ادعای روزنامه جوان؛ طلب کالدرون با ارز دارو پرداخت شد

ادعای روزنامه جوان؛ طلب کالدرون با ارز دارو پرداخت شد

پایگاه خبری فوتبالی- دیروز سرپرست باشگاه پرسپولیس اعلام کرد با پیگیری وزارت ورزش، باشگاه پرسپولیس از ارز نیمایی استفاده کرده است، ارزی که برای برخی دارو‌ها و اقلام بهداشتی پرداخت می‌شود تا پس از تخلف استفاده از تسهیلات اشتغالزایی محرومان، استفاده از ارز دارو هم به فهرست تخلفات پرونده پرداخت بدهی‌های کالدرون اضافه شود. مسئله‌ای که ورود جدی دستگاه قضایی و سازمان بازرسی به این پرونده را می‌طلبد.

به گزارش فوتبالی، نزدیک به ۴۰ روز از افشاگری روزنامه «جوان» درباره پرداخت طلب ۲۲ میلیاردی گابریل کالدرون، سرمربی سابق پرسپولیس با استفاده از تسهیلات اشتغالزایی محرومان صندوق کارآفرینی امید می‌گذرد، تخلفی که سبب شد نهاد‌های نظارتی از جمله مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی با تشکیل پرونده‌ای به بررسی تخلف صورت گرفته بپردازند. با این حال تا امروز وزارت ورزش و باشگاه پرسپولیس در این رابطه حاضر به پاسخگویی نشدند. دیروز برای اولین بار بود که باشگاه پرسپولیس به ماجرای پرداخت طلب ۲۲ میلیاردی گابریل کالدرون از تسهیلات اشتغالزایی محرومان واکنش نشان داد و با وجود اسناد مختلف و تأیید این تخلف، سرپرست این باشگاه به انکار همه چیز پرداخت. صحبت‌های صدری، اما حاوی نکات قابل توجهی بود که به آن اشاره می‌کنیم.

تأیید نقش وزیر در پرداخت غیرقانونی

سرپرست پرسپولیس در این نشست خبری، نقش حمید سجادی، وزیر ورزش به عنوان یکی از اعضای هیئت امنای صندوق کارآفرینی امید را در پرداخت غیرقانونی صورت گرفته تأیید کرد. صدری در این نشست خبری گفته است: «ما نتوانستیم این ۲۲میلیارد را تهیه کنیم. شخصی که به ما کمک کرد شخص آقای سجادی بود که متأسفانه خیلی از مواردی که بیان می‌شود توهین به اوست. در صورتی که آقای هوادار عزیز، قربان شکل شما بروم، آقای سجادی اگر کمک نکرده بود از کجا این ۲۲میلیارد را می‌آوردیم؛ یکسری هم می‌آیند می‌گویند که وظیفه بوده، چون باشگاه دولتی است ولی همین که ایشان این همت را کرده باارزش است، مگر قبلی‌ها نمی‌توانستند این کار را بکنند، بالاخره پول تهیه شد.»

در حالی سرپرست باشگاه پرسپولیس سعی کرده از وزیر ورزش یک قهرمان بسازد که حمید سجادی باید توضیح دهد چرا برای پرداخت طلب یک مربی فوتبال به تسهیلات مربوط به محرومان دست‌درازی شده و ۲۲ میلیارد وام یک روزه، آن هم به صورت قرض‌الحسنه به حساب باشگاه پرسپولیس واریز شده است. این سؤالی است که وزارت ورزش با وجود سؤال یکی از نمایندگان مجلس، از پاسخ به آن امتناع کرده است.

خلاف‌گویی با وجود انتشار اسناد

نکته قابل تأمل‌تر در صحبت‌های دیروز سرپرست باشگاه پرسپولیس، انکار استفاده از تسهیلات محرومان برای پرداخت طلب مربی خارجی است، آن هم تخلفی که نهاد‌های نظارتی در حال بررسی آن هستند. او گفته است: «حالا بگذریم که در فضای مجازی این بحث مطرح شد که این پول حق چی و چی بوده است. هیچ کدام از این موارد درست نبود. وزارت ورزش کمکی به ما کرد و ما توانستیم این پول را تهیه کنیم.»

سرپرست پرسپولیس در شرایطی پرداخت طلب کالدرون از تسهیلات محرومان را با گفتن این جمله که «هیچ کدام از این موارد درست نبود» منکر شده است که اسناد این تخلف در رسانه‌ها منتشر شده و حتی نمایندگان مجلس با واکنش به این تخلف در حال پیگیری این مسئله هستند. علاوه بر این پس از افشاگری روزنامه «جوان»، گفته می‌شود صولت مرتضوی، معاون اجرایی ریاست جمهوری، پرداخت ۲۲ میلیارد از صندوق کارآفرینی امید به باشگاه پرسپولیس را تخلف دانسته و بازرسان نهاد ریاست جمهوری با حضور در این صندوق، تحقیقات لازم را انجام داده‌اند.

همچنین اصغر نورالله‌زاده، مدیرعامل وقت صندوق کارآفرینی امید پس از این تخلف و همچنین موارد دیگر از کار برکنار شده است. با وجود چنین مستندات و برخورد‌های صورت گرفته، جای تعجب فراوان دارد که سرپرست باشگاه پرسپولیس با انکار واقعیت، خلاف‌گویی می‌کند. خلاف‌گویی صدری تا جایی پیش رفته که او جای متهم و شاکی را در پرونده تخلف صورت گرفته عوض می‌کند و به جای اینکه درباره سوءاستفاده از تسهیلات محرومان پاسخ دهد، ماجرا را طوری وارونه می‌کند که باید هواداران پرسپولیس از او و وزیر ورزش به دلیل این تخلف قدردانی هم بکنند!

علاوه بر این در شرایطی سرپرست باشگاه پرسپولیس با خلاف‌گویی سعی دارد واکنش‌ها به تخلف وزارت ورزش و صندوق کارآفرینی امید را با گفتن این جمله که «حالا بگذریم که در فضای مجازی این بحث مطرح شد که این پول حق چی و چی بوده است»، تنها به فضای مجازی تقلیل دهد که این تخلف باعث واکنش نمایندگان مجلس و ورود نهاد‌های نظارتی شده است و با توجه به اسناد موجود، مشخص شده از تسهیلات کارآفرینی مناطق محروم برای پرداخت طلب کالدرون استفاده شده است.

ارز دارو برای طلب کالدرون صرف شد

نکته قابل تأمل‌تر در صحبت‌های دیروز سرپرست باشگاه پرسپولیس، افشاگری ناخواسته او درباره پرداخت طلب کالدرون با ارز نیمایی با حمایت وزارت ورزش بود: «ما برای کار کالدرون ارز نیمایی گرفتیم، یعنی با اجازه شما ۳ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به نفع باشگاه شد. اینجا هم کمک وزارت ورزش بود. دوندگی‌هایش را ما کردیم، ولی بالاخره حمایت و کمک وزارت باعث شد ارز نیمایی بگیریم.»

در حالی باشگاه پرسپولیس با کمک وزارت ورزش از ارز نیمایی برای پرداخت طلب کالدرون استفاده کرده است که برخی از کالا‌هایی که مشمول ارز نیمایی می‌شوند اقلامی از دارو‌ها و تجهیزات پزشکی هستند و این امر نیز منوط بر تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. در شرایطی در ماه‌های اخیر تولید برخی دارو‌ها به دلیل اختصاص نیافتن ارز متوقف شده و این دارو‌ها نایاب شده‌اند که باشگاه پرسپولیس با رایزنی وزارت ورزش برای پرداخت طلب یک مربی فوتبال از ارز نیمایی استفاده کرده است، ارزی که باید به دارو و اقلام بهداشتی و درمانی تعلق می‌گرفت.

با توجه به این تخلف ضروری است که نهاد‌های قضایی و سازمان بارزسی، جدی‌تر از گذشته به تخلفات و سوءاستفاده‌ها در ماجرای پرداخت بدهی کالدرون که با استفاده از تسهیلات اشتغالزایی محرومان و ارز دارو و اقلام درمانی صورت گرفته ورود کنند و با مدیران متخلف برخورد و جلوی چنین انحراف‌هایی را بگیرند.

1984