آزمون؛ زوج رویایی یا جانشین پاتریک شیک

آزمون؛ زوج رویایی یا جانشین پاتریک شیک

پایگاه خبری فوتبالی- انتقال سردار آزمون، مهاجم تیم ملی ایران، به بایرلوزکون توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

به گزارش فوتبالی، انتقال آزمون به بایرلورکوزن یکی از جذاب‌ترین انتقال‌های پنجره نقل و انتقالات زمستانی بوندس‌لیگا بود.

بایرلورکوزن یک روز پیش از بسته شدن پنجره زمستانی موفق شد سردار آزمون را با مبلغ 4.4 میلیون دلار از باشگاه روسی زنیت سن‌پترزبورگ خریداری کند. این بازیکن 27 ساله ایرانی پیش از این برای انتقال به لورکوزن در تابستان به توافق رسیده بود.

در مجموع این انتقالی عالی برای لورکوزن بود که توانست این مهاجم را با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش 27.5 میلیون دلاری او در ترانسفرمارکت بخرد.

سیمون رولفس، مدیر ورزشی بایرلورکوزن، در بیانیه‌ای که از سوی این باشگاه منتشر شد گفت:« ما مفتخریم که اعلام کنیم این انتقال به انجام رسیده است. سردار آزمون یکی از گلزنان برتر فوتبال روسیه در سال‌های اخیر بوده است. او سه سال متوالی با زنیت قهرمان شده، در لیگ قهرمانان حضور داشت و کلاس جهانی‌اش را در بالاترین سطح به‌نمایش گذاشت. خط حمله ما با حضور او کیفیت بیشتری پیدا می‌کند. سردار باعث می‌شود خط حمله ما غیرقابل پیش‌بینی‌تر و قدرتمندتر شود.»

آزمون بدون‌شک قدرت بیشتری را به خط حمله لورکوزن بخشیده و دست این تیم را برای انتخاب بازیکن باز می‌کند. این بازیکن 27 ساله مدتی است که عملکرد درخشانی در روسیه داشته و در فوریه 2019 با قراردادی به ارزش 13.2 میلیون دلار از روبین کازان به زنیت پیوست.

این کازان بود که توانست این مهاجم را در ایران کشف کند که در آکادمی جوانان سپاهان توپ می‌زد. اما آزمون در روستوف توانست نامی برای خودش دست و پا کند و در 77 بازی 25 گل زده و 6 پاس گل ارسال کند.

دو گل از این تعداد برابر بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید در حضور خاطره‌انگیز روستوف در لیگ قهرمانان فصل 17-2016 به ثمر رسیدند.

روستوف در سال 2016 موفق شد این مهاجم را تنها با 2.53 میلیون دلار از روبین کازان خریداری کند. اما فوتبال روسیه چندان شرایط خوبی ندارد و روستوف هم مانند بسیاری از باشگاه‌های روس همیشه با مشکلات مالی درگیر بود و آزمون خواهان ترک این باشگاه شد.

در آن بازه زمانی، نام این بازیکن مرتبا در کنار تیم‌هایی از لیگ‌های معتبر اروپایی شنیده می‌شد و اخباری مبنی بر علاقه لیورپول، چند باشگاه ایتالیایی و حتی بروسیا دورتموند به او به گوش می‌رسید.

در عوض اتفاقی که رخ داد در واقع یک الگوی تکراری مالی از سوی باشگاه‌های دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود. تنها چند باشگاه خاص در این منطقه می‌توانند زمینه پیشرفت بازیکنان و فروش آن‌ها در زمان درست را فراهم کنند.

بازیکنان هم اغلب نمی‌توانند انتقال درست را انتخاب کنند و اضافه شدن مدیربرنامه‌ها به این ترکیب تنها باعث می‌شود که شرایط بیش از پیش دشوار و پیچیده شود.

برای مثال، آزمون به اروپا نرفت و در عوض در سال 2017 به روبین کازان برگشت که بار دیگر شروع به خرج کردن بسیار، کرده بود.

با این حال این ولخرجی‌ها هم بازه زمانی خاص خودش را داشت. روبین به‌عنوان یک باشگاه همیشه بین بسیار ثروتمند و بسیار فقیر در رفت و آمد بود. در نتیجه آزمون در سال 2019 به زنیت فروخته شد.

بیشتر بازیکنان با استعداد در روسیه در نهایت سر از زنیت در می‌آورند که می‌تواند دستمزدی را بدهد که گاهی دریافت آن در اروپا هم دشوار است و به همین دلیل بازیکنان علاقه‌ای به جدایی از آن ندارند.

همین تصور درباره آزمون هم وجود داشت اما این بازیکن ایرانی تصمیم گرفت به یکی از لیگ‌های معتبر اروپایی برود. باید دید که آیا این انتقال در بازه زمانی درستی صورت گرفته است یا خیر. آزمون دیگر یک استعداد به‌حساب نمی‌آید، بلکه در 27 سالگی بازیکنی کهنه‌کار است.

این موضوع در عین حال می‌تواند یک ویژگی خوب باشد. لورکوزن بازیکنی را به خدمت گرفته که تجربه ارزشمندی در فراز و نشیب‌های دوران فوتبال حرفه‌ای خودش دارد.

اما آزمون چطور در این ترکیب سازگار خواهد شد؟ در نگاه اول، این بازیکن یک شماره 9 تمام عیار است و لورکوزن در این پست از حضور پاتریک شیک بهره می‌برد که یکی از بهترین مهاجمان در فوتبال اروپا به‌حساب می‌آید.

اما نام شیک اخیرا بارها در کنار نام بروسیا دورتموند به گوش رسیده و احتمال دارد که او جانشین ارلینگ هالند در این تیم شود. آزمون ممکن است سرمایه‌گذاری‌ای برای آینده و جانشین احتمالی این ماشین گلزنی اهل چک باشد.

با این حال این دو بازیکن می‌توانند در کنار یکدیگر هم بازی کنند. هرچند آزمون اکثرا به‌عنوان تک مهاجم در سیستم 3-4-3 به‌کار گرفته شده اما می‌تواند زوج خوبی را در کنار شیک تشکیل دهد. این بازیکن می‌تواند قدرت تاکتیکی بیشتری به تیم جراردو سیوانه ببخشد.

در واقع این مربی سوئیسی پیش از این سیستم 2-4-4 را به 1-3-2-4 ترجیح می‌داد که امسال توسط لورکوزن به‌کار گرفته می‌شود و حالا می‌تواند آزمون را به این سیستم اضافه کند.

7474