گزارش ویژه/ چگونه به جام‌های جهانی رسیدیم؟/ قصه صعود

گزارش ویژه/ چگونه به جام‌های جهانی رسیدیم؟/ قصه صعود

پایگاه خبری فوتبالی- ششمین صعودمان به جام جهانی در زمستان 1400 رقم خورد. سومین حضور پیاپی در این بزرگترین فستیوال فوتبالی دنیا که سریع‌ترین رسیدن‌مان هم بود. در این 6 دوره، قصه صعود چگونه رقم خورد؟ چه کسی گل زد؟ چه کسی پاس گل داد؟ این اتفاق کی و کجا افتاد؟ چه کسی روی نیمکت‌مان نشسته بود؟

* جام جهانی 1978/ 4 آذر 1356

  ایران یک/ استرالیا صفر؛ ورزشگاه آزادی

  گل: غفور جهانی در دقیقه 45 روی پاس علی پروین

در روزگاری که از دو قاره آسیا و اقیانوسیه تنها یک تیم راهی جام جهانی می‌شد، ایران با هدایت حشمت مهاجرانی در خانه جشن صعود گرفت. نفوذ علی پروین از راست و ارسال او با اشتباه دروازه‌بان مهمان همراه شد تا گل جهانی به نام غفور جهانی ثبت شود: مهاجم شماره 17 از ملوان.

* جام جهانی 1998/ 8 آذر 1376

  استرالیا 2/ ایران 2؛ ورزشگاه شهر ملبورن

  گل: خداداد عزیزی در دقیقه 80 روی پاس علی دایی

تیم ملی با ویرا، از قعر جهنم ناگهان به بهشت رسید. کمتر کسی هست که چنین صحنه‌ای را فراموش کرده باشد: ضربه شروع مجدد بوسنیچ، ضربه سر کریم باقری، کنترل دایی پشت به دروازه و پاسی که هنوز برای خیلی‌ها قفل است و ضربه تمام‌کننده خداداد عزیزی، مهاجم شماره 11 کلن.

* جام جهانی 2006/ 18 خرداد 1384

  ایران یک/ بحرین صفر، ورزشگاه آزادی

  گل: محمد نصرتی دقیقه 48 روی پاس فریدون زندی

تیم ملی با برانکو راه سخت را در پیش‌مقدماتی رفته بود با عبور از قطر در قطر با آن کامبک درخشان. قصه صعود در تهران نوشته شد برابر بحرین که خوش‌رقصی‌اش در دوره قبل هنوز داغ بود. ارسال زندی و ضربه سر شماره 20، نصرتی از پاس؛ تنها گل صعودی که زننده‌اش، مهاجم نبود.

* جام جهانی 2014/ 28 خرداد 1392

  کره‌جنوبی صفر/ ایران یک؛ ورزشگاه شهر اولسان

  گل: رضا قوچان‌نژاد دقیقه 60 روی پاس آندرانیک تیموریان

تیم ملی باید از 3 بازی پایانی‌اش 9 امتیاز می‌گرفت و گرفت چراکه گوچی مهارنشدنی را داشت. یک دفع توپ از تیموریان به یک سوم دفاعی حریف، اشتباه مدافعی که نتوانست توپ را بزند و سپس ضربه کات‌دار شماره 16، مهاجم وقت استاندارد لیژ به قعر دروازه؛ تیم کی‌روش به جام جهانی رسید.

* جام جهانی 2018/ 22 خرداد 1396

  ایران 2/ ازبکستان صفر؛ ورزشگاه آزادی

  گل اول: سردار آزمون دقیقه 23 روی پاس علیرضا جهانبخش

  گل دوم: مهدی طارمی دقیقه 88 روی پاس سردار آزمون

کی‌روش خیلی زود نام تیم ملی را در زمره مسافران روسیه قرار داد. تیم ملی در یک بازی برتر 2 گل به ازبکستان زد و البته یک پنالتی را هم مسعود شجاعی از دست داد. گل اول را شماره 20 زد که مهاجم رابین‌کازان بود و گل دوم را طارمی پرسپولیسی با شماره 17.

* جام جهانی 2022/ 7 بهمن 1400

  ایران یک/ عراق صفر؛ ورزشگاه آزادی

  گل: مهدی طارمی دقیقه 48 روی پاس علیرضا جهانبخش

نقطه اوج تیم ملی با اسکوچیچ کروات برابر عراق در تهران رقم خورد. جهانبخش این بار هم پاس گل داد و طارمی بازهم گل صعود زد. مهاجم پورتو البته در این دوره، به تنهایی زننده گل برتری و رسیدن به جام جهانی بود. اولین گل صعودی که زننده‌اش، شماره 9 است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی