خطرناک‌تر از عیسی به خط حمله پرسپولیس می‌آید

خطرناک‌تر از عیسی به خط حمله پرسپولیس می‌آید

پایگاه خبری فوتبالی- پرسپولیس در آستانه نیم‌فصل با چالش تازه‌ای روبرو شده و مهاجم خود را به دلیل پارگی رباط صلیبی تا ۶ ماه در اختیار نخواهد نداشت.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، پرسپولیس فصل جاری را با تغییرات متعدد در خط حمله آغاز کرد، اما در هفته‌های پایانی آل‌کثیر جایگاه خود را به‌عنوان گزینه اول یحیی گل‌محمدی در خط حمله به دست آورد ولی حالا باید دید گل‌محمدی در نیم‌فصل به سراغ خرید تازه‌ای در این پست می‌رود یا مهاجم کلاسیک دیگری به جمع مهدی عبدی و حامد پاکدل اضافه نخواهد شد.

چرا یحیی، آل کثیر را به عبدی ترجیح می‌داد؟

آل‌کثیر، عبدی و پاکدل سه مهاجم تخصصی پرسپولیس هستند و در کنارشان عالیشاه، امیری، ترابی و نعمتی سابقه بازی به‌عنوان مهاجم مکمل را دارند. آل‌کثیر که عملکرد موفقی در فصل گذشته لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا داشت، از ابتدای فصل جاری رقابت نزدیکی با عبدی بر سر حضور در ترکیب اصلی داشت و به‌رغم آمار گلزنی بهترِ عبدی در هفته‌های ابتدایی، آل‌کثیر از سوی کادر فنی به عبدی ترجیح داده شد و توانست در تعداد گل خود را به عبدی برساند، اما آمار سایت یازده نشان می‌دهد با توجه به دقایق بازی این دو بازیکن و نرخ تبدیل شوت به گل، عبدی در به نتیجه رساندن حملات، عملکردی به مراتب بهتر از آل‌کثیر داشته و توانسته با گلزنی در هر ۱۴۵ دقیقه زهردارتر از مهاجم باتجربه پرسپولیس عمل کند.

عبدی که حدود ۴۵۰ دقیقه کمتر از آل‌کثیر بازی کرده میل به شوت‌زنی بیشتری دارد و زمان کمتری نسبت به آل‌کثیر ۴ گل زده است. پس دلیل اصلی ترجیح آل‌کثیر به عبدی را باید در مسایل تاکتیکی و تیمی پیدا کرد.

* چالش بزرگ یحیی؛ بالا بردن شدت بازیِ بدون توپِ پرسپولیس

پرسپولیس فصل گذشته توانست با اقتدار و با کسب ۶۷ امتیاز قهرمان لیگ برتر شود و عنوان بهترین خط دفاع لیگ (۱۴ گل خورده) را هم به دست بیاورد. پرسپولیس دومین خط حمله برتر (۴۷ گل زده) لیگ را هم داشت اما یکی از مهم‌ترین برتری های پرسپولیس نسبت به رقبا مربوط به اجرای فوتبال پرفشار و انجام پرسینگ در زمان از دست دادن توپ بود.

بر اساس آمار سایت یازده، تیم یحیی فصل گذشته به طور متوسط در هر بازی بیش از ۱۵ تکل و قطع توپ در زمین حریف داشت و این آمار را در شرایطی ثبت کرد که دو رقیب اصلی‌اش یعنی سپاهان و استقلال کمتر از ۱۴ کنش دفاعی در زمین حریف داشتند. امسال اما لیگ برتر شرایط متفاوتی پیدا کرده و تیم های بیشتری سعی می کنند دفاع را از زمین حریف شروع کنند و همزمان پرسپولیس از این نظر افت واضحی داشته است.

پرسپولیس این فصل در تعداد تکل و قطع توپ در زمین حریف رتبه پنجم را در لیگ دارد و چهار تیم سپاهان، آلومینیوم، استقلال و گل گهر شدت بازی بالاتری نسبت به پرسپولیس داشته‌اند و سپاهان در هر بازی به رکورد ۱۷ تکل و قطع توپ در نیمه زمین حریف رسیده؛ آماری که نشان می دهد پرسپولیس هم نسبت به مدعیان قهرمانی و هم در مقایسه با عملکرد خودش در فصل گذشته کنش دفاعی کمتری در زمین حریف داشته و این آمار وقتی معنادارتر می شود که به فلسفه فوتبال پرسپولیس در این سالها توجه کنیم.

پرسپولیس در ۶ فصل اخیر همیشه سعی در اجرای فوتبال مالکانه داشته و برای بالا بردن بازدهی این ایده خود، با دوندگی زیاد دقایق زیادی از بازی را مشغول انجام پرسینگ تیمی در زمین حریف بوده و دلیل به کار گرفتن بازیکنانی مثل امیری و نعمتی در پست مهاجم هم به میزان دوندگی و جنگندگی این بازیکنان بر می گردد. مثلا دلیل اینکه برانکو در مقطعی نعمتی یا امیری را به عنوان زوج علیپور، به منشا ترجیح می داد همین ایده اجرای فوتبال پرفشار بود. گل محمدی هم بعد از جدایی مغانلو با همین مسئله کمبود دوندگی مهاجم‌های تخصصی مواجه شده و در نیم فصل پاکدل را به ترکیب بازیکنان‌اش اضافه کرد که هنوز نتوانسته انتظار هواداران و کادرفنی پرسپولیس را برآورده کند. 

* آل‌کثیر فعال‌تر، عبدی زهردارتر

همانطور که در بخش اول یادداشت بررسی کردیم، عبدی در گلزنی موفق‌تر از آل‌کثیر بوده اما آمار نشان می‌‌دهد در جریان بازی آل کثیر فعالیت و تاثیرگذاری بیشتری در فاز دفاع داشته است.

آل کثیر هم در نبردهای هوایی موفق‌تر از عبدی بوده و هم با تکل و قطع توپ در زمین حریف بیش از عبدی مدافعین حریف را تحت فشار گذاشته؛ همان نکته ای که نیاز مهم یحیی و پرسپولیس در فصل جاری است. معمولا تعداد زیادی از بازیکنان پرسپولیس در فاز حمله مشارکت می کنند و در زمین حریف مستقر می شوند و مکمل این شکل بازی، اجرای پرسینگ پس از لو دادن توپ است.

آمار در تصویر نشان می‌دهد پرسپولیس برای جایگزینی آل کثیر در شش ماه آینده فقط با چالش از دست دادن یک مهاجم گلزن مواجه نیست. نقل و انتقالات زمستانی در پیش است و پیداکردن یک مهاجم با خصوصیات دلخواه گل محمدی دشوار؛ هم بازار لیگ برتر ایران در پست مهاجم خلوت تر از سال‌های گذشته است و هم جذب بازیکن با کیفیت و در سطح پرسپولیس در پنجره زمستانی، کار آسانی نیست.

7474