بررسی شرایط صعود تیم ملی فوتبال زنان در جام‌ ملت‌ها؛ وضعیت سفید

بررسی شرایط صعود تیم ملی فوتبال زنان در جام‌ ملت‌ها؛ وضعیت سفید

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی فوتبال زنان ایران در صورت پیروزی یا تساوی برابر چین‌تایپه راهی مرحله بعدی جام ملت‌ها خواهد شد، اما با شکست شاگردان ایراندوست، باید چشم به یک معجزه دوخت؛ البته که دخترانِ ایران حتی اگر به مرحله بعدی هم نرسند نزد جامعه فوتبال برنده هستند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، تیم ملی فوتبال زنان ایران باید امروز (چهارشنبه) از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به مصاف تیم ملی چین‌تایپه برود. شاگردان مریم ایراندوست این امکان را دارند تا در نخستین حضور خود، اولین صعود به مرحله دوم را هم تجربه کنند.

دخترانِ ایران برای راهیابی به دور دوم با شرایط خاصی روبرو هستند. در درجه نخست باید بدانیم که آنها مقابل حریف باتجربه‌تری روبرو هستند و روی کاغذ شانس چین تایپه برای برتری بیشتر است. اما شانس صعود برای ملی‌پوشان وجود دارد و طبیعی است که بخواهیم به این اتفاق تاریخی فکر کنیم.

حذف هند به دلیل کرونایی شدن ۱۲ بازیکنش از گردونه مسابقات، شرایط گروه و همچنین نحوه صعود را برای کل تیم‌های حاضر در مسابقات تغییر داد. نتیجه ایران مقابل هند پاک شد  تیم میزبان از گروه یک کنار گذاشته شد. از طرفی چون ۲ تیم از سه تیم برتر سوم هم به مرحله بعدی راه پیدا می‌کنند و ملاک صعود هم مقایسه امتیازات سه تیم سوم در سه گروه محسوب می‌شود؛ تیم‌هایی که در رده سوم گروه‌های ۲ و سه قرار بگیرند برای برابری تعداد بازی‌شان هر نتیجه‌ای که مقابل تیم چهارم گروه خود گرفته‌اند را باید نادیده بگیرند و ملاک مقایسه سه تیم، نتایجی است که مقابل ۲ تیم نخست جدول گروه‌های‌شان کسب کرده‌اند.

در گروه اول چین ۶ امتیازی است و کارش به عنوان تیم نخست تمام شده است. ایران و چین تایپه اما باید برای رتبه دوم و سوم با یکدیگر رقابت کنند. تفاضل گل تایپه منفی چهار و برای شاگردان مریم ایراندوست، منفی هفت است.

در گروه دوم استرالیا با ۶ امتیاز صعود و سرگروهی‌اش را قطعی کرده است. فیلیپین و تایلند به ترتیب با سه امتیاز در رده‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. فیلیپینی‌ها در بازی رو در رو از سد تایلند گذشتند. اندونزی هم با صفر امتیاز قعرنشین است.

در گروه سوم تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی با ۶ امتیاز صعود خود را قطعی کردند و در روز آخر برای سرگروهی باید با یکدیگر رقابت کنند. ویتنام و میانمار نیز با صفر امتیاز و تفاصل گل منفی ۶ و منفی هفت به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم جای گرفته‌اند و در روز آخر برای قرار گرفتن در رده سوم با یکدیگر رقابت خواهند داشت.

اما تیم ملی فوتبال زنان ایران در جدال با چین تایپه با نتایجی که ممکن است به دست بیاورد چه شرایطی برای صعود خواهد داشت؟

برد ایران: پیروزی مقابل چین تایپه باعث می‌شود تا ایران با سه امتیاز در رده دوم گروه جای بگیرد و بدون درگیری با اما و اگرهای قرار گرفتن در جایگاه سوم به مرحله بعدی می‌رود و باید با تیم دوم گروه دوم یعنی فیلیپین یا تایلند پیکار داشته باشد. احتمالا فیلیپین با شکست اندونزی بدون امتیازی رتبه دوم را به دست خواهد آورد.

تساوی ایران: تساوی مقابل چین تایپه باعث می‌شود تا این تیم در رده دوم قرار بگیرد و ایران در قامت تیم سوم با یک امتیاز و تفاضل گل منفی هفت به جدول تیم‌های سوم می‌رود. در گروه سوم یکی از ۲ تیم ویتنام یا میانمار به این جدول می‌آید که این ۲ تیم با صفر امتیاز به جدول می‌آیند چرا که امتیازشان در دیدار با تیم چهارم حذف خواهد شد و آنها در مصاف با تیم‌های اول و دوم گروه بازنده بودند. همین جا و بدون احتساب شرایط گروه دوم، ایران به عنوان یکی از ۲ تیم برترِ سوم به مرحله بعدی صعود می‌کند و حریف تیم نخست گروه سوم که یکی از تیم‌های ژاپن یا کره جنوبی خواهد بود می‌شود.

باخت ایران: شکست برابر چین تایپه ایران را با صفر امتیاز به جدول تیم‌های سوم روانه می‌کند. بدون شک باخت با اختلاف یک گل هم تفاضل ایران را از منفی هفت بدتر می‌کند؛ این در حالی است که یکی از ۲ تیم ویتنام یا میانمار که در گروه سوم به این جدول می‌آیند تفاضلشان یا منفی هفت است یا منفی ۶. این یعنی شرایط تیم سوم گروه سوم از ایران بهتر است.

اما گروه دوم. آنجا یکی از سه تیم فیلیپین، تایلند و اندونزی ممکن است روی کاغذ به رتبه‌های دوم، سوم و چهارم برسند اما شرایط کمی ساده‌تر است. فیلیپین باید با اندونزی پیکار داشته باشد. اندونزی در ۲ بازی اول ۲۲ گل خورده و گلی نزده و طبیعتا حرفی برای گفتن مقابل فیلیپین ندارد و این فیلیپینی‌ها هستند که به پشتوانه برد مقابل تایلند با ۶ امتیاز دوم می‌شوند و راهی مرحله یک چهارم نهایی خواهند شد. تایلند اما باید با استرالیا بازی کند. استرالیا به واسطه صدرنشینی و سرگروهی‌اش احتمالا با تمام قوا روانه میدان نمی‌شود. این می‌تواند تایلند را امیدوار به کسب امتیاز کند و یا باختی با فاصله کم. در هر ۲ صورت شانس تایلند برای صعود به عنوان تیم سوم زیاد می‌شود. آنها در حال حاضر تفاضل گل‌شان منفی یک است و ایران تنها در شرایطی می‌تواند وضعیت بهتری نسبت به این تیم پیدا کند که تایلند با فاصله بسیار زیادی به استرالیا نتیجه را واگذار کند و تیم ایراندوست هم با کمترین اختلاف به چین تایپه ببازد تا در نهایت فاصله ۶ گله تفاضل ۲ تیم جبران شود. خیلی بعید به نظر می‌رسد استرالیا در هفته پایانی بخواهد به خودش چنین فشاری را بیاورد. پس باخت ایران به چین تایپه فقط در صورت رخ دادن یک معجزه منجر به حذف ملی‌پوشان نمی‌شود.

در پایان باید گفت که تیم ملی فوتبال زنان ایران فارغ از هر نتیجه‌ای مقابل چین تایپه حمایت جامعه فوتبال و همچنین مردم را پشت سر خود دارد. آنها برای اولین بار به جام ملت‌ها رسیدند و توقع صعود از گروه وجود ندارد. با این وجود می‌توان تا آخرین لحظه برای رسیدن به یک هدف و یا یک آرزو جنگید و این چیزی است که ما از شاگردان مریم ایراندوست توقع داریم.

تا به حال صعود چهار تیم به دور یک چهارم نهایی قطعی شده است و هفت تیم برای چهار سهمیه باقیمانده رقابت خواهند کرد. ۲ تیم دوم می‌شوند و ۲ تیم به عنوان بهترین تیم سوم به مرحله بعدی خواهند رسید.

۴۱۵۴