مدیر ورزشی بارسلونا در دوران ریاست بارتومئو: بحران اقتصادی را حس نکردم!

مدیر ورزشی بارسلونا در دوران ریاست بارتومئو: بحران اقتصادی را حس نکردم!

پایگاه خبری فوتبالی - مدیر ورزشی سابق بارسلونا درباره‌ی دوران مدیریت جوزپ ماریا بارتومئو صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از رسانه های اسپانیایی، آندونی زوبی زارتا بین سال های 2010 تا 2015 میلادی در بارسلونا حضور داشت. زوبی زارتا حالا در گفت و گویی با رسانه ها، در مورد مسائل مختلفی صحبت کرده که مهم ترین بخش های سخنان او را در ادامه می خوانید:

آیا لالیگا کیفیت خود را از دست داده است؟

"پس از یک دهه برتری فوتبال اسپانیا، حالا در دوره گذار هستیم. 3 باشگاه بزرگ اسپانیایی بر اروپا سلطه داشتند. این دوره گذار برای توسعه مجدد مادرید و بارسلونا است. اکنون صحبت از این است که الکساندر ایساک در سوسیداد می ماند یا به انگلیس می رود اما زمانی تونی کروس به رئال مادرید منتقل می شد، حالا برعکس شده است."

برتری تیم های لیگ برتر انگلیس بر لالیگا به لحاظ فیزیکی؟

"تیپ تیم های اسپانیایی همیشه همین بوده و همیشه از آلمانی ها و انگلیسی ها از لحاظ فیزیکی ضعیف تر بودیم و از این قضیه آسیب دیدیم. وقتی انریکه سرمربی بارسلونا شد، این بحث مطرح بود که باید DNA بارسا را حفظ و توسعه دهیم یا اصلاً باید همین مسیر را برویم؟ ما همیشه گفتیم که سبک بازی را به چالش نمی کشیم بلکه به دنبال توسعه آن هستیم. با لوچو بیشتر توپ را حفظ می کردیم و یک برتری عددی داشتیم. حالا مسی در تیم نیست. لاروخا وقتی وارد مراحل نهایی می شود بیشترین آسیب را می بیند. مزیت وجود دارد اما گل نه. اگر گل زده نشود حریف بدش نمی آید مدت کمتری توپ را داشته باشد. یک زمانی کلودیو رانیری در والنسیا به ما گفت که مالکیت توپ خوب است اما وقتی کلودیو لوپز را داریم چه نیازی به توپ است؟ توپ را برمی داریم و به او می دهیم. با 3 پاس ما در محوطه جریمه بودیم. اما من به سبک فوتبال اسپانیایی اعتقاد دارم."

به نسل پدری و گاوی در بارسلونا اعتقاد دارید؟

"گاوی بازیکن جالبی از نظر فنی و فشار بازی است. بعد از اینیستا، بوسکتس و ژاوی، انگار لاماسیا خسته بود. با این حال هنوز هم جنبه های زیادی برای توسعه دارد."

4 سال در بارسلونا بودید و از شما به خاطر آوردن تراشتگن تمجید می شود اما در انتقال آسنسیو شکست خوردید. این خلاصه‌ی فعالیت شماست؟

"این طور فکر نمی کنم. خیلی ساده سازی کردید. مدیر ورزشی مسئول چیزهای زیادی است و فقط نقل و انتقالات نیست. تراشتگن در آن زمان بازیکن ناشاخته ای بود. حتی ژاوی هم او را نمی شناخت. در مورد آسنسیو بارها توافق کردیم اما او رئال مادرید را انتخاب کرد. می دانستم می تواند بازیکن بزرگی برای بارسلونا شود."

شما با 622 بازی در لالیگا رکورددار هستید. دروازه بانی خوب است که دفاع می کند یا با پا بازی می کند؟

"وظیفه اول دروازه بان دفاع و دادن اعتماد به نفس است. حالا باید هم دفاع کند و هم بازی. یک بار به مارک گفتم که عملکردش تحت فشار حریف را تحسین می کنم. قبلا ریسک نمی کردیم. یک بار در مقابل والنسیا مدافع کناری توپ را به من پاس داد و با دیدن دو بازیکن حریف که به سمتم می آمدند فقط ضربه زدم. امروز وضعیت قابل تصور نیست. دروازه بان ریسک زیادی می کند اما کمتر دفاع می کند. در حال حاضر بیشتر روی بازی با پا کار می شود."

آیا می دانستید که باشگاه با بارتومئو در چنین شرایط سخت مالی قرار دارد؟

"اعداد حالا نشان می دهد که وضعیت خوبی نبوده است تا جایی که لالیگا آن را بررسی می کند. زمانی که من در باشگاه بودم اطلاع نداشتم که آن قدر بد است. اگر در لیگ قهرمانان بالا نمی رفتیم، به معنای فروش بازیکنان بود که از نظر من عادی است. با این حال هرگز احساس نکردم در میانه‌ی بحران اقتصادی به این شدت هستیم. با وجود این شرایط هیئت مدیره بارتومئو باقی ماند و بارسلونا قهرمان چمپیونزلیگ و لالیگا شد."

برای آینده‌ی خودتان چه نقشی را متصور هستید؟ مدیر ورزشی یک تیم یا چیزهای دیگر؟

"کار من مثل مد است و باید نگاهم به 6 ماه آینده باشد. باید کاملاً روی پروژه‌ی باشگاه ورزشی خودتان تمرکز کنید."

9404