یک تیر و دو نشان والیبال ایران در سال ۱۴۰۱

یک تیر و دو نشان والیبال ایران در سال ۱۴۰۱

پایگاه خبری فوتبالی- چشم پوشی از سومین مدال طلای محتمل در آسیا به قصد سرشاخ شدن با غول‌های والیبال جهان در روسیه، توجیه آنچنانی ندارد اما نباید فراموش کرد که اعتبار جهانی والیبال ایران از رویارویی با تیم‌های بزرگ دنیا آغاز شد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، دو راهی‌ بزرگ سال 1401 فدراسیون والیبال، تعیین اولویت برای حضور تیم ملی در دو تورنمنت قهرمانی جهان (روسیه) و بازی‌های آسیایی (چین) است.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، چند روز قبل به صراحت اعلام کرد که اولویت تیم ملی در سال آینده، حضور قدرتمند در بازی‌های آسیایی و کسب عنوان قهرمانی است. تصمیم او منطقی است چون چشم پوشی از سومین مدال طلای محتمل در آسیا به قصد سرشاخ شدن با غول‌های والیبال جهان در روسیه، توجیه آنچنانی ندارد اما نباید فراموش کرد که اعتبار جهانی والیبال ایران از رویارویی با تیم‌های بزرگ دنیا و از جام جهانی 2011 آغاز شد.

ایستادن روی سکوی دهم رنکینگ جهانی، 10 سال وقت، هزینه و نیروی انسانی والیبال ایران را مصرف کرده است. در شرایطی که فدراسیون جهانی والیبال را با غیبت تماشاگران ایرانی نمی‌توان تحت تاثیر قرار داد، اگر تیم ملی، کیفیت لازم برای حضور در لیگ ملت‌ها و مسابقات قهرمانی جهان را نیز نداشته باشد، بعید نیست که جایگاه جهانی خود را در معرض خطر ببیند.

در این شرایط با نگاهی به تقویم مسابقات فصل آینده و البته برخورد منطقی با توانایی‌های تیم ملی، می‌توان حضور پرقدرت شاگردان بهروز عطایی در هر دو تورنمنت روسیه و چین را انتظار داشت.

تیم ملی در روزهای 5، 6 و 7 شهریور 1401 به ترتیب با هلند، مصر و آرژانتین در شهر کراسنویارسک، روبرو خواهد شد و در صورت صعود از مرحله گروهی، پس از 3 روز استراحت در روزهای 11، 12 و 13 شهریور با حریفان مرحله دوم خود روبرو خواهد شد. رقابت 6 تیم برتر مسابقات قهرمانی جهان نیز از 16 تا 18 شهریور انجام می‌شود.

تیم ملی ایران با هدایت اسلوبودان کواچ در مسابقات سال 2014 در جایگاه ششم جهان ایستاد و در سال 2018 با ایگور کولاکوویچ، تنها به مرحله دوم صعود کرد. با تقریب و احتمال مناسبی می‌توان، مرحله دوم قهرمانی جهان را پایان کار تیم ملی در روسیه دانست. با این احتساب، نخستین بازی شاگردان عطایی در بازی‌های آسیایی، 10 روز بعد (23 شهریور) خواهد بود.

بازی‌های مهم و سرنوشت‌ساز ایران در بازی‌های آسیایی از مرحله نیمه‌نهایی آغاز خواهد شد و دیدارهای مرحله گروهی با تیم‌های درجه 2 آسیا، حکم بازی تدارکاتی را برای ملی‌پوشان خواهد داشت.

حضور تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های 2022 به عنوان دیدارهایی تدارکاتی و سطح بالا و سپس شرکت در هر دو تورنمنت قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی با قدرت کامل، می‌تواند سیاست پیش روی فدراسیون در فصل آتی باشد. البته در این بین باید خیال کادر فنی از بهبودی مصدومان تیم ملی راحت باشد.

7474