مددی: بازسازی و بهسازی «آزادی» ۵۸۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

مددی: بازسازی و بهسازی «آزادی» ۵۸۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

پایگاه خبری فوتبالی- به گفته سرپرست مجموعه ورزشی آزادی اعتبار حداقلی و مورد نیاز برای بهسازی، نوسازی و بازسازی بخش‌های اصلی این مجموعه رقمی معادل ۵۸۰ میلیارد تومان است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از مهر، مجموعه ورزشی آزادی به عنوان ورزشگاه قدیمی و ملی ایران به مرحله ای از حیات خود رسیده که بازسازی، بهسازی و نوسازی برای آن حکم نان واجب تر از شب را برایش دارد در غیر اینصورت این مجموعه به خاطر پیر بودن و بلا استفاده شدن تدریجی بخش های مختلف به مرور از رده خارج می شود و دست مسئولان ورزش ایران را در پوست گردو می گذارد.

معضلی که در پی بارش باران و برف روزهای اخیر برای استخر این مجموعه ایجاد شده حکایت از همین مهم دارد و اینکه عدم رسیدگی به موقع به مجموعه ورزشی آزادی این مجموعه را در مسیر زوال تدریجی قرار داده است.

اتفاقا این مسئله یعنی نیاز مجموعه ورزشی آزادی به بازسازی، بهسازی و نوسازی طی سال های اخیر همواره مورد توجه مسئولان ورزشی و حتی غیر ورزشی دولت بوده است کمااینکه سه سال پیش به بهانه حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا و میزبانی این تیم در این مرحله از رقابت ها، اقداماتی جهت بازسازی و بهسازی ورزشگاه یکصد هزارنفری انجام شد اما عدم رسیدگی به دیگر بخش های مجموعه و حتی نیاز به اقدامات تکمیلی در این ورزشگاه (یکصد هزار نفری) کل مجموعه را در وضعیت قرمز قرار داده است.

با این حال و با وجودیکه تقریبا بار ورزش ایران روی دوش مجموعه ورزشی آزادی است، تاکید مسئولان نسبت به انجام اقدامات زیربنایی برای سرپا نگه داشتن این ورزشگاه فقط در حد حرف است کما اینکه وعده ای که توسط محمدباقر نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه در اواخر دولت قبل جهت اختصاص بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای آزادی داده شد در نهایت پوچ از آب در آمد.

البته که برآورد سرپرست فعلی مجموعه ورزشی آزادی از رقم حداقلی مورد نیاز برای بازسازی، بهسازی و نوسازی این مجموعه سه برابر بودجه وعده داده شده در دولت دوازدهم است. وی می گوید نیازی به تخصیصی یکجای این بودجه نیست، اگر سالیانه ۳۰ درصد بودجه لازم هم تخصیص داده شود می توانیم گام های مهمی در راستای بازسازی مجموعه برداریم.

بودجه تخصیصی صرف نگهداری فضای سبز و نظافت می شود

احمد مددی با تاکید بر اینکه بودجه تخصیصی به مجموعه ورزشی آزادی سنخیتی با نیازهای بازسازی و بهسازی آن ندارد، گفت: بخش اعظمی از این بودجه تخصیصی صرفا هزینه نگهداری فضای سبز و تاسیسات و خدمات نظافت مجموعه می شود، عملا بودجه قابل توجهی جهت بازسازی اماکن و زیرساخت‌های مجموعه باقی نمی ماند. این موضوع هم به محدودیت منابع بازمی گردد.

هیچ وقت اعتبار لازم برای بازسازی تخصیص داده نشده است

وی با تاکید بر نیاز مجموعه ورزشی آزادی به بازسازی، بهسازی و نوسازی ادامه داد: مجموعه ورزشی آزادی و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور هر سال اعتبار لازم را پیش بینی می کنند اما متاسفانه بدلیل عدم تخصیص اعتبار لازم، این امر محقق نشده است. بر این اساس، به دلیل وضعیت نامناسب اعتبارات طرح های عمرانی کل کشور، تامین اعتبار تاکنون محقق نگردیده است.

حداقل به ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

سرپرست مجموعه ورزشی آزادی در پاسخ به این پرسش که «برای بازسازی، بهسازی و نوسازی چه میزان اعتبار لازم است؟»، گفت: آخرین بودجه حداقلی اعلامی و پیشنهادی جهت بهسازی، نوسازی و بازسازی بخش‌های اصلی مجموعه حدود ۵۸۰ میلیارد تومان می باشد.

سالیانه ۳۰ درصد اختصاص دهند

مددی در همین رابطه تصریح کرد: با شرایط موجود اعتباری کشور و از سویی وضعیت موجود مجموعه ورزشی آزادی، چنانچه هر ساله بتوانیم تخصیص ٣٠ درصد از اعتبارات مورد نیاز جهت بازسازی مجموعه آزادی را در اختیار داشته باشیم، انشالله طی چندسال آتی گام های مهمی در راستای بازسازی مجموعه برداشته خواهد شد.

مشکل استخر آزادی مربوطه به یک دهه قبل است

وی در مورد مشکلی که طی روزهای اخیر در رابطه با استخر قهرمانی مجموعه ورزشی آزادی و سقف آن ایجاد شده است نیز تصریح کرد: سالهاست که این استخر از معضل چکه و ریزش آب از سقف رنج می برد و این موضوع مربوط به امسال و سال قبل نیست و معضلی جدی و مربوط به بیش از یک دهه گذشته است.

نیاز به بازسازی اساسی است

سرپرست مجموعه ورزشی با بیان اینکه این مجموعه و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور هر سال اعتبار لازم را جهت ترمیم یا تعویض سقف در اعتبارات خود پیش بینی کرده است، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه بدلیل عدم تخصیص اعتبار لازم، عملیات اجرایی آغاز نشده است. البته در طی سنوات گذشته و در چندین مرحله مرمت های مقطعی و موقت انجام شده است اما این موضوع قطعا کارگشا نخواهد بود و سقف استخر مجموعه نیاز به بازسازی اساسی دارد.

اعتبار تامین شود کار ترمیم سقف انجام می شود

مددی در همین رابطه تاکید کرد:بودجه مورد نیاز جهت ترمیم سقف از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی پیش بینی شده و انجام تشریفات مناقصه و تعیین پیمانکار جهت اجرای سقف، منوط به تخصیص اعتبار می باشد. قطعا هر بخشی از کارها در توان مجموعه آزادی باشد در اسرع وقت اقدام می گردد اما همانطور که اشاره شد، با توجه به هزینه ی بالای بازسازی سقف، قطعا می بایست اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد تا امکان برگزاری تشریفات مناقصه و انتخاب پیمانکار ذی صلاح مقدور گردد.

تاکید بر نیاز استادیوم یکصدهزار نفری به بازسازی

وی همچنین بر نیاز استادیوم یکصد هزار نفری به بازسازی تاکید کرد و یادآور شد: مجموعه ورزشی آزادی با نیم قرن عمر، در بخش های مختلف زیرساخت ها و سازه ای، ابنیه، تاسیسات برقی و مکانیکی نیاز به بازسازی و بروز رسانی دارد که بارزترین اماکن مذکور استادیوم یکصد هزار نفری، سالن ۱۲ هزار نفری و استخر قهرمانی می باشد.

ردیف اعتباری برای دهکده ورزشی در نظر گرفته نشده است

سرپرست مجموعه ورزشی آزادی همچنین در رابطه با دهکده توریستی ورزشی که وعده ساخت و افتتاح آن در مجموعه ورزشی آزادی داده شده است و اینکه برای آن چه میزان اعتبار پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: بدلیل آنکه هنوز طراحی دهکده توریستی ورزشی به اتمام نرسیده است، لذا ذکر هر عنوانی برای اعتبار لازم جهت احداث دقیق نخواهد بود اما با عنایت به اینکه جهت احداث این دهکده مقرر شده است از توان بخش خصوصی و جذب مشارکت های مردمی استفاده گردد لذا بودجه و ردیف اعتباری برای این موضوع دیده نشده است.

برای برطرف کردن فرسودگی آزادی تلاش می کنیم اما حمایت مالی می خواهیم

احمد مددی در پایان تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و مجموعه ورزشی آزادی با پیش بینی بودجه و اعتبار لازم و با استفاده از ظرفیت فنی و تخصصی، تمامی مساعی خویش را برای رفع مشکلات مربوط به فرسودگی اماکن ورزشی مجموعه ورزشی آزادی به کار گرفته اند و در این زمینه قطعا بایستی حمایت و تخصیص لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه صورت پذیرد.

7474