد و تنها یک بار در این فصل شکست را تجربه کرده است. با این حال، ثابت شده که مسابقات این فصل اروپا برای آن‌ها چندان آسان نیست، زیرا مردان ماتیاس یایسله تنها در بازی ششم با کسب پیروزی یک هیچ برابر سویا به سومین برد خود و صعود به این مرحله و تقابل با مونیخی‌ها دست یافتند.

2- روبرت لواندوفسکی

زمانی که بهترین مهاجم جهان را در تیم خود دارید، نسبت به بقیه تیم‌ها از برتری محسوسی برخوردار هستید. جدا از حضور لواندوفسکی، او هم‌چنان در فرم درخشانی قرار دارد و هر هفته به لیست به ظاهر بی‌پایان رکوردهای خود اضافه می‌کند. لواندوفسکی تنها در هفت بازی از سی بازی خود در این فصل موفق به گلزنی نشده است و از زمانی که به عنوان بهترین بازیکن جهان در مراسم 'فیفا د بست' انتخاب شد، دومین بازیکن تاریخ بوندسلیگا شد که به سیصد گل رسید. نکته این‌جاست که لواندوفسکی که در این فصل 9 گل در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده است و گل‌های بیست و پنجم و بیست و ششم لیگ خود را در آخر هفته مقابل بوخوم نیز به ثمر رساند. او مردی است که می‌تواند تفاوت‌ها را ایجاد کند.

3- پشتیبانی رشک برانگیز

فوتبال یک بازی تیمی است و هیچ فردی، حتی لواندوفسکی نمی‌تواند به تنهایی بازی‌ها را برنده شود. از این‌جاست که شرایط بایرن مونیخ بهتر جلوه می‌کند و پیروزی برابر سالزبورگ جدی‌تر می‌شود. پشت سر هر مهاجم بزرگ یک زنجیره بازیکن پشتیبان وجود دارد و بایرن مونیخ مسلما بهترین‌ها را در اختیار دارد. توماس مولر با شانزده پاس گل در این فصل، شش پاس گل بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب خود فلوریان ویرتس از بایر لورکوزن در بوندسلیگا به نام خود ثبت کرده است. او همچنین بیشتر از هر بازیکن دیگری در پنج لیگ برتر اروپا در این فصل در صدر تعداد پاس گل قرار دارد.

به جز توماس مولر، لروی سانه در حال حاضر هفت پاس گل داده و یاشوا کیمیش نیز با پنج پاس گل در رده بعدی است. با نگاهی دقیق‌تر به بایرن مونیخ، همچنین باید حساب ویژه‌ای روی سرژ گنبری و کینگزلی کومان باز کرد. دو بازیکنی که ممکن است چندان در آمار مورد توجه قرار نگیرند اما مدافعان حریف مشکلات زیادی برای تقابل با آن‌ها دارند. آن‌چه مولر، گنبری، سانه و کومان ارائه می‌کنند، غیر قابل پیش‌بینی بودن حملات بایرن مونیخ است و چنین شرایطی است که باعث می‌شود تیم ناگلزمان در لحظه‌ها شرایط را عوض کند. لواندوفسکی، مولر، گنبری و سانه با هم در این فصل 49 گل در لیگ به ثمر رسانده‌اند که این آمار، پنج گل بیشتر از کل تیم سالزبورگ است.

4- بوندسلیگا > بوندسلیگا

هر دو لیگ آلمان و اتریش نام یکسانی دارند؛ اما این شباهت اسمی باعث نشده که اختلافات زیاد نباشد. سالزبورگ در طول این سال‌ها هجده بار با باشگاه‌های بوندسلیگای آلمان روبرو شده است و تنها شش مورد از آن‌ها را برده و هشت مورد را باخته است. یکی از این بردها در اکتبر گذشته و در زمانی به دست آمد که ولفسبورگ را شکست دادند. برای دیدن آخرین دیدار سالزبورگ با بایرن مونیخ هم لازم نیست خیلی به عقب برگردید؛ در حالی که فصل گذشته دو تیم در مرحله گروهی با هم روبه‌رو شدند.

بایرن مونیخ در هر دو بازی برتری داشت و پس از برد شش بر دو در سالزبورگ، با نتیجه سه بر یک نیز در مونیخ پیروز شد؛ در حالی که لواندوفسکی سه بار در هر دو بازی گلزنی کرد. آخرین باری که سالزبورگ در مرحله حذفی با حریفان آلمانی روبه‌رو شد، به لیگ اروپای فصل 2019/2020 برمی‌گردد؛ جایی که در مجموع شش بر سه توسط آینتراخت فرانکفورت حذف شدند. عقاب‌ها در اتریش به تساوی دو بر دو رسیدند ولی قبل‌تر با پیروزی چهار بر یک در خانه به اندازه کافی شرایط را به سود خود رقم زده بودند. از سوی دیگر، بایرن مونیخ هیچ وقت از سوی تیمی از اتریش حذف نشده است و تنها یک بار به یک حریف اتریشی باخته‌اند که آن هم با نتیجه یک هیچ برابر راپیدوین در جام برندگان جام یوفا در سال 1967 بوده است.

5- تجربه

سالزبورگ در بازی رفت نشان داد تیم خطرناکی است ولی بایرن مونیخ نخستین بار نیست که برابر تیم‌های جنگنده ظاهر می‌شود. تجربه اروپایی بایرن مونیخ نه در مقایسه با سالزبورگ که نخستین بار است که پا در مرحله حذفی می‌گذارد بلکه در مقایسه با تیم‌های صاحب قدرت اروپا نیز مثال‌زدنی است. بایرن مونیخ نشان داده که به راحتی می‌تواند دو روی متفاوت را نشان دهد و حتی شکست سه بر یک برابر پورتو را با پیروزی شش بر یک جبران کنند. از این رو، برای تیم سالزبورگ نیز ارائه نمایشی درخشان برابر بایرن مونیخ به خودی خود ارزشمند است. 

9404