روشن: نمی‌دانم چرا پرسپولیسی‌ها روی پیراهن خود ستاره می‌زنند؟/ گفتم نه حجازی سرمربی شود نه پورحیدری

روشن: نمی‌دانم چرا پرسپولیسی‌ها روی پیراهن خود ستاره می‌زنند؟/ گفتم نه حجازی سرمربی شود نه پورحیدری

پایگاه خبری فوتبالی - ستاره بزرگ استقلال و تیم ملی این روزها سوژه اصلی مستندی شده که قرار است با محوریت زندگی ورزشی خودش ساخته شود.

به گزارش فوتبالی، حسن روشن همچنان با صراحت لهجه صحبت می‌کند و اهل پرده‌پوشی نیست. ملی‌پوش اسبق ایران در گفت و گو با خبر ورزشی پیرامون شرایط ساخته شدن فیلم زندگی خودش و وضعیت کنونی استقلال صحبت کرد و  بحث به ماجرای منصور پورحیدری و ناصر حجازی هم کشیده شد.
مستند شما به کجا رسیده است؟
کار جلو می‌رود ولی نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد. البته قرار شده تا وقتی من این فیلم را نبینم و تأیید نکنم، اجازه پخش نداشته باشد. دلم نمی‌خواهد داخل این فیلم فقط تعریف و تمجید از حسن روشن باشد یا اینکه صرفاً انتقاد کنند. می‌خواهم همه چیز در کنار همدیگر باشد. این را هم بگویم که انصافاً کارگردانش آدم سالمی است و از او بدی ندیده‌ام.

اسم فیلم مشخص شده؟

هنوز نه ولی قرار است از شبکه مستند پخش شود. همان‌طور که گفتم دلم می‌خواهد همه چیز واقعی باشد و حسن روشن را خلاف آن چیزی که مردم می‌شناسند، نشان ندهد.

برسیم به شرایط استقلال. این تیم قهرمان نیم فصل شد ولی گروهی از چهره‌های قدیمی و کارشناسان معتقدند اصلاً چیزی تحت عنوان قهرمانی نیم فصل وجود ندارد و تمام نگاه‌ها باید معطوف به قهرمان شدن در پایان فصل باشد. شما با این فرضیه موافقید؟

من هم کاملاً موافقم. قهرمانی نیم فصل اصلاً وجود ندارد. برخی مسائل اساساً در فوتبال جهان وجود خارجی ندارد ولی ما در ایران آنها را برای خودمان درست می‌کنیم. برای مثال همه می‌دانند من چه قدر با پرسپولیسی‌ها رفیق  هستم و همیشه گفته‌ام تیم دوم حسن روشن پس از استقلال، پرسپولیس است ولی در کمال احترام باید بگویم نمی‌دانم چرا پرسپولیسی‌ها روی پیراهن خودشان ستاره زده‌اند؟ این ستاره‌ها برای قهرمانی در مسابقات بین‌المللی و جام‌های جهانی روی پیراهن باشگاه‌ها و تیم‌های ملی قرار می‌گیرد و ارتباطی به نتایج آنها در پیکارهای داخلی ندارد. ماجرای قهرمانی نیم فصل هم دقیقاً همین است. فراموش نکنیم چندسال قبل برق شیراز در نیم فصل اول فوق‌العاده بود ولی در دور برگشت آن قدر بد نتیجه گرفت که به دسته پایین‌تر سقوط کرد. استقلال باید روند خوب خود را ادامه بدهد و قهرمان لیگ برتر شود البته قطعاً در دور برگشت کار دشوارتر خواهد شد.

بازیکنان خارجی این تیم نظر شما را جلب کرده‌اند؟

این دو نفر روز به روز بهتر می‌شوند. یامگا در آن اوایل خام بازی می‌کرد ولی حالا در حال بهتر شدن است. خود استقلالی‌ها وقتی چند وقت قبل از من پرسیدند شرایط تیم را چطور می‌بینم، به آنها گفتم بابت این فصل نگران نیستم ولی نگران فصل آینده هستم چون قهرمانی و کسب سهمیه برای لیگ قهرمانان یک بحث است و شکل شرکت در مسابقات آسیایی و نتایجی که آنجا کسب می‌شود، بحث دیگر.

البته حالا دیگر لیگ قهرمانان برای استقلال و پرسپولیس وجود ندارد

باور کنید این اتفاق به نفع خود آنهاست. واقعاً به نفع خود آنهاست. باید بروند و مشکلات ساختاری خودشان را درست کنند. مگر در همه این سال‌ها که راهی لیگ قهرمانان شدند، به غیر از دومرتبه حضور در فینال چیز دیگری هم عاید فوتبال ایران شد؟ اگر استقلال و پرسپولیس در فصول گذشته هم راهی لیگ قهرمانان می‌شدند  فقط به این دلیل بود که دل کنفدراسیون برای آنها می‌سوخت ولی امیدوارم دیگر دل کنفدراسیون فوتبال آسیا برایشان نسوزد تا بروند و مشکلات را حل و فصل کنند. دقیقاً باید سیستمی مانند باشگاه‌های ترکیه برای باشگاه‌های ایرانی هم پیاده شود در غیر این صورت فوتبال می‌شود فقط چرخش پول و کاسبی یکسری دلال. همین الان بازیکنانی هستند که چون مدنظر دلال‌ها قرار ندارند، نمی‌توانند در لیگ برتر بازی کنند.

حسن‌ آقا، از گوشه و کنار شنیده ایم کارلوس کی روش هنگام سرمربیگری در ایران برای شما پیغام داده بود. درست است؟
 
بله. درست است. برای من پیغام فرستاد که شما چهره  بزرگی در فوتبال ایران هستید و چرا علیه من صحبت می‌کنی؟ من هم در پاسخ گفتم : وقتی به فوتبال ایران آمدی، فکر می‌کردم یک رایکوف جدید برای ما آمده است ولی پس از مدتی نگاهم عوض شد چون رفتارهای دیگری از شما دیدم. همین حالا با بازیکنانی که مورد توجه شما قرار ندارند و از تیم ملی دور مانده‌اند، می‌توانیم یک تیم تشکیل بدهیم و تیم انتخاب شده توسط شما (کارلوس کیروش) را شکست بدهیم. فوتبال ایران آنقدر استعداد دارد که باید به راحتی دو تیم ملی جوانان و امید داشته باشد. هیچ وقت فراموش نمی‌کنم پس از بازی‌های آسیایی تهران بزرگانی نظیر جعفر کاشانی فقید، ابراهیم آشتیانی خدابیامرز و علی جباری از تیم ملی رفتند اما جای خالی این بازیکنان بزرگ به راحتی پر شد چون در امر استعدادیابی و پرورش آنها مشکلی نداشتیم.

آقای فتح‌الله‌زاده در مصاحبه با خبر ورزشی به ما گفته که طرحی در دست داشت تا ناصر حجازی و منصور پورحیدری فقید همراه با امیر قلعه‌نویی در سال ۷۸ هر کدام با شرح وظایف جداگانه روی نیمکت استقلال قرار بگیرند. به نظر شما این اتفاق در استقلال رخ می‌داد؟

آقای فتح‌الله‌زاده چهره موجهی است و برای فوتبال زحمت کشیده است. ایشان کاملاً با تجربه شده‌اند و اتفاقاً همین دو هفته قبل هم مهمان او بودم. من با فتح‌الله‌زاده رابطه خوبی دارم و برایش احترام زیادی قائلم ولی در رابطه با این ماجرا باید بگویم با وجود تلاش‌ها و نیت خیر فتح‌الله‌زاده، هرگز امکان نداشت حجازی، پورحیدری و قلعه‌نویی همراه با یکدیگر روی نیمکت استقلال بنشینند. مطمئن باشید این اتفاق رخ نمی‌داد. شرایط آنها با هم کاملاً متفاوت بود و جوردر نمی‌آمد. هر سه نفر فوق‌العاده قابل احترام و عزیز هستند ولی سبک کاری‌شان به گونه‌ای بود که نمی‌شد آن‌ها را همراه با یکدیگر روی نیمکت استقلال قرارداد. سال ۸۲ که آقای قریب به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شد، با من تماس گرفتند و خواهان همکاری شدند. آقای جویباری هم بود. من به آنها گفتم در دوبی قرارداد دارم و نمی‌توانم با استقلال قرارداد ببندم ولی به صورت دوستانه هر کمک فکری که باشد، در خدمت هستم. آنجا از من پرسیدند از میان منصور پورحیدری عزیز و ناصر حجازی دوست‌داشتنی کدامیک را به عنوان سرمربی پیشنهاد می‌دهی؟ من گفتم هیچ کدام! حجازی و پورحیدری هر دو جزو دوستان عزیز من بودند ولی گفتم این دو نفر هر کدام کوله باری از افتخارات دارند اما در مقطعی هر دو نفر از استقلال برکنار شده‌اند بنابراین بهتر است حالا بروید سراغ امیر قلعه‌نویی.

حالا که بحث به اینجا کشیده شد، اجازه بدهید یک خاطره را از دهه ۷۰ برایتان تعریف کنم.

خواهش می‌کنم. خوشحال می‌شویم.

در سال ۷۵ منصور را برکنار کردند و ناصر را به استقلال آورده بودند. در آن زمان پیش‌ ا زاینکه استقلال برای مسابقات آسیایی راهی عربستان شود، یک شب در منزل یکی از هواداران قدیمی استقلال همراه با ناصر حجازی بودم و او توصیه کردم منصور پورحیدری را هم در معیت کاروان استقلال به عربستان ببرد چون به‌هرحال تجربه دارد و سرمربی قبلی تیم بود و خودش هم استقلالی است ولی حجازی این پیشنهاد را نپذیرفت.

حجازی و پورحیدری اصلاً مشکل شخصی با هم نداشتند بلکه به لحاظ کاری کاملاً متفاوت با یکدیگر بودند  و باید به اعتقاداتشان احترام گذاشت.

و برسیم به سوال آخر. ماجرای استفاده گل گهر از یک بازیکن غیر مجاز.

در این ماجرا اینکه نظر من چیست، اصلاً نباید در اولویت باشد بلکه  قانون را باید ملاک قرار بدهیم. اگر قانون می‌گوید مسابقات گل گهر با این بازیکن آفریقایی حتماً باید سه بر صفر به نفع رقبا شود، فدراسیون قانون را اجرا کند و اگر می‌گوید نتایج بازی‌ها نباید عوض شود ولی افراد متخلف محکوم شوند، باز هم فدراسیون باید قانون را اجرا کند. خوشبختانه فدراسیون در قیاس با گذشته جوان‌تر شده و جوانانی مانند نیما نکیسا و مهدی مهدوی کیا را هم پای کار آورده است. خود رئیس فدراسیون هم جوان است و می‌خواهد کار کند بنابراین باید حالا که فوتبال دوباره در حال جان گرفتن است و در آستانه صعود به جام جهانی قرار داریم و فوتبال بانوان ما هم پیشرفت کرده، همه کمک کنیم تا شرایط بهتر شود. متأسفانه در محاکم بین‌المللی شکایات زیادی از تیم‌های ایرانی  وجود دارد که اصلاً درست نیست. همین آقای استراماچونی با استناد به قانون تأخیر دو ماهه در پرداخت دستمزد خیلی راحت از استقلال شکایت کرد و دردسرساز شده است. شک نکنید دلال‌ها به این مربی خط داده‌اند تا شکایت کند. چطور وقتی در استقلال نتیجه نمی‌گرفت، حرفی از شکایت نمی‌زد ولی به محض اینکه  تیم را به صدر جدول رساند، اخلاقش عوض شد؟ این ماجرا دقیقاً مانند داستان  مارک ویلموتس است.

1470