دانستنی‌هایی از جام ملت‌های آسیای زنان؛ ایران، میهمان ناخوانده‌ی هندوستان

دانستنی‌هایی از جام ملت‌های آسیای زنان؛ ایران، میهمان ناخوانده‌ی هندوستان

پایگاه خبری فوتبالی- بیستمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیای زنان در حالی قرار است به میزبانی هندوستان برگزار شود که ایران تنها تیم این رقابت‌هاست که نخستین حضور خود را تجربه می‌کند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، بیستمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در بخش زنان قرار است از فردا (پنجشنبه) برای اولین بار با حضور ۱۲ تیم برگزار شود.

*این رقابت‌ها از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و طی این ۴۷ سال تغییرات زیادی را به خود دیده است. رقابت‌هایی که با حضور ۶ تیم استارت خورد و حالا قرار است برای نخستین بار با حضور ۱۲ تیم به انجام برسد.

*چهار دوره اول با فاصله هر ۲ سال یک بار برگزار شد. سپس از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۹ شاهد برگزاری بازی‌ها به صورت هر سال یک بار بودیم. از ابتدای دهه ۹۰ میلادی تا سال ۲۰۱۰ این رویداد به فاصله هر ۲ سال یک مرتبه به انجام رسید ولی بعد از بازی‌های سال ۲۰۱۰ تصمیم بر این شد که این رقابت‌ها هر چهار سال یک بار برگزار شود و حکم انتخابی جام جهانی را هم داشته باشد.

*کشور هندوستان برای دومین بار میزبان جام ملت‌های آسیای زنان را عهده‌دار است. آنها پیش از این در سال ۱۹۷۹ میزبان مسابقات بودند. رقابت‌هایی که با حضور ۶ تیم برگزار شد و جمهوری خلق چین با شکست تیم میزبان عنوان قهرمانی را به دست آورد.

*تیم ملی فوتبال زنان چین با هشت قهرمانی پرافتخارترین تیم این مسابقات محسوب می‌شود. آنها ۱۰ بار به فینال رسیده‌اند و سه عنوان سومی و یک چهارمی را هم در کارنامه خود دارند. به عبارتی دیگر هر ۱۴ حضور چین در جام ملت‌ها منجر به حضور این تیم در نیمه‌نهایی شده است. تیمی که در این دوره با ایران هم‌گروه است.

*کره شمالی و چین تایپه با سه قهرمانی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. کره‌ای ها در این دوره حاضر نیستند ولی چین تایپه با تیم مریم ایراندوست در یک گروه جای گرفته است. البته که از آخرین قهرمانی تایوانی‌ها ۴۱ سال می‌گذرد.

*ژاپن با ۲ قهرمانی رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. سامورایی‌ها این ۲ جام را در ۲ دوره اخیر به دست آورده‌اند و به نوعی اکنون قدرت اول آسیا و یکی از بهترین تیم‌های جهان هستند که در سال ۲۰۱۱ عنوان نخست دنیا را نیز مال خود کردند. البته که آنها مثل چین موفق شده‌اند ۱۴ بار به نیمه‌نهایی برسند اما اکثرا چهره یک تیم بازنده را در نیمه‌نهایی یا فینال بازی کرده‌اند.

*استرالیا، تایلند و نیوزلند هم یک قهرمانی را در جام ملت‌ها به ارمغان آورده‌اند تا تعداد قهرمان‌ها به هفت تیم برسد. به جز این هفت تیم، هندوستان هشتمین و آخرین تیمی است که تا فینال مسابقات راه پیدا کرده و البته تنها کشوری هستند که فینالیست شده‌اند اما قهرمان نشده‌اند.

*تیم ملی فوتبال زنان ایران تنها تیم حاضر در مسابقات است که پیش از این سابقه حضور نداشته و برای اولین بار مجوز حضور در جام ملت‌ها را به دست آورده‌ است. ژاپن و تایلند هم قرار است با هفدهمین تجربه به صدرنشینی از این حیث ادامه دهند.

*چین تایپه پس از ۱۴ سال به جام ملت‌ها برگشته است. هند پس از ۱۹ سال به یمن گرفتن میزبانی کوالیفای شده و این اتفاق برای اندونزی پس از ۳۳ سال در حال رخ دادن است. به عبارتی هفت تیم مانند دوره قبلی در این دوره هم حاضر هستند و تنها تیمی که دوره قبل حاضر بوده و حالا جزو شرکت‌کننده‌ها نیست؛ اردن است که به دست ملی‌پوشان ایرانی در ضربات پنالتی حذف شد.

*مانا ایوابوچی از ژاپن ملقب به مانادونا که حالا در آرسنال انگلیس توپ می‌زند بهترین بازیکن دوره قبل شد و لی یینگ از چین با هفت گل زده آقای گل شد. هر ۲ نفر در این دوره هم حضور دارند.

*هند در قامت میزبان و ژاپن، استرالیا و چین به عنوان سه تیم نخست دوره قبل به صورت اتوماتیک به این دوره از مسابقات راه یافتند. هشت تیم دیگر اما به عنوان تیم‌های نخست گروه‌های هشت‌گانه انتخابی راهی هندوستان شده‌اند.

*۱۶ داور در این دوره از مسابقات حضور دارند که مهناز ذکایی و مهسا قربانی از ایران هم جزو داوران وسط هستند. انسیه خباز نیز در قامت کمک‌داور پا به این رقابت‌ها گذاشته است.

*هندی‌ها در سه شهر بمبئی، ناوی بمبئی و پونه و طبیعتا در سه ورزشگاه بمبئی آره‌نا(۱۸ هزار نفر)، دی وای پاتیل(۵۵ هزار نفر) و شیریشیو چهاتراپاتی(۱۱۹۰۰ نفر) مسابقات را برگزار می‌کند. دیدارهای گروهی ایران در ۲ ورزشگاه نخست برگزار می‌شود.

*در صورت تساوی امتیازات در دور گروهی، بازی رو در رو ملاک خواهد بود و نسبت به تفاضل گل اولویت دارد. همانطور که می‌دانید از هر گروه ۲ تیم به مرحله بعدی می‌روند و ۲ تیم از سه تیم برتر سوم نیز راهی یک چهارم نهایی خواهند شد. نهایتا پنج تیم به جز استرالیای میزبان به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند و ۲ تیم نیز به پلی‌آف بین‌المللی خواهند رفت.

*هند و ویتنام تنها تیم‌های بدون لژیونر حاضر در مسابقات هستند. تیم ملی فوتبال زنان ایران ۲ بازیکن لژیونر در ترکیب خود دارد. یاسمن فرمانی در عضویت باشگاه شارلروای بلژیک قرار دارد و مریم یکتایی دروازه‌بان تیم بشیکتاش ترکیه است.

در نهایت نگاهی به گروه‌بندی رقابت‌های جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۲ نیز اشاره می‌کنیم:

گروه یک: هند، چین، چین تایپه، ایران

گروه دو: استرالیا، تایلند، فیلیپین، اندونزی

گروه سه: ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، میانمار

برنامه بازی‌های تیم ملی زنان ایران:

پنجشنبه (۳۰ دی) : هند- ایران

یکشنبه (سه بهمن) : ایران- چین

چهارشنبه (۶ بهمن) : چین تایپه- ایران

7474