تیشه‌گران: برای اعزام کاروان به المپیک ناشنوایان، ۱۵ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم

تیشه‌گران: برای اعزام کاروان به المپیک ناشنوایان، ۱۵ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم

پایگاه خبری فوتبالی- رییس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان گفت: با تمام توان به دنبال جذب اعتبار از بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم کاروان ورزشی را بدون مشکل راهی بازی‌های المپیک ناشنوایان کنیم. با نرخ فعلی ارز، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای اعزام کاروان نیاز داریم. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، مهران تیشه‌گران افزود: با تمام توان به دنبال جذب اعتبار از بخش خصوصی هستم تا بتوانیم کاروان ورزشی ناشنوایان را بدون مشکل راهی برزیل کنیم، اما واقعیت این است که ورزش ناشنوایان به دلایل عدیده جذابیت کمتری از سایر ورزش‌ها دارد و به همین میزان، جذب اعتبار برای ورزش این قشر خیلی سخت‌تر است.

وی ادامه داد:‌ همین امروز و با نرخ ارز فعلی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای اعزام کاروان به المپیک ناشنوایان در برزیل و بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری اردوها و آماده‌سازی تیم‌ها نیاز داریم.

تیشه‌گران خاطر نشان کرد: اعتبار تخصصی این فدراسیون در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان است. براساس تفاهم‌نامه فدراسیون و وزارت ورزش جوانان،در حال حاضر وزارت باید مبلغ هفت میلیارد و نیم به ما پرداخت کند، که در صورت پرداخت نیمی از هزینه اعزام ورزشکاران تامین خواهد شد.

قول مساعد وزیر ورزش

وی ادامه داد: وزیر ورزش در این زمینه قول مساعد داده و البته اگر اعتبار کافی داشته باشد در این زمینه کمک خواهند کرد اما فدراسیون ورزش ناشنوایان اکنون نیاز به حمایت و کمک بیشتر دارد و امیدواریم هر چه زودتر اعتبار کافی برای انجام برنامه‌های آماده‌سازی و اعزام را دریافت کنیم.

وی خاطر نشان کرد:‌ قراراست ورزشکاران هشت رشته فوتبال، والیبال ساحلی، تیراندازی، کشتی، تکواندو، جودو، کاراته و دوومیدانی به بازی‌های المپیک برزیل اعزام شوند، ‌اما اگر نتوانیم به موقع اعتبار مورد نیاز را جذب کنیم این امکان وجود دارد که تعداد ورزشکاران و حتی برخی رشته‌ها از لیست اعزام حذف شوند.

تیشه‌گران اضافه کرد:‌ من و همه مسئولان فدراسیون تمام تلاش خود را برای جذب اعتبار از بخش خصوصی نیز به کار گرفته‌ایم که بتوانیم سر قولمان بمانیم ‌به ویژه اینکه ناشنوایان، افراد حساسی هستند و در زندگی اجتماعی نیز با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبانند.

رییس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان خاطر نشان کرد: البته در سال جاری و به منظور افزایش آمادگی تیم‌ها میزبان چند مسابقه جهانی (تکواندو و کاراته) و آسیایی (فوتبال) بودیم و اردوهای آماده‌سازی در رشته‌های کشتی، فوتبال و والیبال ساحلی به صورت متمرکز شروع شده و برخی رشته‌ها نیز مانند دوومیدانی تمرینات غیرمتمرکز خود را آغاز کرده‌اند.

تلاش هیات رییسه مجلس برای اختصاص ۱۰ میلیارد تومان

وی همچنین از تلاش هیات رییسه مجلس و درخواست آنان از کمیته تلفیق برای اختصاص ۱۰ میلیارد تومان به فدراسیون ناشنوایان خبر داد و گفت:‌ امیدوارم این مساله به تایید نهایی برسد و اعتبار کافی برای پرداخت به فدراسیون باشد که در این صورت شرایط ما برای اعزام بسیار بهتر خواهد بود.

تیشه‌گران گفت:‌ اما مساله دیگری که با آن مواجه هستیم این است که کمیته بین‌المللی ورزش ناشنوایان یک ریال از هزینه‌های برگزاری مسابقات یا المپیک را پرداخت نمی‌کند و تمامی کشورهای شرکت کننده باید همه هزینه‌ها را خودشان بپردازند. به این معنی که از خرید یک بطری آب معدنی تا هزینه هتل و بلیت هواپیما به عهده فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان است.

او اضافه کرد:‌ آنچه که به آن اشاره کردم، ‌تفاوت ما با سایر فدراسیون‌ها است. زیرا آنان هزینه‌ای برای شرکت در رقابت‌ها پرداخت نمی‌کنند، این درحالی است که ما باید تمامی هزینه‌ها را از اعتبار فدراسیون پرداخت کنیم که با توجه به محدودیت منابع مالی، مشکلاتی را برای فدراسیون به دنبال خواهد داشت.

تیشه‌گران همچنین در خصوص افزایش پاداش قهرمانان مسابقات جهانی و المپیک ناشنوایان گفت:‌ در این زمینه پیگیری لازم انجام شده و جامعه ورزشکاران ناشنوا و مسئولان فدراسیون همچنان امیدوارند که این تبعیض در پرداخت پاداش برداشته شده و پاداش کامل به ناشنوایان پرداخت شود زیرا نحوه پرداخت پاداش می‌تواند ضمن افزایش انگیزه، زندگی ورزشی و اجتماعی آنان را در سطح قابل توجهی ارتقا بخشد.

اردیبهشت ۱۴۰۱ شهر «کاسیاس دوسول» ایالت ریوگرانده برزیل میزبان بیست و چهارمین دوره المپیک تابستانی ناشنوایان خواهد بود تا ورزشکارانی که سکوت دنیایشان باهیچ صدای شکسته نمی‌شود با شکستن رکورد و ایستادن بر سکوی المپیک، سکوت فضای کم‌توجهی جهانیان به خود را درهم شکنند.

اگر مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک کمک بیشتری به فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان کنند و بخش خصوصی چشمش را بر منفعت تبلیغات ناشی از ورزش برای این حوزه ببندد، شاید کاروان ورزشی زنان و مردان ناشنوای هشت رشته بتوانند اردیبهشت ماه سال آینده راهی برزیل شوند و در کارزار المپیک با حریفانشان دست و پنجه نرم کنند.

ورزش ناشنوایان ایران طی چند دوره المپیک از جمله در صوفیای بلغارستان و سامسون ثابت کرد که توانایی رقابت با حریفان جهانی را دارد و می‌تواند حتی با وجود همه کمبودهایی که فدراسیون ناشنوایان در برگزاری اردوهای متمرکز کمتر از ۶ ماه تا المپیک دارد، به سطح قابل قبولی از آمادگی دست یافته و در میدان رقابت مدال‌های خوشرنگی برای ایران صید کند.

6641