10 ایستگاه خاطره‌انگیز برای قوی سپید/ از آتش‌بازی ملوان در آسیا تا گربه سیاه استقلال

10 ایستگاه خاطره‌انگیز برای قوی سپید/ از آتش‌بازی ملوان در آسیا تا گربه سیاه استقلال

پایگاه خبری فوتبالی- تیم فوتبال ملوان بندرانزلی، خاطرات ریز و درشت اما بسیار پررنگی را در تاریخ فوتبال کشور ثبت کرده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، نتایج خوب ملوان و صدرنشینی در لیگ دسته اول، هواداران این تیم و همچنین اهالی فوتبال کشور را امیدوار کرده تا پس از سال‌ها دوباره شاهد حضور قوی سپید در لیگ حرفه‌ای باشند. همکاری خوب پژمان نوری و مازیار زارع شرایط بسیار خوبی را برای ملوان ایجاد کرده تا این تیم که در لیگ پانزدهم با بالاترین سطح فوتبال کشور خداحافظی کرد، مسیر همواری را برای صعود پیش روی خودش ببیند و شور و هیجان شمالی را در جامعه فوتبال بیشتر کند.

به همین خاطر در زیر نگاهی داریم به 10 مقطع خاطره انگیز ملوان در فوتبال کشور که هرکدام خاطرات ریز و درشت زیادی را در دل خودشان دارند:

*1) فینال جام حذفی 1355

اولین دوره جام حذفی کاملا به کام قوی سپید انزلی بود. چهارم دی 1355 تیم شمالی در امجدیه‌ برفی و با حضور 15هزار تماشاگر 4 بر یک تراکتور تبریز را شکست داد تا اولین عنوان قهرمانی جام حذفی را به نام خودش ثبت کند. عزیز اسپندار و علی نیاکانی هرکدام 2 گل زدند تا در مقابل تک گل عبدالله محسنی زاده 4 بریک تراکتور را شکست بدهند. ملوان در راه این قهرمانی نیروی اهواز، صنعت نفت آبادان، شهباز تهران و رستاخیز خرمشهر را حذف کرده بود. تاج و پرسپولیس در این دوره در مرحله یک شانزدهم نهایی حذف شدند. پاس نیز در نیمه نهایی مقابل تراکتور شکست خورد. در این سال ملوان عنوان بهترین تیم شهرستانی در لیگ را نیز به خود اختصاص داد.

*2) 10سال بعد، بازهم قهرمانی حذفی

دومین حضور ملوان در فینال جام حذفی بازهم با قهرمانی همراه شد. در دوره قبلی که آخرین دوره قبل از انقلاب بود، ملوان هرچند که در لیگ بهترین تیم شهرستانی شد و عزیز اسپندار را با 16گل به عنوان آقای گل کشور معرفی کرد اما در نیمه نهایی جام حذفی و در ضربات پنالتی به تاج باخت تا آبی‌های تهران به در فینال با عبور از هما به قهرمانی برسند.

اما در اولین دوره پس از انقلاب(1365)، ملوان در نیمه نهایی تام اصفهان را حذف کرد تا در فینال حریف خیبر شود. خیبر در یک چهارم نهایی پرسپولیس را حذف کرده بود اما در فینال با دوگل محمد احمد زاده و سیروس قایقران مغلوب شد تا قوی سپید اولین قهرمان بعد از انقلاب باشد. بعد از این قهرمانی، ملوان جواز حضور در جام باشگاه‌های آسیا که اکنون به آن لیگ قهرمانان گفته می‌شود را به دست آورد.

*3) آتشبازی قایقران و احمدزاده در بازی قاره‌ای

ملوان در سال 1986، با تیم‌های ساندرز سریلانکا، حبیب بانک پاکستان و ویکتوری مالدیو در گروه چهارم جام باشگاه‌های آسیا بازی کرد. ملوان و ساندرز به مرحله بعد صعود کردند. تیم ایرانی در این گروه 7 بر صفر (قایقران3، محمدیان، احمدزاده، اسپندار و قنبرنژاد) نماینده پاکستان را شکست داد. مقابل ساندرز با تساوی یک-یک متوقف شد (قایقران) و در آخرین بازی نیز ویکتوری را با 12 گل )قایقران4، احمدزاده3، اسپندار2، محمدیان، دلخوش و قنبرنژاد) در هم کوبید. تیم ایرانی در دور بعد با تیم‌های الهلال عربستان و الشرطه یمن همگروه شد اما به دلیل شرایط بین الملی حاکم، در این مسابقات شرکت نکرد.

*4) فینال تلخ و اولین قهرمانی پرسپولیس

سال1366، ملوان باز هم فینالیست حذفی شد. تیم شمالی در دو بازی رفت و برگشت نیمه‌نهایی مقابل استقلال تساوی 2-2 و برد یک بر صفر را به ثبت رساند تا حریف پرسپولیس در فینال شود. شاگردان علی پروین سازمان گوشت اصفهان، ماشین سازی تبریز، استقامت یزد و دارایی تهران را کنار زدند. فینال در دو بازی رفت و برگشت در ورزشگاه آزادی برگزار شد. در بازی رفت پرسپولیس با تک گل محمدحسن انصاری‌فر برنده شد و بازی برگشت هم با تساوی بدون گل به پایان رسید تا پرسپولیس برای اولین بار قهرمان جام حذفی شود و نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا 1989 باشد. ملوان در دوره بعدی جام حذفی نیز به فینال رسید اما در دو بازی رفت و برگشت برد 3 بریک و باخت 4 بر صفر را مقابل شاهین اهواز ثبت کرد تا بازهم نایب قهرمان شود.

*5) آخرین قهرمان دهه60

فینالیست شدن ملوان تبدیل به یک سنت شده بود و در سال1369 بازهم تیم محبوب انزلی به بازی آخر جام حذفی رسید. ملوان در نیمه نهایی پرسپولیس را حذف کرد و استقلال هم پاس را کنار زد تا آخرین فینال دهه60 با حضور این دو تیم برگزار شود.  26اسفند در ورزشگاه آزادی و با داوری حسین خوشخوان نتیجه بازی در 120 دقیقه صفر-صفر شد تا ضیافت پنالتی ها تعیین کننده برنده باشد. به جز شاهرخ بیانی، بازیکنان هردو تیم پنالتی‌های خودشان را گل کردند (5-6) تا به این ترتیب قوی سپید انزلی با یک قهرمانی به استقبال نوروز و دهه70 برود. در فینال دوره بعدی نیز ملوان حاضر بود اما این بار جام به پرسپولیس رسید.

*6) سرنوشت‌ساز در معرفی اولین قهرمان لیگ حرفه‌ای

در آرخین روز از اولین دوره لیگ حرفه‌ای استقلال در تختی انزلی به مصاف ملوان رفت و پرسپولیس هم در آزادی میزبان فجر سپاسی بود. استقلال با 48 امتیاز در صدر جدول بود و برای قهرمانی تنها به یک تساوی نیاز داشت. پرسپولیس نیز با 46 امتیاز تیم دوم جدول بود. بابک پورغلامی در دقیقه32 دروازه استقلال را باز کرد و ابراهیم اسدی نیز در دقیقه62 گل برتری شاگردان پروین را به ثمر رساند. به این ترتیب استقلال قهرمانی در اولین دوره لیگ برتر را از دست داد که آخرین دوره سرمربیگری شادروان منصور پورحیدری شد. سال‌ها بعد از سوی برخی اعضای استقلال عنوان شد که پیش از بازی با ملوان بازیکنان تیم به دلیل اینکه قهرمانی را مسجل می‌دانستند به اسب سواری پرداختند که باعث شد درون زمین آمادگی بدنی لازم را نداشته باشند. به هر ترتیب ملوان با انگیزه، زخم کاری بزرگی به استقلال زد و این اتفاق، نقطه مهم و پررنگی در تاریخ فوتبال کشور شد.

*7) گلباران تیم تهرانی توسط پدیده لیگ

ملوان در دومین دوره لیگ برتر به همراه صنعت نفت آبادان، به لیگ دسته اول سقوط کرد اما در سومین دوره لیگ یک به نایب قهرمانی رسید تا بعد از صبا باتری دوباره راهی لیگ برتر شود. این آخرین صعود ملوان به لیگ برتر بود. قوی سپید انزلی در برگشت به بالاترین سطح فوتبال کشور بالاتر از تیم‌هایی مانند ابومسلم، صباباتری(قهرمان جام حذفی)، سپاهان، فجرسپاسی و سایپا در رتبه هفتم بایستد و عنوان پدیده لیگ(83-84) را به خودش اختصاص بدهد. ملوان در این فصل نتایج خیلی خوبی گرفت اما بهترین و پررنگ‌ترین برد این تیم نتیجه 5 بر صفر مقابل سایپا بود درحالیکه سایپا با پیروزی 4 بر یک مقابل سپاهان بهترین برد بیرون از خانه این فصل را به ثبت رسانده بود.

*8) درخشش سفرکرده‌ها در اولین فینال دهه 90

آخرین درخشش ملوان در جام حذفی، اولین فینال دهه90 بود. تیم شمالی در خرداد 1390 حریف پرسپولیسِ علی دایی شد. ملوان در مسیر فینال ایران جوان، فولاد نطنز، تراکتور و استقلال را حذف کرد. پرسپولیس نیز نفت محمودآباد، داماش گیلان، سپاهان و فولاد خوزستان را کنار زد. دو بازی رفت و برگشت تعیین کنده قهرمان بود. در بازی اول و در ورزشگاه آزادی، پرسپولیس در حضور بیش از 80هزار تماشاگر و با داوری علیرضا فغانی 4بر2 برنده شد که یکی از گل‌ها توسط هادی نوروزی به ثمر رسید. در بازی برگشت با داوری هدایت ممبینی و با حضور 20هزار تماشاگر در ورزشگاه تختی انزلی، ملوان با تک گل مهرداد اولادی حریف خودش را شکست داد اما در مجموع پرسپولیس با نتیجه 4بر3 پنجمین قهرمانی حذفی خودش را ثبت کرد.

*9) ملوان اسکوچیچ علیه استقلال ژنرال

بهمن 1392، ملوان میزبان استقلال در هفته 27 لیگ برتر بود. برد در این بازی استقلال را به صدر برساند اما بازهم قوی سپید تبدیل به دیوار انزلی در راه قهرمانی استقلال شد. ملوان با هدایت دراگان اسکوچیچ 4 بر 2 استقلال را شکست داد تا استقلال صدرنشینی را از دست بدهد و با 50 امتیاز پشت سر فولاد قرار بگیرد. محمد مایلی کهن در اعتراض به صحبت‌های علی دایی با لباس پاکبانان شهرداری در ورزشگاه تختی حاضر شد. در پایان فصل 93-92  فولاد، پرسپولیس و نفت تهران اول تا سوم شدند. استقلال که قهرمان دوره قبل بود در رده پنجم قرار گرفت و ملوان نیز تیم هفتم جدول شد.

*10) پژمان و مازیار علیه پرسپولیس

هفته نوزدهم لیگ برتر در فصل 94-93 چهارمین باخت پیاپی پرسپولیس مقابل ملوان سخت کوش رقم خورد. در این بازی پژمان نوری در دقیقه17 تیم مهمان را پیش انداخت. در ادامه حملات همه جانبه پرسپولیس بی نتیجه ماندند تا اینکه در دقیقه85 توسط دروازه‌بان ملوان سرنگون شد تا محسن ترکی بی درنگ نقطه پنالتی را نشان بدهد. اخراج دروازه‌بان ملوان باعث شد مازیار زارع دستکش ها را دستش کند و درون دروازه بایستد. او پنالتی گابریل را مهار کرد تا یک برد تاریخی برای ملوان در ورزشگاه آزادی ثبت شود. ملوان در آن فصل به سختی در لیگ باقی ماند و پرسپولیس نیز به رتبه هشتم رضایت داد.

6641