سرپیچی یحیی از برانکو، کالدرون و خودش؛ مقصدِ این پرسپولیس، قهرمانی نیست

سرپیچی یحیی از برانکو، کالدرون و خودش؛ مقصدِ این پرسپولیس، قهرمانی نیست

پایگاه خبری فوتبالی- پرسپولیس در لیگ بیست و یکم عملکرد خوبی در فاز تدافعی نداشته و این خلافِ آن راه و روشی است که در پنج سال اخیر این تیم سرلوحه کار خود قرار داده بود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، برای رسیدن به قهرمانی نباید گل دریافت کنید. این قانونِ نانوشته حداقل در فوتبال ایران و خصوصا در چند سال اخیر با دقت خاصی رعایت شده است. شاید شما بهترین خط حمله را نداشته باشی اما با دریافت کمترین گل می‌توانی جام قهرمانی را بالای سر ببرید.

پرسپولیس در پنج دوره اخیر لیگ برتر موفق شده عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. ماجرایی که از لیگ شانزدهم آغاز شد و فعلا تا لیگ بیستم ادامه داشته است. سرخپوشان در این پنج فصل، چهار بار بهترین خط دفاعیِ لیگ را به خود اختصاص دادند و تنها در لیگ هجدهم بود که بعد از استقلال و با یک گل فاصله رتبه دوم را از این حیث از آن خود کردند. پایتخت‌نشینان در این مدت پنج ساله فقط ۲ بار بهترین خط حمله را در لیگ کنار نام خود یدک کشیدند.

در لیگ شانزدهم پرسپولیس ۱۴ گل دریافت کرد که میانگین آن ۰.۴۶ بود. در هفدهمین دوره مسابقات شاگردان برانکو ایوانکوویچ با دریافت ۱۵ گل، عنوان بهترین خط دفاعی را از آن خود کردند که متوسط آن نیم گل خورده در هر بازی بود. در فصل بعدی استقلال با دریافت ۱۳ گل این عنوان را از پرسپولیس ربود اما سرخپوشان با دریافت ۱۴ گل نمایش خوبی داشتند و در قامت دومین خط دفاعی برتر لیگ را به پایان رساندند.

لیگ نوزدهم هم تنها ۱۷ گل خورده برای تیم‌های گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی ثبت شد که در بین تمامی تیم‌ها بهتر بود. فصل بعد یعنی لیگ قبلی نیز ماجرا همان همیشگی بود. پرسپولیس فقط ۱۴ گل دریافت کرد و با متوسط ۰.۴۶ بهترین آمار را مال خود کردد. در لیگ بیست و یکم اما ماجرا متفاوت دنبال می‌شود.

پرسپولیس تا پایان هفته سیزدهم ۹ گل خورده است. میانگین دریافت گل برای این تیم ۰.۶۹ است که این نسبت به لیگ نوزدهم که بدترین آمار در پنج سال برای پرسپولیس بوده(۰.۵۶)، ۱۳ صدم بیشتر است و بدون تردید این مسیر، مسیرِ سبزِ گذشته نیست. مسیری که پرسپولیس را به قهرمانی می‌رساند. سرخپوشان تهرانی در این فصل گل‌های زیادی دریافت نکرده‌اند اما در لیگِ کم‌گلِ ایران آنها با وجود دریافت ۹ گل در ۱۳ مسابقه، پنجمین تیم از لحاظ بهترین خط دفاعی بوده‌اند.

باید دید تیم یحیی گل‌محمدی در ادامه راه چه نمایشی خواهد داشت. ادامه این روند باعث می‌شود تا آنها نمایشی ضعیف‌تر در کارهای دفاعی نسبت به فصولی که قهرمان شدند داشته باشند و این فاکتور شاید به قیمت از دست رفتن قهرمانی برای آنها تمام شود.

۴۱۵۴