گزارش ویژه/ فیفا به فدراسیون فوتبال ایران مهلت می‌دهد یا نمی‌دهد؟ مساله این است!

گزارش ویژه/ فیفا به فدراسیون فوتبال ایران مهلت می‌دهد یا نمی‌دهد؟ مساله این است!

پایگاه خبری فوتبالی- آیا اساسنامه فدراسیون فوتبال تا پایان سال 1400 به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسد؟ مشخص است که در این فرصت کوتاه سه هفته ای تا پایان سال، چنین امکانی وجود ندارد. 

به گزارش فوتبالی، مساله اساسنامه فدراسیون فوتبال هنوز به طور کامل حل و فصل نشده و هنوز مجلس به بررسی مواد اساسنامه و به خصوص ماده یک نپرداخته است و همین باعث شده نگرانی‌هایی به وجود بیاید. برخی معتقدند اگر در نهایت اساسنامه به تایید فیفا نرسد و فیفا از دهم اسفند 1400 دیگر به فوتبال ایران مهلت ندهد، فوتبال ایران یا با کمیته عادی سازی اداره می‌شود یا تعلیق خواهد شد. در حالت اول با کمیته عادی سازی اتفاقی برای تیم های ملی و باشگاهی نمی‌افتد اما اگر فدراسیون فوتبال تعلیق شود، کلیه تیمهای ملی در رده های سنی مختلف و تیمهای باشگاهی از رقابتهای بین‌المللی محروم می شوند. سوال اینجاست که آیا فیفا مهلت می‌دهد یا نمی‌دهد؟

نقش پررنگ مجلس در تایید اساسنامه

در حالی شاهد ارجاع دوباره اساسنامه فدراسیون فوتبال به مجلس هستیم که نمایندگان پارلمان این روزها تمام تمرکز خود را روی تصویب بودجه کشور در روزهای پایانی سال گذاشته‌اند و بعید است در این شرایط، که تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال با تاکید فیفا، مواجه است در اولویت کار نمایندگان قرار گیرد. البته رییس معزول فدراسیون فوتبال، در تمام مدت 11 ماهی که روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال نشسته بود، برای این ماجرا کار خاصی انجام داد و به بهانه وقت گذاشتن برای تیم ملی بزرگسالان، از انجام تشریفات قانونی برای تصویب اساسنامه در مجلس، سرباز زد. این در حالی بود که فیفا از فدراسیون فوتبال خواسته بود تا تاییدیه مجلس را درباره اساسنامه به فیفا بفرستد اما فدراسیون فوتبال به ریاست شهاب الدین عزیزی خادم، تاییدیه دیوان عدالت اداری درباره اینکه فدراسیون فوتبال آماتوری نیست را فرستاده بود. در نهایت فیفا هم به فدراسیون فوتبال گفته بود، تاییدیه مجلس را بفرستد که فدراسیون فوتبال و به خصوص مشاوران و دستیاران، اعلام کرده بودند که فیفا بابت تایید اساسنامه و کارهایی که در این باره انجام شده به فدراسیون فوتبال تبریک گفته است. تبریکی که برای فدراسیون فوتبال به دردسری بزرگ تبدیل شد.

نظر رییس فراکسیون ورزش چیست؟

محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سئوال که تکلیف مهلت فیفا به ایران چه می‌شود؟ گفته است: "فیفا می‌داند که فدراسیون فوتبال دچار تغییر و تحول شده است و قطعاً مهلت می‌دهد تا مشکل حل بشود. قرار شد فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون فوتبال آسیا مکاتبه کند و وقت بگیرند تا اساسنامه بررسی و رفع ابهام شود." فروردین در پاسخ به این سئوال که آیا مجلس می‌تواند در روزهای پایانی سال اساسنامه را بررسی و اصلاح کند؟ گفت: "امیدوارم با فراغ بال اساسنامه بررسی شود که می‌رود آن‌طرف سال!" این جمله یعنی اینکه در سال 1401 بررسی های لازم انجام خواهد شد. حالا باید منتظر ماند و دید که فیفا با درخواست فدراسیون برای گرفتن مهلت جدید موافقت خواهد کرد یا نه. برخی خبرها حاکی از آن است که فدراسیون فوتبال به فیفا در این نامه زده و منتظر پاسخ این نامه است. نامه‌ای که تا احتمالا تا روز جمعه پاسخش خواهد آمد.

گزارش: چیا فوادی