کولاک گروه امداد و نجات کوهستان را در علم کوه گرفتار کرد

کولاک گروه امداد و نجات کوهستان را در علم کوه گرفتار کرد

پایگاه خبری فوتبالی- رئیس قرارگاه کوهنوردی کلاردشت از تداوم کولاک و بارش شدید برف در ارتفاعات علم کوه خبر داد و گفت که گروه تجسس امداد و نجات کوهستان که چهار روز پیش برای انتقال دو کوهنورد تهرانی به ارتفاعات رفته بودند هنوز بازنگشته‌اند و در جان پناه منطقه گرفتار شده‌اند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، مهرزاد فرضی افزود که گروه سه نفره تجسس امداد و نجات کوهستان از پنجشنبه پیش پس از درخواست امدادرساین به دو کوهنورد که یکی از آنها به خاطر سقوط وضعیت وخیمی داشت با بالگرد به قله علم کوه اعزام شده بودند و ساعاتی بعد با شروع کولاک شدید و بارش برف سنگین و این که دو کوهنورد تهران هر دو جان باختند، در جان پناه خرسان در ارتفاع چهار هزار و ۶۰۰ متری پناه گرفتند و همچنان آنجا حضور دارند.

وی با اشاره به دمای حدود منفی ۳۰ درجه در ارتفاعات علم کوه، گفت : امروز صبح پیامکی از این گروه دریافت شد که وضعیت جسمانی آنها خوب است و کولاک و برف شدید در ارتفاعات وجود دارد و نمی توانند به حرکتشان ادامه دهند.

فرضی افزود: در حال حاضر ارتفاع برف در منطقه مجتمع کوهنوردی "ونداربن" بیش از نیم متر و ارتفاع برف جدید در علم کوه نیز به مراتب بیشتر از این منطقه است و گروه تجسس به دلیل احتمال وقوع بهمن باید با بالگرد انتقال یابند.

رئیس قرارگاه کوهنوردی کلاردشت گفت: با توجه به اطلاعات هواشناسی ممکن است بتوان طی دو روز آینده بالگرد را به منطقه اعزام کرد و اگر شرایط جوی این اجازه را ندهد گروه باید تا روز جمعه در جان پناه ماندگار شوند.

وی با اظهار این که تیم تجسس حرفه ای است و با آگاهی از وضعیت جوی علم کوه تجهیزات کافی و ذخیره غذایی کافی برای استقرار حدود سه تا چهار روز را با خود همراه داشتند، افزود: مشکل این است که به دلیل شیب زیاد در گرده آلمان ها و شرایط آب و هوایی منطقه علم کوه انتقال اجساد دو کوهنورد فوت شده امکان پذیر نیست.

جمعه ۱۷ دی ماه ۲ کوهنورد به قله علم کوه صعود کردند که به علت بارش برف و برودت روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه تقاضای امداد رسانی کردند که بلافاصله گروه امداد و نجات کوهستان هلال احمر با بالگرد برای کمک اعزام به این ارتفاعات اعزام شد. با رسیدن امدادگران به ارتفاع چهارهزار و ۷۰۰ متری و پیدا کردن کوهنوردان، مشخص شد که یکی از آنها جان باخت و یکی دیگر هم که بشدت سرما زده شده بود حین انتقال جانش را از دست داد.

علم کوه با ارتفاع چهار هزار و ۸۵۰ متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان واقع در شهرستان کلاردشت قرار دارد و بعد از دماوند دومین قله بلند ایران به شمار می رود. دیواره ای که در دامنه شمالی قله علم کوه قرار دارد، از فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی کشور محسوب می شود.

رشته کوه های تخت سلیمان بیش از یکی  ۴۵ قله بالای چهار هزار متر دارد و به خاطر داشتن یخچال های متعدد، برف چال ها و دیواره ها ، همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است.

7474