معینی: اسکوچیچ مناسب‌ترین گزینه برای تیم ملی بود/ هیچ برنامه‌ریزی بلندمدتی برای تیم‌های پایه نداریم

معینی: اسکوچیچ مناسب‌ترین گزینه برای تیم ملی بود/ هیچ برنامه‌ریزی بلندمدتی برای تیم‌های پایه نداریم

پایگاه خبری فوتبالی- فریدون معینی، رئیس پیشین کمیته جوانان فدراسیون فوتبال روی خط برنامه وقت اضاقه رادیو ایران آمد و در رابطه با صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2022 قطر و راهکارهای لازم برای موفقیت در جام جهانی به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، فریدون معینی در ابتدا در رابطه با صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 قطر اظهار داشت: تیم ملی پس از طی یک پروسه به اینجا رسید. در 10 سال گذشته بازیکنان خوبی رشد کردند و الان تیم قدرتمندی در سطح آسیا داریم. باید واقع بین باشیم که بعد از آقای کی‌روش که شکل بسیار خوبی به تیم داد، آقای ویلموتس آمد. این بازیکنان همان بازیکنان هستند اما ویلموتس نتوانست با این تیم نتیجه بگیرد. خیلی هم برای تیم ملی ناامید بودیم. اما با درایت و انتخاب خوب اسکوچیچ که سابقه خوبی در باشگاه های ما داشت، شکل تیم ما تقریبا حفظ شد و با ارتباطات خوب این مربی و کادرش با بازیکنان، توانستند بازی ها را با پیروزی پشت سر بگذارند. 

وی در پاسخ به اینکه آیا او در زمان انتخاب اسکوچیچ، عضو کمیته فنی فدراسیون بوده است یا خیر گفت: بله. الان دیگر با فدراسیون همکاری به آن شکل ندارم اما با کمیته آموزش برای برگزاری دوره‌ها همکاری دارم. در زمان انتخاب ویلموتس از من نظری نخواستند. 

معینی در ادامه در این ارتباط که در زمان انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی، عموما نظر مثبتی روی او نبود گفت: نظر و مشورت دوستان بسیار مهم بود. شرایط خاصی بود و موارد خاصی برای انتخاب مربی وجود داشت. به نظر من آقای اسکوچیچ هم از نظر اقتصادی و هم از نظر شخص ایشان، مناسب ترین انتخاب بود. اگر با ایشان از نزدیک ارتباط داشته باشید، پی میبرید که فکری باز دارند و با همه ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کنند. 

وی ادامه داد: به نظرم به هرشکلی که بوده، نتیجه خوبی گرفتیم. بازیکنان بسیار خوبی داریم و همچنین بازیکنان ذخیره بسیار خوبی. یکی از شانس های ما این است که لژیونرهای زیادی داریم و این ها تحت تمرین مربیان خوبی قرار گرفتند و آماده بودند. لیگ ما دیر شروع شد. یکی از مسائل مهم بعد از بحث جوانان و نوجوانان، کسب دانش برای بازیکنان است. به نظر من مربیان ایرانی نیز از نظر سطح معلومات بسیار پیشرفت کردند و این می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. هوش بازیکنانمان نیز بالاست. اگر بازیکنان ایران و سایر بازیکنان آسیایی را مقایسه کنیم، میبینیم که بهره هوش ایرانی ها بالاتر از آن هاست و در شرایط سخت بسیار خوب کار میکنند. باز هم اشاره میکنم که این بازیکنان همان بازیکنان هستند اما ویلموتس نتوانست با این تیم نتیجه بگیرد. آقای اسکوچیچ از نظر دانش بسیار خوب و از نظر فلسفه فکری، بسیار اهل مطالعه و به روز است. میبینیم که حتی تیم ژاپن هم مقابل بعضی تیم ها گرفتار می شود. اما با درایت آقای اسکوچیچ و کادر فنی و تمام افرادی که کمکش کردند، توانست نتایج خوبی بگیرد. جا دارد به ایشان تبریک بگوییم. همچنین به بازیکنان که بسیار احساس مسئولیت کردند و با خودانگیزگی در زمین انرژی گذاشتند و درخشیدند. دروازه‌بان عراق هم بسیار کمکشان کرد. آن ها تیم بهتری نسبت به قبل شده بودند.

معینی در پاسخ به این که اگر در گروه دیگر انتخابی جام جهانی قرار میگرفتیم، باز هم با همین اقتدار صعود میکردیم یا خیر، اظهار داشت: گروه B سخت‌تر بود اما با همه شرایط ما تیم قدرتمند آسیا هستیم. نمیشود این شرایط را پیش بینی کرد. شرایط، انگیزه و آمادگی تیم قبل از اعزام به مسابقات باید خوب باشد. این موارد روی کیفیت کار بسیار تاثیر دارد. بردن هیچ تیمی راحت نیست، حتی سوریه و لبنان! ما باید با انگیزه و تمرکز بالا بازی کنیم و شانسی به حریف ندهیم. حتی تیم های بزرگ دنیا وقتی انگیزه خود را از دست می دهند، در مقابل تیم های ضعیف نمی توانند کارایی مطلوب خود را داشته باشند. درست است که گروه ما روی کاغذ در مقایسه با گروه دیگر ضعیف تر است اما بازیکنان ما سال هاست درجه یک های آسیا هستند. شاید بگویید معیار ارزشیابی به شکلی نباشد که واقعیت را نشان دهد. اما به نظر من کار شده است و اکنون ما سه دوره است که به جام جهانی صعود میکنیم. در دوره های قبل فقط در دوره آقای دادکان بود که به خوبی به جام جهانی صعود کردیم.

وی در مورد تدارک لازم تیم ملی برای حضور در جام جهانی گفت: به یاد دارم ژاپن برنامه ریزی کرد که در سال 2015 جزو 10 تیم برتر جام جهانی باشد. آن ها در سال 2010 به این هدف خود رسیدند و در رده 9 فیفا در جام جهانی قرار گرفتند. چندین سال برای برنامه ریزی لازم است. در سال 2010 در مراحل حذفی با تیم پاراگوئه بازی کردند که در پنالتی ها باختند. آن ها در آن جام جهانی بسیار درخشیدند. برنامه ریزی بسیار مهم است. بازیکنان ما لایق پیشرفت هستند. آقای آزمون، جهانبخش، طارمی و ... را ببینید. آقای طارمی به بحث روز فوتبال در کشور پرتغال تبدیل شده است. بایستی با برنامه‌ریزی خوب این تیم را برای جام‌جهانی آماده کنیم. هرچند که بازی های تدارکاتی هم سخت هستند. کار مربیان بسیار مشکل خواهد بود که تیم ها را در این فرصت کم هماهنگ کنند. بهتر است به کیفیت لیگ رسیدگی شود تا بازیکنان داخلی نیز پیشرفت داشته باشند. لژیونرهایمان که در لیگ های خوب بازی میکنند، این پیشرفت را خواهند داشت. بازی های تدارکاتی اهمیت بسیار خاصی خواهند داشت. بازیکنان باید به دانش روز مجهز شوند و من خیلی امیدوارم که در این دوره بتوانیم از گروه خودمان صعود کنیم.

معینی در ادامه اظهار داشت: برای اینکه به این درجه از پیشرفت برسیم نیاز است که از همه جنبه‌ها بازیکنان تقویت شوند. این بازیکن ها قابلیت دارند. فقط باید برای آن ها شرایط و امکانات خوب مهیا شود. ببینید در اروپا چقدر لیگ ها پیشرفت کرده اند. آن ها به دلیل تغییراتی که می دهند رشد کرده اند و نتایج بسیار خوبی میگیرند. مدل بازی تیم ها بسیار قوی شده است. تنها دوندگی نیست، کیفیت بازی ها پیشرفت کرده است. سرعت انتقال توپ بسیار مهم است. وقتی در بازی صاحب توپ می‌شوی باید به سرعت در حمله شرکت کرده و از موقعیتی که به وجود آمده، استفاده کنی. این یک بخش از کار است. مهم است در لحظات خاصی از بازی، برنامه ریزی های قوی داشته باشیم. الان همه تیم های بزرگ دنیا در حال تغییر هستند. ببینید تکنیک چقدر تغییر کرده است. ببینید تیم های خوب جهان چقدر به این مسائل تسلط دارند. به حدی که فرصت دفاع را نیز از حریف میگیرند. بنابراین بازیکنانی که از نظر تکنیکی و هوش تاکتیکی بالا هستند را باید هماهنگ کرد. ایرانی ها یک نوع از این بازیکنان هستند.

وی ادامه داد: همین قایدی ریزنقش ما قابلیت های زیادی دارد. یکی از مشکلات ما این است که هیچ برنامه‌ریزی بلندمدتی برای تیم‌های پایه خود نداریم. در دوره آقای کفاشیان به نظر من تحول بزرگی در این بخش انجام شد.

معینی در پاسخ به این که آیا در دوره های بعد برای استعدادیابی و تیم های پایه، این کارها تکرار شد یا خیر اظهار داشت: اطلاعی ندارم. اما الگویی که در آن زمان ایجاد شده بود، با مطالعه بود. من ساز و کار بلژیک، اسپانیا، هلند و ... را مطالعه کردم. برآیند این ها را و چیزی که به درد ما بخورد را پیدا کردیم و به انجام رساندیم. تمام بازیکنانی که در دوره ما بودند یا در تیم ملی هستند یا در لیگ برتر. اگر برنامه ریزی درست باشد، صد در صد به موفقیت خواهید رسید.

معینی در رابطه با حضور در جام ملت های آسیا در سال 2023 پس از جام جهانی قطر و جلوگیری از متضرر شدن در جام ملت ها اظهار داشت: به نظر من حس انگیزه بازیکنان بسیار مهم است. همچنین پشتوانه سازی برای آن ها. بعد از یک دوره خوب همیشه یک دوره رکود به وجود می‌آید. مانند الان بارسلونا و دو سال پیش رئال مادرید. بایست دائم به فکر پشتوانه‌سازی باشیم. اگر غفلت کنیم، نمیتوانیم موفق باشیم و انتظارات را برآورده کنیم. اگر روی فوتبال که به این حد در ایران طرفدار دارد، سرمایه گذاری کنیم، میتوانیم درآمدزایی کنیم. ما از یک بخش مهم فوتبال که درآمدزایی است غافل هستیم.

6641