مدیرعامل شرکت توسعه: اماکن ورزشی، منطقه آزاد خصوصی نیست

مدیرعامل شرکت توسعه: اماکن ورزشی، منطقه آزاد خصوصی نیست

پایگاه خبری فوتبالی- مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گفت: ما به عنوان متولی اماکن ورزشی وظیفه قانونی داریم که از اموال عمومی در حوزه ورزش صیانت کنیم و اماکن ورزشی کشور، منطقه آزاد خصوصی نیست.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، علیرضا عاصم یوسفی درباره مسایل اخیر بین شرکت توسعه و فدراسیون چوگان برسر مجموعه سوارکاری شهدا، افزود: چوگان رشته ورزشی کهن و اصیل ایرانی است که حتی رهبر معظم انقلاب برای چندمین بار بر توسعه این رشته اصیل ورزشی تاکید کرده اند، که در این راستا ما نیز موظف به توسعه و تکمیل زیرساخت های این رشته ورزشی در بخش های مختلف هستیم. اما مسایل اخیر بین شرکت توسعه و فدراسیون چوگان از آنجایی شروع شد که با آغاز فعالیت دولت مردمی و خدمتگزار، براساس وظایف قانونی خود قراردادها و تعهدات مجموعه های متعلق به شرکت توسعه را بررسی کردیم.
وی ادامه داد: پس از بررسی قرارداد های مختلف، به قرارداد بین شرکت توسعه و فدراسیون چوگان بر استفاده از مجموعه سوارکاری شهدا و پرداخت اجاره با ابهاماتی غیرشفاف روبرو شدیم که قابل چشم پوشی نبود.
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درپاسخ به این پرسش که فدراسیون چوگان چه تخلفی کرده است، گفت: درباره همین مجموعه شهدا باید بگویم این مجموعه در گذشته ۲۵ هکتار از اراضی بیت المال که متعلق به ملت عموم مردم است با قراردادی در اختیار فدراسیون چوگان و  ۴۵ هکتار هم در اختیار فدراسیون سوارکاری قرار گرفته بو و این قرار داد در سال ۹۸ به پایان رسید.

اماکن ورزشی متلعق به عموم مردم است

عاصم یوسفی در ادامه توضیح داد: امروز سوال مهم دستگاه های نظارتی از ما و فدراسیون چوگان این است، طی ۲ سالی که قرارداد به پایان رسید و اراضی ورزشی که متعلق به بیت المال است، چرا در تصرف چوگان بوده و از آن کسب درآمد های میلیاردی شده است و اجاره این مجموعه را به کدام حساب خزانه دولتی واریز  کرده اند؟. ما بعنوان متولی اماکن ورزشی وظیفه  قانونی داریم که از اموال عمومی در حوزه ورزش صیانت کنیم.
وی اضافه می کند: ما موظف هستیم در برابر موضوعِ کاربری های ورزشی اماکن  زیر پوشش، حداکثر بهره وری را در دستور کار خود قرار دهیم ؛ چرا که امکانات دولتی  ما متعلق به همه ورزش است و نمی توان یک مجموعه را که به عنوان نمونه قابل استفاده توسط فدراسیون سوارکاری هم هست فقط در اختیار فدراسیون چوگان قرار دهیم و منافع سایر ورزش ها را نادیده بگیریم.

نمی توانیم از این حق و حقوق کوتاه بیاییم

مدیرعامل شرکت توسعه در پاسخ به این پرسش که چرا بر خلاف مجموعه هایی مانند نوروز آباد که مدیریت آن با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است، فدراسیون چوگان اداره کرده است؟ گفت: همه اینها مسائلی ست که باید بطور جدی بررسی شود و در چارچوب قوانین و قرارداد هایی که منافع عموم در حوزه ورزش و جوانان را تامین می کند به آنها توجه شود.
عاصم یوسفی درباره موضع این شرکت و وزارت ورزش درباره ورزش چوگان اظهارداشت: دستور ویژه وزیر ورزش حمایت از رشته چوگان است و خود نیز از علاقه مند به این رشته سنتی است و تاکنون چند مقاله بین المللی و پژوهشی و مقاله دانشگاهی در این باره نوشته است وهمواره تاکید دارد که باید در راستای اعتدال و توسعه این ورزش دلسوزانه عمل کنیم؛ ما هم به این ورزش ریشه دار و اصیل احساس مسئولیت داریم . اما پیش از هر چیز درقبال منافع بیت المال احساس وظیفه داریم و نمی توانیم از این حق و حقوق کوتاه بیاییم.

راهکارهای شرکت توسعه به چوگان

مدیرعامل شرکت توسعه درباره راهکار مقابله با آن هم گفت: ۲ راهکار قانونی در برابر فدراسیون چوگان قرار دارد. اول آنکه حقوق مردم را بپردازند و در نگاهی کلان بداند که این حقوق متعلق به همه ورزش و همه مناطق محروم است  و شاید بتوان از محل همین درآمد ها طرح های کوچک و مغفول مانده  مناطق محروم و کم برخوردار کشور از جمله ایجاد زمین های چمن مصنوعی در آن نقاط را اجرایی کرد.
عاصم یوسفی درباره راهکار دوم توضیح داد: اگر مطابق شواهد، فدراسیون چوگان علاقه مند است ۷۰ هکتار از اراضی ورزشی کشور را شبیه به یک منطقه آزاد اقتصادی؛ بدون هیچ گونه نظارت ، بدون هیچ گونه کنترل قانونی در تردد های دیپلماتیکِ صورت گرفته ، بدون هیچ حدی از پاسخگویی در برابر نمایندگان مردم در وزارت ورزش و جوانان در اختیار داشته باشد و در برابر درآمدهای میلیاردی خود از این مجموعه یک ریال هم به خزانه کشور نپردازند و به هیچ نهادی در خصوص درآمدها و مخارج خود پاسخگو نباشد ؛ این مساله خارج از اختیارات شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور  و وزارت ورزش خواهد بود
وی ادامه داد: برای چنین توقعی، نیاز است مصوبه اختصاصی از سوی هیات دولت صادر شود. همین دقت ها و اصرار بر گفتمان عدالت محوری باعث می شود که درآمدزایی های مجموعه ای مانند شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به مناطق کم برخوردار نیز برسد و طرح های مناطق محروم از محل همین عدالت پذیری می تواند تکمیل شود.
مدیرعامل شرکت توسعه می گوید: ما موظف هستیم به محروم ترین و دورافتاده ترین نقاط کشور در جهت برخورداری از اماکن مناسب ورزشی فکر کنیم و البته این به معنای بی توجهی به رشته های اصیل مانند چوگان هم نیست. ما آمادگی داریم، فراتر از فدراسیون در اکثر استانها به حمایت از چوگان بپردازیم. حمایت از سوارکاری و رشته های ورزشی مرتبط از جمله چوگان ، تکلیفی ست که وزیر ورزش و جوانان برای شرکت توسعه تعریف کرده اند.
عاصم یوسفی اطمینان داد: همانطور که در اقدامی دولتی و مشترک میان وزارت ورزش و جوانان و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، ورزش،  چوگان بعنوان میراث فرهنگی ایرانیان در یونسکو ثبت جهانی شد  و همین امر موجبات خرسندی مقام معظم رهبری را فراهم کرده است؛ اگر بهره برداری از اماکن تحت پوشش شرکت توسعه و نگهداری ضابطه مند ، منصفانه و مبتنی بر قانون مداری باشد ، در راستای اعتدال این ورزش و سایر ورزش ها برنامه ها و حمایت های ارزنده ای در راه خواهد بود.

۴۱۵۴