میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه در رابطه با عزل رییس فدراسیون فوتبال با حضور بهمن فروتن و چیا فوادی

میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه در رابطه با عزل رییس فدراسیون فوتبال با حضور بهمن فروتن و چیا فوادی

پایگاه خبری فوتبالی- بهمن فروتن کارشناس و مربی فوتبال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در رابطه با اقدام هیات رییسه فدراسیون فوتبال برای عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم رییس فدراسیون، با این برنامه و چیا فوادی سردبیر پایگاه خبری فوتبالی به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، فروتن در ابتدای سخنانش در خصوص عزل موقت رییس فدراسیون فوتبال گفت: من از مردم هستم. مردم خبر واقعی ندارند که چه اتفاقی افتاده است. رسانه‌ها چرا زمان آقایان کفاشیان و تاج روشنگری نکردند؟ آن‌ها سال‌ها ماندند و عزیزی خادم کمتر از یک سال.

وی در ادامه اظهار داشت: قصد دفاع از عزیزی خادم را ندارم چون اطلاعات کافی ندارم اما کار اصلی یک فدراسیون صعود به جام جهانی است. آقای عزیزی خادم به عنوان رییس فدراسیون، خیلی سریع تیم را به جام جهانی رسانده است. 

فروتن در پاسخ به این سوال که برای مثال در کشوری مانند آلمان، اگر تیم ملی به جام جهانی صعود کند و یا با هرگونه موفقیت و شکستی رو به رو شود، آیا به حساب فدراسیون نوشته خواهد شد یا مربی، گفت: توجه به همه است. در این جریانی که اتفاق افتاده است، نباید خودمان را پشت پرده‌ها قایم کنیم و بگوییم این اتفاق در ایران افتاده است. رفیقی دارم که رییس فدراسیون فوتبال آلمان بود. مانند همین اتفاق برای ایشان هم افتاد. برای آقای بکن‌بائر هم افتاد. 

چیا فوادی سردبیر پایگاه خبری فوتبالی اظهار داشت: فوتبال یک کشور فقط تیم ملی بزرگسالان نیست و در این مدت تیم‌های پایه، بانوان و غیره متوقف شده اند.

فروتن در همین زمینه ادامه داد: زمانی فریاد میزدیم که فوتبال ما چنین مشکلاتی را دارد اما کسی نمی‌شنید. خیلی وقت است تیم‌های پایه ما دچار مشکل شده‌اند و نباید جوری وانمود کرد که همه این اتفاقات زمان عزیزی خادم رخ داده است. در مورد مساله جادوگری هم باید بگویم هرچه کشور‌ها پیشرفته‌تر شوند مسائلی مانند جادوگری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. البته باید بگویم در آلمان هم این موضوع بود و میگفتند در فوتبال جادوگری اتفاق می‌افتد. خود من 3 بازی آخر فصل یک تیم را پیروز پشت سر گذاشتم، نشریه کیکر نوشت «جادوگری بهمن فروتن». آقای رییسی کیا میگوید بیایید راجع به قوانین صحبت کنیم و درست میگوید. 43 مورد تخلف وجود داشته است. از این نظر که ساختار فدراسیون به سمتی می‌رود که نسبت به تخلفات بتوانیم عکس‌العمل نشان دهیم، خوب است. ولی این که عزیزی خادم را از بقیه جدا کرده و کتکش بزنیم، درست نیست. عزیزی خادم در ساختاری است که تمام روسای دیگر کارشان اطاعت از این ساختار بوده است. 

فوادی ادامه داد: از 43 مورد هیات رئیسه تنها یک مورد به بحث‌های ماورایی مربوط بود و بقیه مربوط به تخلفات قانونی و اساسنامه‌ای بود. اگر آقای عزیزی خادم مجمع را برگزار میکرد، الان تعداد یارهای بیشتری داشت. اگر ارکان قضایی فدراسیون را مستقل می‌کرد، اکنون وضعش بهتر می‌بود. اگر تیم های پایه را تشکیل میداد، اکنون شرایط بهتر میبود. من از سال 2011 به این اشاره کرده‌ام که ارکان قضایی را مستقل کنید. فیفا از 2011 این کار را کرده است اما ما هنوز نه. VAR ، استقلال ارکان قضایی و توسعه فوتبال در مناطق محروم و استعدادیابی مواردی بود که در جلسه خصوصی به عزیزی خادم عنوان کردم اما ایشان هیچکدام را انجام نداد.

فروتن در پاسخ به این اظهارات گفت: مساله این است که هیات رییسه‌ای وجود دارد که این ها را دیده است و ماه‌ها ساکت نشسته است و آقای عزیزی خادم پیش پیش همه کارها را تنها انجام داده است. باید به مردم راست بگوییم. این مساله، به من و مردم مربوط نمی شود و دعوای جای دیگریست. دعوای قدرت‌هاست.

فوادی در مثالی دیگر اظهار داشت: آقای ذوالفقارنسب به عنوان رییس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال انتخاب شد. در جلسه هیات رییسه اعلام شد که ایشان مدیر فنی شوند. اما نه حکم ایشان را به دستش میرسانند، نه اتاق کارش را به او نشان می‌دهند، نه می‌گویند اعضای کمیته خود را معرفی کن، نه میگویند بیا و نظارت کن و ... هیچ چیز را با او هماهنگ نمی‌کنند. بعد می‌خواهند آقای دادکان را به جای آقای مهدوی‌کیا که از مدیریت فنی استعفا کرده معرفی کنند. آقای دادکان حرف خوبی میزند. ایشان می‌گویند شما ذوالفقارنسب را به عنوان مدیر فنی و توسعه قرار دادی، بعد سراغ من میایی؟ می‌گویند آقای مهدوی‌کیا چرا رفته؟ پاسخ میدهند ایشان دلخور بوده و کناره گیری کرده. می‌گویند آقای ذوالفقارنسب چرا کناره‌گیری کرده؟ باز هم میگویند ایشان دلخور بوده و کناره گیری کرده است! آقای دادکان هم میگویند وقتی همه دلخور هستند و کناره گیری میکنند، پس چرا من بیایم؟! از آن طرف آقای ماجدی هم که این موضوع را میفهمد، ناراحت میشود که پس هیچکس نبوده، در نتیجه مرا خواستند مدیر فنی فدراسیون کنند. مدیر فنی مهم ترین پست فدراسیون فوتبال است. کسی را می‌خواهد که تمام جوانب کار را بشناسد. بازیکن و مربی بوده باشد. سبک بازی را بشناسد و نظارت داشته باشد. آقای ذوالفقارنسب رییس کمیته فنی و توسعه شد، دو سه انتصاب بدون اطلاع ایشان انجام شد. این ریزه کاری ها باعث شد لشکر یک نفره آقای عزیزی خادم شکست بخورد.

در ادامه گفتگو، فروتن تصریح کرد: فوتبال برای مردم است و اگر به فوتبال اهمیت بدهیم گویی به مردم هم اهمیت داده‌ایم. فوتبال برای مردم ما مانند غذای روح است و هر کاری کنیم نمی توانیم این فوتبال را کوچک و حقیر بشماریم. به خاطر کرونا تماشاگران از حضور در ورزشگاه محروم شدند اما فوتبال به هیچ عنوان کوچک نشد. فوتبال دارد با زبان بی زبانی می گوید مرا جدی بگیرید و اگر فوتبال جدی گرفته شود، هیچ کدام از این مسائل رخ نخواهد داد.

سپس، چیا فوادی در ادامه اظهارات فروتن عنوان کرد: اجازه بدهید یک مثال بزنم، شما قضاوت کنید. تیم‌ملی زیر 23 سال خردادماه باید در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند و بر اساس قرعه کشی که صورت گرفت، تیم ملی امید ما در گروه سختی قرار گرفته است. خب این تیم نیاز به آماده سازی دارد، اما طی 5 - 6 ماه اخیر چندین اردوی این تیم لغو شده است. مطابق آخرین اخبار، قرار است اردوی تیم امید در فروردین ماه برگزار شود که به احتمال زیاد به خاطر فشردگی رقابت ها و لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا و... برگزاری این اردو هم 50 - 50 است. حال این تیم باید اردیبهشت ماه مقابل تیم های قدرتمندی مثل ازبکستان میزبان و قطر و ترکمنستان و تاجیکستان صف آرایی کند و اگر شانس بیاورد می تواند از گروه خود صعود کند. تیم ملی امید متشکل از بازیکنان متولد سال 81 به بالا است. برای این بازیکنان باید در رده سنی جوانان تیم تشکیل داده شود، در حالی که ما یک سال و اندی است که تیم ملی جوانان نداریم. به بهانه کرونا و... نزدیک 11 ماه است که فدراسیون برای تیم امید اردویی برگزار نکرده است. این یک مثال است از صدها مثال که توسعه فوتبال فقط استفاده از 20 لژیونر منتخب حاضر در بهترین تیم‌های اروپا و آسیا نیست. اگر از آقای اسکوچیچ مربی سطح پایین تری هم برای تیم ملی انتخاب می شد همین نتایج را می گرفت. هدفم این نیست که خدمات اسکوچیچ را زیر سوال ببرم، اما معتقدم هر مربی دیگری هم بود همین طور نتیجه می گرفت.

در ادامه، فروتن در پاسخ به صحبت های فوادی توضیح داد: مهمترین مسئله در برنامه ریزی برای موفقیت در فوتبال یارگیری است. زمانی که یارگیری که مهم ترین امر در موفقیت فوتبال است وجود نداشته باشد، طبیعی است که این اتفاقات رخ می دهد. اگر مسئولین صدای ما را می شنوند، پس تلاش کنند حالا که این اتفاقات افتاده، در یارگیری هایشان آدم هایی را انتخاب کنند که بتوانند تیم ملی جوانان و تیم ملی امید را اداره کنند. زمانی که پرچم کشور ما در یک رقابتی برافراشته می شود، غرور یک ملت، از مسئولین گرفته تا مردم عادی بالا می رود. شاید کره و ژاپن در نظر ما کشورهایی قدرتمند از نظر فوتبالی باشند، اما اگر در محافل آنها حضور پیدا کنی، می بینی که از فوتبال ما تعریف می کنند و می گویند ایرانی ها بهترین فوتبالیست ها را در سطح آسیا دارند. اگر ما بتوانیم درست برنامه ریزی کنیم و زیرساخت ها را اصلاح کنیم، می توانیم از کره و ژاپن هم موفق تر باشیم. مسائلی مانند جادوگری و ... آنقدر بچه‌گانه و کم‌اهمیت هستند که حاضر نیستم درباره آن صحبت کنم. ما باید در فوتبالمان به مسائل مهم تر و جدی تر بپردازیم، نه جادوگری و مسائل حاشیه ای که ما را از مسائل اصلی غافل کند.

وی افزود: من سالهای طولانی در رده سنی پایه فعالیت کرده ام و به مشکلات موجود اشراف کامل دارم. به وضوح می‌بینم که در بحث فوتبال پایه، چه کارهایی باید انجام دهیم و انجام نمی‌دهیم. فوتبال مانند گندم است که باید آن را کاشت و آبیاری کرد و به آن رسیدگی کرد، اما متاسفانه فوتبال ما این روزها کاملا دیمی شده است.

چیا فوادی در پایان خاطر نشان کرد: مشکلات ما تنها به این مسائل محدود نمی شود و ما در حوزه تولید بازیکن هم ضعف داریم. آنقدر در لیگ ما بازیکن کم شده که بازیکن 39 ساله بمب نقل و انتقالات می‌شود!

6641 / 7474