تحلیل فنی بازی تماشایی ایران در شب صعود

تحلیل فنی بازی تماشایی ایران در شب صعود

پایگاه خبری فوتبالی- مربی فوتبال ایران می‌گوید تیم ملی فقط متشکل از ۱۱ بازیکن اصلی نیست و سایر نفرات لیست هم در تیم قدرتمند فعلی نقش داشته‌اند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، وحید فاضلی سرمربی سابق تیم نساجی معتقد است که تیم ملی ایران با فهرست نفراتی که دارد می‌تواند به مرحله بعدی جام جهانی هم صعود کند. او هم‌چنین در تمجید از دراگان اسکوچیچ می‌گوید که او از ابزار تیم ملی استفاده کرده و با هماهنگ کردن نفرات، نتایج درخشان را در رقم زده است.

 * طارمی نقطه عطف بازی با عراق بود

فاضلی در ابتدای صحبت‌هایش به تمجید از طارمی پرداخت و گفت: خدا را شکر با وجود اینکه تعدادی از بازیکنان در این بازی حضور نداشتند، با استراتژی خوبی که آقای اسکوچیچ داشت و تغییرات کمی که داده بود، نتیجه خوبی گرفتیم. مهدی طارمی با وجود اینکه دیر به ایران رسیده بود اما حضورش نقطه عطف این بازی بود و نشان داد که یک بازیکن تاثیرگذار و بزرگ است؛ در این روزهای حساس چنین بازیکنانی می‌توانند به تیم کمک کنند.

 * تیم ملی استراتژی خوبی داشت

او در ادامه درباره عملکرد تیم ملی در این بازی بیان کرد: استراتژی آقای اسکوچیچ هم با توجه به اینکه با سیستم ۳-۳-۴ وارد زمین شده بودند استراتژی خوبی بود و بازیکنان هم توانستد به خوبی آن را اجرا کنند. تحرک و انگیزه بالای آقای جهانبخش و آقای قلی‌زاده که دو وینگر ما در این بازی بودند و همچنین اضافه شدن وحید امیری و سامان قدوس از عقب به باکس خیلی بود بود که باعث شد در نیمه دوم سامان قدوس چندین موقعیت داشته باشد. در نهایت هم در خلق موقعیت خوب بودیم و هم کلین شیت داشتیم و هم نتیجه خوبی کسب کردیم. تیم استراتژی خوبی داشت و خدا را شکر با یک بازی خوب توانستیم سند صعود به جام جهانی را امضا کنیم.

* بازیکنان هماهنگی خوبی دارند

مربی فوتبال ایران با اشاره به عملکرد خوب بازیکنان در خط جلو در غیاب سردار آزمون، عنوان کرد: تشکیل مثلث های ثابتی بین بازیکنان در‌ خط جلو وجود نداشت. علاوه بر مثلث جهانبخش و قدوس و طارمی، در صحنه‌هایی هم شاهد تشکیل مثلث‌هایی بین علی قلی‌زاده و جهانبخش و طارمی بودیم. همچنین در صحنه‌هایی از بازی دو وینگر ما جمع می‌شدند و نزدیک به طارمی بازی می‌کردند. مثلث‌های مختلفی در طول بازی داشتیم. مطمئنا بازیکنان ما یک هماهنگی خوبی دارند که شاید حضور سردار آزمون هم به کیفیت مثلث‌های ما در نیمه حریف کمک کند و قطعا خللی در هماهنگی خط جلوی تیم ملی ایجاد نمی‌شود.

 * انگیزه بالای بازیکنان دلیل نمایش خوب مقابل عراق بود

فاضلی با تایید این مساله که نمایش ایران مقابل عراق، جزو بهترین نمایش‌های تیم ملی در سال‌های اخیر بود، اظهار کرد: این بازی جزو نمایش‌های خوب ما بود و علت این نمایش خوب هم این بود که بازی مقابل عراق کمک می‌کرد که هم رکوردها را ثبت کنند و هم تیم با نمایش مقتدرانه‌ای صعود کند و همین مساله کمک می‌کرد که بازیکنان ما با انگیزه باشند و نمایش خوبی داشته باشند. یکی از نکات برجسته بازی با عراق این بود که بازیکنان با انگیزه بالایی ظاهر شده بودند. برای مثال علیرضا جهانبخش به‌عنوان کاپیتان تیم بسیار جنگنده ظاهر شده بود و در‌چند صحنه پرس‌ها و توپ گیری‌های خیلی خوبی داشت و این مسائل نشان می‌دهد تیم را با روحیه و انگیزه خوبی وارد این مسابقه شده بود. شاید مشکلات قبل از بازی هم باعث شده بود انگیزه بازیکنان بیشتر شود.

 * عزت‌اللهی بازیکن تاثیرگذاری است

او هم‌چنین نقش سعید عزت‌اللهی در تیم ملی را کلیدی دانست و گفت: سعید عزت‌اللهی در حال حاضر بازیکنی است نقش کلیدی دارد و در پست او هم دست سرمربی مقداری بسته است اما عزت‌اللهی جزو بازیکنانی است کمک می‌کند. با توجه به اینکه در دو ماه اخیر خیلی شرایط بازی نداشته، شاید مقداری از کیفیت خودش پایین‌تر باشد اما هم‌چنان بازیکن تاثیرگذاری است که با توجه به شرایط موجود به تیم ملی ما کمک می‌کند و عملکرد خوبی هم مقابل عراق داشت و به تیم کمک کرد.

 * عابدزاده عالی است اما از بیرانوند غافل نشویم

سرمربی سابق نساجی با تمجید از عملکرد امیر عابدزاده بیان کرد: نکته برجسته دروازه‌بانی امیر عابدزاده، بازی با پای ایشان است که بازیسازی از عقب و دادن ریتم به بازیسازی ما نقش مهمی داشتند و همچنین کیفیت بالایی از نظر فنی هم نشان دادند. البته ما نمی‌توانیم از شایستگی های آقای بیرانوند هم بگذریم؛ ایشان هم دروازه‌بان بزرگی هستند و شاخصه های خوبی دارند. هر دوی این عزیزان به همراه آقای نیازمند باعث شدند مقداری خیال ما از خط دروازه آسوده شود.

* اسکوچیچ نشان داد مربی موفقی است

او با تاکید بر عملکرد خوب دراگان اسکوچیچ در تیم ملی ایران عنوان کرد: نمی‌توانیم نقش آقای اسکوچیچ را در موفقیت تیم ملی انکار کنیم. درست است که ما اصلی‌ترین ابزار یک تیم که بازیکنان هستند را در اختیار داریم ولی هماهنگ کردن این بازیکنان و ایجاد هارمونی بر عهده سرمربی تیم است که آقای اسکوچیچ توانستند در این زمینه موفق باشند. قانون فوتبال این است که در موفقیت یک تیم هم بازیکنان تیم و هم سرمربی و سایر ارکان تاثیر دارند و نه می‌توانیم نقش سرمربی تیم را انکار کنیم نه بازیکنان و نه حتی نقش مدیریت فوتبال‌مان. هر کسی به اندازه خودش نقش داشته و جامعه فوتبال از این نفرات ممنون هستند.

 * اسکواد قوی به تیم ملی کمک می‌کند

فاضلی همچنین با اشاره به حضور بازیکنان با کیفیت روی نیمکت تیم ملی ادامه داد: حضور بازیکنان با کیفیت در تیم ملی، چه به‌صورت فیکس و چه به‌صورت ذخیره تاثیرگذار است. یک تیم فقط تشکیل شده از یازده نفر اصلی نیست و بازیکنانی مثل مهدی ترابی و مهدی قایدی هم نفراتی هستند که شایستگی‌هایشان را ثابت کرده‌اند و امکان دارد در روزهایی بتوانند به‌صورت فیکس به تیم ملی کمک کنند. هرچقدر اسکواد ما از بازیکنان قوی‌تری تشکیل شده باشند قطعا در روزهای حساس به ما کمک می‌کنند.

 * با برنامه ریزی خوب می‌توانیم تاریخ ساز شویم

او در پایان شانس تیم ملی را برای صعود از گروهش در جام جهانی بالا دانست و توضیح داد: قطعا تیم ملی پتانسیل این را دارد در جام جهانی هم بتواند از گروه خودش صعود کند. همان‌طور که صعود ما به جام جهانی مقتدرانه بوده، در جام جهانی هم می‌توانیم رکورد بزنیم. البته صعود از گروه در‌ جام جهانی نیازمند یک آماده سازی و برنامه ریزی خوب است که انشاالله صورت بگیرد و بتوانیم در جام جهانی تاریخ ساز شویم.

۴۱۵۴