پیش‌بازی چلسی - ليورپول؛ جدال مغزهای آلمانی برای تصاحب یک جام انگلیسی

پیش‌بازی چلسی - ليورپول؛ جدال مغزهای آلمانی برای تصاحب یک جام انگلیسی

پایگاه خبری فوتبالی - دو تیم فوتبال چلسی و لیورپول با دو سرمربی آلمانی خود، امشب در انگلستان نبرد جالبی برای فتح جام کارابائو خواهند داشت.

به گزارش فوتبالی، در چهارچوب دیدار نهایی رقابت‌های جام اتحادیه فوتبال انگلیس، امشب بیست و هفتم فوریه سال 2022 میلادی مصادف با هشتم اسفند ماه 1400 هجری شمسی و از ساعت ۲۰ به وقت ایران شاگردان توماس توخل در تیم چلسی در ورزشگاه ومبلی شهر لندن به مصاف شاگردان یورگن کلوپ در تیم ليورپول خواهند رفت. استوارت اَتول قضاوت این نبرد حساس را بر عهده خواهد داشت.

در تاریخ دوم ژانویه ۲۰۲۲ در چهارچوب دیدار برگشت مسابقات این فصل لیگ برتر انگلیس، چلسی و لیورپول در استمفوردبریج به تساوی دو بر دو رسیدند. پولیشیچ و کواچیچ برای میزبان گل زدند و مانه و ژوتا هم برای لیورپول گلزنی کردند.

در چهار بازی گذشته آمار برای چلسی و لیورپول برابر بوده، هر کدام یک بازی را برده‌اند و دو بازی هم مساوی شده است.

سال ۲۰۰۵ در فینال جام‌ اتحادیه چلسی و لیورپول مقابل هم قرار گرفتند که آبی‌های لندن با برتری سه بر دو به قهرمانی آن فصل رسیدند.

در تعداد قهرمانی‌ها توماس توخل از یورگن کلوپ برتر است. توخل ۱۰ جام همراه دورتموند، پاری‌سن‌ژرمن و چلسی گرفته و کلوپ ۹ جام با دورتموند و لیورپول کسب کرده است.

با این که منچستر سیتی فصل قبل از لحاظ تعداد قهرمانی به لیورپول رسید، اما قرمزها علاوه بر هشت قهرمانی چهار نایب‌ قهرمانی هم دارند و پرافتخارترین تیم جام‌اتحادیه هستند. آخرین قهرمانی لیورپول سال ۲۰۱۲ به‌ دست آمد.

چلسی پنج مرتبه در جام‌ اتحادیه قهرمان شده است. آبی‌های لندن آخرین مرتبه در سال ۲۰۱۵ به این جام دست پیدا کردند.

تیمی وجود ندارد که به اندازه لیورپول فینالیست جام‌ اتحادیه انگلیس شده باشد. لیورپول دوازده مرتبه در این فینال حضور داشته که آخرین آن‌ها در سال ۲۰۱۶ بود که با شکست از منچستر سیتی دستشان به جام نرسید.

سه سال و پنج ماه قبل برای آخرین مرتبه در جام‌ اتحادیه چلسی و لیورپول به مصاف هم رفتند. آن دیدار از دور سوم فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ را چلسی دو بر یک برد.

توماس توخل و یورگن کلوپ هفده مرتبه مقابل هم قرار گرفته‌اند. توخل در سه بازی برنده شده و کلوپ ۹ بازی را برده است. پنج بازی هم مساوی شده است.

یورگن کلوپ در هیچ‌کدام از تورنمنت‌های حذفی انگلیس شامل جام اتحادیه و جام حذفی قهرمانی نداشته است.

یورگن کلوپ و توماس توخل هر دو یک قهرمانی در جام‌حذفی آلمان دارند که همراه دورتموند به‌ دست آمده است.

یورگن کلوپ و توماس توخل به عنوان دو مربی تاکتیکی خوب در فوتبال جهان شهرت دارند. هموطنان آلمانی در حال حاضر رقبای مستقیم در لیگ برتر به ترتیب در لیورپول و چلسی هستند. هر دوی آن‌ها در گذشته موفقیت قابل توجهی در لیگ‌های داخلی و اروپایی کسب کرده‌اند و امروز هنگام رویارویی در فینال جام کارابائو در ورزشگاه ومبلی، به مصاف هم خواهند رفت.

توخل در چند مورد در گذشته اندیشه‌های برجسته کلوپ را دنبال کرده است؛ البته پس از این‌که نیمکت‌ها را در ماینتس و بروسیا دورتموند خالی کرد. او همچنین پس از منصوب شدن به عنوان جانشین فرانک لمپارد در چلسی در ژانویه ۲۰۲۱، در کنار مربی‌ای که برای او بسیار احترام قائل است، در فوتبال انگلیس حضور دارد. 

کلوپ که بیش از پنج سال را در لیگ برتر سپری کرده، در اکتبر ۲۰۱۵ هدایت لیورپول را بر عهده گرفت. رقابت قدیمی بین دو دوست صمیمی در چند وقت اخیر دوباره به اوج خود رسیده و کلوپ اکنون حریفی است که توخل در رقابت‌های مربیگری در اکثر اوقات با آن روبه‌رو شده است. آن‌ها در زمان کار در بوندسلیگا ۱۰ بار رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند اما خاطره‌انگیزترین دیدار آن‌ها تا به امروز در لیگ اروپا در سال ۲۰۱۶ بوده است.

مسابقه یک چهارم نهایی بین لیورپول و دورتموند در بازی رفت لیگ اروپا سیگنال ایدونا پارک با نتیجه دو بر یک به سود دورتموند پایان رسید ولی آلمانی‌ها به رهبری توخل با شکست سه بر یک مقابل لیورپول کلوپ در مرسی ساید حذف شدند. لیورپول پس از شکست در دیدار رفت، همه‌ ابزارها را برای انجام دادن کامبک داشت، مردان کلوپ با غرش برگشتند تا بازی را به تساوی بکشانند و همه دیدند که دژان لوورن در دقیقه نود و یک چطور تیمش را به پیروزی رساند و آن‌ها را به جمع چهار تیم آخر فرستاد. نحوه عملکرد کلوپ و توخل هنگام رویارویی با یکدیگر در زمین مسابقه به این شرح است:

۱۷ مسابقه

۹ برد برای یورگن کلوپ

سه پیروزی برای توماس توخل

پنج تساوی بین این دو نفر

بن چیلول تنها مصدوم چلسی است که به فینال امشب جام‌ اتحادیه نخواهد رسید. کادر پزشکی چلسی در تلاش است که متئو کواچیچ، حکیم زیاش، ریس جیمز و کالوم هادسون اودوی دیگر مصدومان تیم را به این بازی حساس برساند. روبرتو فیرمینو هم تنها قرمزپوشی است که به طور قطعی این بازی را از دست داده است. دیوگو ژوتا هم آسیب دیده ولی به احتمال زیاد به این دیدار خواهد رسید.

ترکیب احتمالی چلسی برای مصاف امشب با قرمزهای مرسی ساید:

آریسابالاگا، کریستنسن، سیلوا، رودیگر، آسپیلیکوئتا، آلونسو، کانته، کواچیچ، پولیشیچ، زیاش و هاورتس

ترکیب احتمالی ليورپول برای مصاف امشب با آبی‌های لندن:

کِلِهِر، آرنولد، ماتیپ، فان‌دایک، رابرتسون، هندرسون، فابینیو، تیاگو، صلاح، مانه و ژوتا

9404