اعمال تغییرات در مواد ممنوعه وادا از ابتدای سال ۲۰۲۲

اعمال تغییرات در مواد ممنوعه وادا از ابتدای سال ۲۰۲۲

پایگاه خبری فوتبالی- با آغاز سال میلادی جدید، تغییراتی در لیست مواد ممنوعه آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ (وادا) ایجاد شد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، در پایان سال میلادی معمولا تغییراتی هرچند جزئی در لیست داروها و مواد ممنوعه وادا ایجاد می شود که این تغییرات در آغاز سال در نتیجه آزمایشات و صدور رای اعمال می‌شود.

در سال 2022 نیز فهرست مواد و روش‌های دوپینگ دستخوش تغییراتی شده که مهم ترین آنها درخصوص داروهای کورتون و همچنین اسپری «سالبوتامول» که مخصوص درمان آسم است، خواهد بود.

طبق تغییرات ایجاد شده در سال 2022، مصرف داروهای کورتون در حین مسابقه به صورت خوراکی یا تزریقی (عضلانی) و داخل مفصلی ممنوع است. تا پیش از این مصرف یک نوع داروی کورتون به صورت داخل مفصلی و استفاده از آن به صورت پوستی و موضعی آزاد بود اما براساس فهرست سال جدید وادا، تمام روش‌های استفاده از کورتون -اعم از خوراکی و تزریقی- در حین مسابقه ممنوع است.

طول اثر در داروهای کورتون می تواند یک روز، یک هفته و حتی 60 روز باشد. در فهرست جدید وادا نیز اثر هریک از انواع کورتون و اینکه چه مدت زمانی طول می کشد تا از بدن پاک شود، مشخص شده است. بنابراین ورزشکاران باید در صورت نیاز به استفاده از داروی کورتون دو دوره خارج از مسابقه، به طول اثر آن توجه لازم را داشته باشند تا از این حیث دچار مشکل در بحث آزمایش دوپینگ نشوند.

۴۱۵۴