هشدار رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای؛ امکان حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا

هشدار رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای؛ امکان حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا

پایگاه خبری فوتبالی-آیا مشکلات مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حل شده است؟

به گزارش فوتبالی، در حالی که مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دیروز و بعد از حضور در جلسه‌ای که مربوط به بحث مجوز حرفه‌ای بود از حل مشکل تیمهایشان برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا خبر دادند، پیگیری‌های خبرنگار فوتبالی حاکی از آن است که احتمال حذف هردو تیم از رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان وجود دارد.

رئیس کمیته  بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری فوتبالی با تعجب از صحبت‌های مدیران سرخابی به خبرنگار فوتبالی گفت:" مسئول صدور مجوز حرفه‌ای، ای اف سی است و کمیته‌ای که در فدراسیون مستقر است تنها مسئولیت راستی‌آزمایی اسناد و مدارک را به عهده دارد. وقتی همچنان این 2 باشگاه ستاره‌دار هستند نباید مدیران سرخابی قبل از قطعی شدن این موضوع مصاحبه می کردند و خبر از صدور مجوز می‌دادند."

سعید عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ستاره‌دار بودن این 2 باشگاه به چه معناست اظهار داشت: " ستاره‌دار می تواند معانی زیادی داشته باشد. شاید کنفدراسیون فوتبال آسیا بخواهد با توجه به شرایط موجود در دقیقه 90 این دو باشگاه را کنار بگذارد. پس از آنکه ای اف سی این 2 باشگاه را ریجکت کرده، ما با توجه به شرایط کشور با کنفدراسیون فوتبال آسیا مذاکره کردیم تا مهلت بیشتری برای حل مشکلات حقوقی 2 باشگاه در نظر بگیرد و در نامه خود اعلام کردیم این 2 باشگاه در حال بیرون آمدن از پوسته دولتی خود هستند اما برای رسیدن به شرایط مدنظر ای اف سی نیاز به زمان بیشتری دارند"

 عباسی ادامه داد:" طبق آیین نامه فیفا، تیمداری دولت ممنوع است و ای اف سی هم از این آیین نامه تبعیت می‌کند. ما هم به عنوان ممیزهای ای اف سی در حقیقت کار خود را انجام خواهیم داد و با توجه به تعهدنامه چند صفحه ای که به ای اف سی دادیم نمیتوان خلاف قوانین رفتار کرد. این کمیته (کمیته صدور مجوز حرفه‌ای) در اساسنامه جدید به عنوان یک رکن مستقل آمده و تنها کمیته مستقل در فدراسیون فوتبال است."

صحبتهای رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون نشان می‌دهد که احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا در صورت حل نشدن مشکلاتشان وجود دارد:" سرخابی ها شرایط خصوصی سازی و شرایط کلی باشگاه را باید درست کنند. در سال‌های گذشته شاید وزیر ورزش از طریق مذاکره با شیخ سلمان و یا اینفانتینو، این مساله را با کدخدامنشی حل می‌کرد اما امسال ای اف سی با کسی شوخی ندارد و ریجکت 3 باشگاه عربستانی و 2 باشگاه کره جنوبی و استرالیایی، این موضوع را نشان می‌دهد"

 به گفته عباسی، وزارت ورزش می‌تواند مشکل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را حل کند:" تاکنون مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها صادر نشده و مدارک آنها هنوز به تایید ای اف سی نرسیده و همه چیز روی هواست. اینکه مدیران دو باشگاه روز گذشته اعلام می‌کنند مجوز گرفتیم تنها برای ساکت کردن هواداران و برداشتن فشاری است که روی آنها قرار دارد. از همین جا اعلام می‌کنم در این مورد فدراسیون فوتبال مقصر نیست و وزارت ورزش باید تکلیف واگذاری این 2 باشگاه را به عنوان نماینده دولت و مسئول آنها مشخص کند. در غیر اینصورت هر دو باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا حذف خواهند شد."

عباسی در ادامه صحبتهایش، نحوه حل مشکل این دو باشگاه را توضیح می‌دهد:" مالکیت این 2 باشگاه برای سه وزارتخانه اقتصاد و دارایی، ورزش و جوانان و دادگستری است. این سه وزارتخانه در مجمع باشگاه مسئولیت دارند. هر چیزی تغییر کند باز هم این باشگاه‌ها دولتی هستند و در اصل موضوع تغییری ایجاد نخواهد شد. باید باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال حتی به صورت موقت هم شده به شخص واگذار شوند تا مشکلات حقوقی آنها برطرف شود." 

او تصریح کرد:" از معیارهای مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای، 3 بخش را به خاطر مشکلاتی که در کشور بوده با باشگاه‌ها راه آمدیم و تایید کردیم  منتهی دو بحث حقوقی و مالی را ای اف سی بهتر از ما خبر دارد که چه اتفاقی افتاده است. اگر اسناد دستکاری شود انها متوجه می‌شوند که وزارت ورزش علاقه‌ای به حل مشکل این دو باشگاه ندارند."

بحث که به اینجا می‌رسد عباسی به موضوعی اشاره می‌کند که طی چند هفته گذشته خیلی درباره آن بحث شده است. ادامه صحبتهای او را بخوانید:"  بین باشگاه‌هایی که درخواست صدور مجوز حرفه‌ای دادند، پس از استقلال و پرسپولیس، مس رفسنجان هم مشکلات زیادی داشت و ریجکت شد اما مدارک گل گهر، سپاهان و فولاد تایید شد و قاعده بر این است اگر باشگاهی نتواند مجوز حرفه‌ای بگیرد تیم بعدی به شرط داشتن مجوز، جایگزین آنها شود. مدارک گل گهر هم در ابتدا تائید نشد اما در بازبینی، مجوز حرفه‌ای این باشگاه صادر شد و در صورت حذف سرخابی، گل گهر جانشین آنها خواهد شد"

عباسی صحبتهایش را اینگونه به پایان رساند:" اعضای کمیته رای خود را صادر کردند و نظر آنها ریجکت سرخابی بود. سال گذشته هم این مشکلات وجود داشت اما وزیر ورزش در دقیقه 90 با سفر به مالزی و تعهد به ای اف سی این مشکل را حل کرد اما پس از آن در این فاصله هیچ اتفاقی رخ نداد و هر دو باشگاه در همان وضعیت قبلی هستند. همین که باشگاه‌ها هنوز نمی دانند مالکیت ساختمانی که در آن حضور دارند برای آنها است یا نه، گویای وضعیت این دو باشگاه است."

7655