فقط استقلال، پرسپولیس و خیبر خرم‌آباد/ 3 باشگاه از 34 باشگاه مجوز گرفتند

فقط استقلال، پرسپولیس و خیبر خرم‌آباد/ 3 باشگاه از 34 باشگاه مجوز گرفتند

پایگاه خبری فوتبالی- با درخواست باشگاه های استقلال و پرسپولیس و هم چنین تاکید وزیر ورزش و جوانان و هم چنین موافقت فدراسیون فوتبال سرانجام تبلیغات محیطی به باشگاه ها واگذار شد. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، در همه سال های اخیر سازمان لیگ مجری تبلیغات محیطی بود اما در پی کشمکش های به وجود آمده میان استقلال و پرسپولیس و سازمان لیگ سرانجام فدراسیون فوتبال تابو شکنی کرد و برای اولین بار تبلیغات محیطی را به باشگاه ها واگذار کرد. البته باشگاه ها در قراردادی که با سازمان لیگ منعقد کرده اند موظف شده اند بخشی از این درآمد را به حساب سازمان لیگ واریز کنند. به دو  دلیل؛ اول اینکه سازمان لیگ از درآمد تبلیغات محیطی سهم می برد و دلیل دوم اینکه بخشی از این در آمد هم به حساب سایر باشگاه ها واریز می شود. 

در لیگ برتر تنها دو باشگاه هستند که امتیاز تبلیغات محیطی را از سازمان لیگ دریافت کرده اند؛ استقلال و پرسپولیس. بنابراین قرارداد سازمان لیگ با اسپانسرها در جریان است و از سویی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همان طور که اشاره شد بخشی از درآمد خود را به حساب سازمان لیگ واریز می کنند تا حق 14 باشگاه دیگر لیگ برتری تضییع نشود. در این بین باشگاه استقلال از درآمدی که در 4 بازی اخیر کسب کرده ریالی به حساب سازمان لیگ واریز نکرده است و این خلاف قرارداد موجود بین سازمان لیگ و باشگاه استقلال است. باشگاه استقلال متعهد شده بود که بازی به بازی بخشی از درآمد ناشی از تبلیغات محیطی را به حساب سازمان لیگ واریز کند که در 4 بازی اخیر این کار را انجام نداده است. البته سازمان لیگ هم درخواستی برای فسخ قرارداد با باشگاه استقلال نداشته است. (این موضوع توسط یکی از اعضای سازمان لیگ تایید شد) 

14 باشگاه لیگ برتری تمایل دارند هم چنان سازمان لیگ مجری تبلیغات محیطی باشند. طبیعتا اگر باشگاه ها مجری تبلیغات محیطی شوند می توانند درآمد بیشتری کسب کنند اما به نظر می رسد بیشتر باشگاه ها فاقد بخش بازرگانی فعال برای کسب درآمد هستند و ترس از این دارند در صورت دریافت مجوز از سازمان لیگ برای اجرای تبلیغات محیطی به درآمد مساوی و حتی بیشتر از آنچه که سازمان لیگ به آنها اختصاص می دهد دست پیدا نکنند و در این صورت متضرر خواهند شد. 

در لیگ یک شرایط چطور است؟ 

جالب  اینکه سازمان لیگ بعد از واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه های حاضر در لیگ برتر (البته همان طور که اشاره شد تنها تیم های استقلال و پرسپولیس این مجوز را دریافت کرده اند و 14 باشگاه دیگر لیگ برتری هم چنان اصرار دارند سازمان لیگ مجری تبلیغات محیطی باشد!) برای واگذاری امتیاز به تیم های دسته اولی هم اعلام آمادگی کرد. اما در لیگ یک شرایط متفاوت با لیگ برتر است. سازمان لیگ تنها 50 درصد از ظرفیت تابلوهای تبلیغات محیطی در بازی های دسته اول را می تواند به باشگاه ها واگذار کند؛ بر اساس قراردادی که با اسپانسر داشته است. در بین تیم های دسته اولی هم تنها تیم خیبر خرم آباد اعلام کرده حاضر است 50 درصد از ظرفیت تابلوهای تبلیغاتی در بازی های خانگی را برعهده بگیرد. 

تبلیغات محیطی در فوتبال حرفه ای یکی از مهمترین راه های درآمدزایی باشگاه هاست که در فوتبال حرفه ای مجری باشگاه ها هستند اما در همه جای دنیا باشگاه ها موظف هستند بخشی از درآمد را به حساب اتحادیه برگزاری مسابقات یا همان سازمان لیگ ارایه دهند. اینکه باشگاه ها در فوتبال ایران از این تابو شکنی فدراسیون فوتبال استفاده نکرده اند بیشتر به نظر می رسد به دلیل نداشتن بخش بازرگانی قوی برای جذب اسپانسر است.

باید به این نکته مهم هم اشاره کرد توفیق استقلال و پرسپولیس در دریافت مجوز تبلیغات محیطی به این خاطر است که دو قطب اصلی فوتبال به حساب می آیند و از همه مهمتر بازی این دو تیم به طور حتم از شبکه سه پخش می شود اما سایر دیدارها از دیگر شبکه ها و بیشتر شبکه های استانی پخش می شود و شاید باشگاه ها در صورت گرفتن مجوز درآمدی کمتر از پولی که از سوی سازمان لیگ به آنها اختصاص می یابد، داشته باشند. البته جذب اسپانسرهای بومی هم می تواند به درآمدزایی خوب باشگاه ها در شهرستان ها منجر شود اما تیم ها پیش از دریافت مجوز از سازمان لیگ برای اجرای تبلیغات محیطی باید ساز و کار جذب اسپانسر را در باشگاه خود مهیا کنند. نه اینکه قرارداد را امضاء و سپس به دنبال اجرای آن باشند.

6641