گزارش روز؛ تمام احتمالات درباره جلسه ویژه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال/ عزل با چند امضا؟

گزارش روز؛ تمام احتمالات درباره جلسه ویژه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال/ عزل با چند امضا؟

پایگاه خبری فوتبالی- رئیس فدراسیون فوتبال در چه صورتی در پایان جلسه پنجشنبه هیات رئیسه، از سمتش عزل خواهد شد؟

به گزارش فوتبالی، فدراسیون فوتبال روزهای فوق‌العاده پرخبری را پشت سر می‌گذراند. در شرایطی که بعد از انتشار گزارش روزنامه ایران ورزشی، ارگان ورزشی دولت درباره برنامه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برای عزل موقت شهاب عزیزی خادم، سخنگوی فدراسیون فوتبال شدیدا این خبر را تکذیب کرده بود، نهایتا مشخص شد که هیات رئیسه تصمیمش درباره برگزاری جلسه با موضوع عزل موقت رئیس فدراسیون فوتبال و انتصاب سرپرست را گرفته است.

بر اساس ماده 37 اساسنامه فدراسیون فوتبال، هیات رئیسه این مجموعه امکان تعلیق ارکان فدراسیون فوتبال از جمله رئیس فدراسیون فوتبال را دارد. در این ماده آمده است:" هیات رییسه می تواند اعضای ارکان فدراسیون را موقتا عزل کند. عزل موقت که در هیات رییسه انجام می شود باید به وسیله مجمع عمومی تایید شود. پیشنهاد عزل در صورتی تصویب می شود که دو سوم اعضای قانونی هیات رییسه (یعنی کسانی که با رای مجمع انتخاب شده اند و نه سرپرست های نواب رییسی) به آن رای بدهند."

پایگاه خبری فوتبالی دو روز قبل نامه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برای برکناری عزیزی خادم را منتشر کرد (اینجا ببینید) که بر اساس آن، مهرداد سراجی، شهره موسوی، بهرام رضاییان، احسان اصولی و میرشاد ماجدی زیر این نامه را امضا کرده بودند تا جلسه هیات رئیسه فدراسیون با دستور عزل موقت عزیزی خادم و انتخاب جانشین او به عنوان سرپرست برگزار شود.

8 نفر به جای 11 نفر

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال 11 عضو دارد. شهاب عزیزی خادم، حمیدرضا مهرعلی(سرپرست نایب رییسی اول)، حیدر بهاروند(سرپرست نایب رییسی دوم)، شهره موسوی(نایب رییس سوم)، احسان اصولی، مهرداد سراجی، میرشاد ماجدی، احمدرضا براتی، طهمورث حیدری، خداداد افشاریان و بهرام رضاییان این 11 نفر هستند. با توجه به آنکه مهرعلی و بهاروند منتخب مجمع فدراسیون فوتبال نیستند، حق رای در جلسات هیات رئیسه را ندارند تا در همین ابتدای کار، تعداد افرادی که می‌توانند تکلیف ماندن یا رفتن عزیزی خادم را مشخص کنند، 2 نفر کم شود. با توجه به آنکه جلسه پنجشنبه درباره شخص رئیس فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد، خود عزیزی خادم هم امکان رای دادن در این جلسه را نخواهد داشت چرا که رای دادن او تضاد منافع را ایجاد می کند.

مورد ویژه مهرداد سراجی

مدیرعامل باشگاه سایپا که او را می‌توان جدی‌ترین منتقد عزیزی خادم در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال دانست، 2 روز قبل با حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، 6 ماه از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم شد! در صورتی که این حکم تغییر نکند( گویا نامه‌نگاری‌هایی با کمیته استیناف انجام شده است اما باید دید برگزاری جلسه کمیته استیناف در همین هفته میسر می شود یا نه) آن وقت او نمی‌تواند در جلسه هیات رئیسه شرکت کند تا تعداد اعضا احتمالا به هشت نفر کاهش یابد.

البته سراجی و دیگر اعضای هیات رییسه که پای نامه تقاضای جلسه را امضا کرده‌اند، عقیده دارند چون اعضای کمیته های اخلاق، انضباطی و استیناف، انتخابی نیستند و تصمیم اجرای ماده 37 که ماده جدید اساسنامه هم هست عملی شده، پس حکم کمیته اخلاق درباره سراجی غیرقانونی است.

عزیزی خادم در چه صورتی عزل می‌شود؟

در صورتی که سراجی مشکلی برای حضور در جلسه هیات رئیسه نداشته باشد، از 8 نفری که به جلسه روز پنجشنبه دعوت شده‌اند، باید حداقل 6 نفر در جلسه هیات رئیسه حاضر شوند و اگر سراجی غایب جلسه باشد، 5 نفر از 7 عضو هیات رئیسه که امکان رای دادن در جلسه بسیار مهم روز پنجشنبه را دارند، باید در جلسه حاضر شوند. از جمع نفرات حاضر در جلسه، نصف به علاوه یکنفر آنها باید نامه عزل عزیزی خادم را امضا کنند تا سرنوشت او در دستان اعضای مجمع فدراسیون باشد و در غیر اینصورت، عزیزی خادم کماکان به کارش در فدراسیون ادامه خواهد داد. در واقع درصورت اعمال رای سراجی و تشکیل جلسه با 5 عضو، عزیزی خادم با پنجاه به علاوه یک درصد رای، یعنی 3 رای عزل موقت می شود. در صورتی که رای سراجی اعمال نشود، جلسه با 6 عضو قانونی است و اگر 4 عضو رای به عزل موقت عزیزی خادم بدهد، رییس فدراسیون فوتبال عزل موقت می شود. به این نکته هم اشاره کنیم که اگر خروجی جلسه روز پنجشنبه، عزل موقت رئیس فدراسیون فوتبال باشد، او تا زمان برگزاری مجمع فدراسیون – که گفته شده اواسط بهار سال 1401 است – حق ورود به فدراسیون فوتبال را نخواهد داشت. علاوه بر این سوال مهم که این روزها زیاد پرسیده می شود که عزل موقت با چند امضا اتفاق می افتد و در این گزارش به آن پاسخ دادیم، سوال مهم دیگر هم این است که آیا عزیزی خادم، حاضر است در جلسه ای که دستورش رای گیری برای عزل خودش است، شرکت کند یا زودتر از روز پنجشنبه 28 بهمن 1400 استعفا می کند تا کار اصلا به جلسه عزل موقت و مجمع عزل دائمی یا عدم عزل در بهار سال 1401 نکشد.

با همه این احوال از دیروز خبرهایی درباره استعفای عزیزی خادم در روز شنبه و حتی روزهای آینده تا قبل از برگزاری مجمع منتشر شده بود که عزیزی خادم، حداقل امروز را استعفا نکرد. باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

گزارش از رامین طبرسی/ پایگاه خبری فوتبالی

1984