الهویی: مصدومیت یونس شاکری باعث شد که ما مهاجم نوک کلاسیک نداشته باشیم

الهویی: مصدومیت یونس شاکری باعث شد که ما مهاجم نوک کلاسیک نداشته باشیم

پایگاه خبری فوتبالی- اینکه آقای قلعه‌نویی بعد از بازی در کنفرانس مطبوعاتی از روی صندلی بلند می‌شود و به احترام تیم ما و بازیکنان ما دست می‌زند نشان می‌دهد نگاه ما به یک بازی و سه امتیاز نیست.

به گزارش فوتبالی، ساعتی پس از شکست گل گهر مقابل فولاد که منجر به از دست دادن صدرنشینی این تیم شد، سعید الهویی دستیار امیر قلعه نویی در فوتبال برتر حاضر شد و صحبتهای مفصلی را درباره وضعیت گل گهر انجام داد.

 الهویی در این گفتگو به پنالتی گرفته شده به سود فولاد هم اشاره کرد و گفت که بازیکن این تیم برای حفاظت از بدن خود دستش را بالا آورده بود و نباید به او کارت قرمز داده می‌شد.

 وی همچنین در مورد احتمال انتقال کی‌روش استنلی به گل گهر هم اظهارنظر کرد و گفت که او از گزینه‌های این تیم به شمار می‌رود.

*  گل‌گهر چگونه مدعی شد؟

من ترجیح می‌دهم درباره مسائل داوری صحبت نکنم و کارشناسی را به کارشناس های داوری بسپاریم ولی باز هم خواهش می‌کنیم فارغ از اینکه کارشناس ها چه نظری درباره این صحنه دارند، برای اینکه هر شانزده تیم لیگ برتر به این قوت قلب و نگاه و نگرش برسند که حقشان در جریان بازی ضایع نمی‌شود، مسئولین تلاش کنند که VAR زودتر وارد فوتبال شود چون برای برقراری عدالت کمک می‌کند.

 من بعنوان یک مربی و یک فرد فنی که در فوتبال ایران کار می‌کند پیشنهاد می‌دهم اینکه از دقیقه ۲۵-۳۰ این بازی تا دقیقه ۹۰ در کلاس های مربیگری برای مربیان جوان فوتبال نشان داده شود برای اینکه ببینند و تدریس شود و نکات فنی آن گفته شود برای اینکه فکر می‌کنم یک کلاس درس بسیار خوب برای فوتبال ایران است‌. من فوتبال های زیادی در زندگی ام دیده‌ام، من مربیگری را از لیگ دو شروع کردم و در لیگ دو و لیگ یک و لیگ برتر کار کرده‌ام اما به یاد ندارم در فوتبال ایران یا حتی خارج از ایران یک تیم ده نفره از دقیقه ۲۵ بتواند در این زمان طولانی فوتبال و مدل بازی و فلسفه بازی خودش را بر جریان بازی حاکم کند. این نمایشی که بازیکنان تیم گل گهر در این ۶۵ دقیقه داشتند حاصل یک فلسفه است، حاصل یک نگرش و یک پروسه تمرینی است. اگر بخواهیم از لحاظ فنی صحبت کنیم، حاصل یک آمادگی جسمانی بالاست که ده بازیکن می‌توانند برابر یازده بازیکن چنین کیفیتی از خودشان ارائه بدهند.

 اگر تایم دوم بازی را کنترل کنید، آمار به ما می‌گوید بیشتر از ۶۰ درصد مالک توپ بودیم. آمار GPS که ما استفاده می‌کنیم نشان می‌دهد که یک بازی باکیفیت بالا از لحاظ آمادگی جسمانی داشتیم آن هم در زمانی که لیگ به فشرده ترین زمان ممکن رسیده است. اسم آقای قلعه‌نویی و تیم گل گهر را کنار بگذارید. من از دوستان کارشناس فوتبال می‌خواهم راجع به ۶۰ دقیقه این ده بازیکن صحبت کنند.

 * تیم دانشگاهی؛ 2 واحد گل‌گهر پاس کنید!

طبیعتا اتفاقاتی که افتاد و مصدومیت آقای یونس شاکری باعث شد که ما مهاجم نوک کلاسیک نداشته باشیم. ما یک سری گرایش های فوتبال مدرن داریم، یکی از این گرایش هایی که در فوتبال مدرن در اروپا اتفاق می‌افتد فالس ناین است یعنی یک مهاجم نوک کاذب. رضا شکاری در چند بازی در نبود یونس شاکری به بهترین شکل بعنوان یک مهاجم نوک کاذب برای ما بازی می‌کند. اگر گل اول تیم ما برابر شهرخودرو را ببینید یکی از تاکتیکی ترین گل های امسال بوده است. نگرش تاکتیکی به این گل داشته باشید. یک مهاجم نوک کاذب، یک وینگری که به مهاجم کاذب تبدیل می‌شود به داخل حرکت می‌کند. این گل تبلور یک کار تاکتیکی است، بازی بین خطوط، مهاجم نوک کاذب، یک وینگری که به مهاجم نوک تبدیل می‌شود. رضا شکاری در نبود یونس شاکری که متاسفانه بخاطر مصدومیت از دستش دادیم خیلی خوب این کار را برای ما انجام می‌دهد. باید فراتر از این موضوع نگاه کنیم. اسم گل گهر را کنار بگذاریم و برای فوتبال راجع به موضوعاتی صحبت کنیم که هم هواداران را با فوتبال مدرن و روز دنیا آشنا می‌کند و هم می‌تواند برای مربی های جوان یک کلاس خوب باشد.

 فکر می‌کنم اکثر تیم های لیگ برتر به جز تیم آقای قلعه‌نویی یک مهاجم حدود ۱.۹۵ متری دارند. اینکه شما از یک مهاجم قد بلند استفاده کنید بد نیست چون مهاجم قد بلند شما می‌تواند باعث شود دو دفاع وسط حریف به او نزدیک شوند و فضا برای وینگر، شماره ۱۰ و سایر بازیکنان ایجاد شود؛ چیزی مثلا در گل تیم استقلال به سپاهان یا در خود تیم سپاهان با شهریار مغانلو، در پرسپولیس سال قبل با شهریار مغانلو، در صنعت نفت آبادان با شروین بزرگ و در خیلی تیم های دیگر دیده می‌شود. این یک مدل بازی کردن است ولی لزوما بازی سنتی نیست چون شما در فوتبال اروپا مهاجم های قدبلند می‌بینید.

ما در فوتبال روز دنیا شاخصه هایی داریم که شاخصه های فوتبال مدرن است. یکی از آنها بازی پرشدت، پرفشار و پرس است؛ چیزی که در فوتبال دنیا به شدت درباره آن صحبت می‌شود. یکی بحث بازپس گیری توپ است. یک بحث، بحث شدت در فعالیت هاست؛ شدت روی یک به یک ها، شدت روی عملکرد بازیکنان است. اگر من می‌گویم ۷۰ دقیقه بازی امروز را برای مربی های جوان به تصویر بکشید برای این است که همه اینها را می‌بینید.

یک تیم ده نفره مقابل یک تیم یازده نفره که تیم بسیار با کیفیتی است. من یه آقای نکونام و مجموعه فولاد هم بابت برد و هم برای تیمی که ساختند تبریک می‌گویم، تیمی است که ساختار دفاعی منسجم دارد و فلسفه بازی آنها مشخص است.

 * نگاه بلند مدت؛ بیخیالِ یک بازی و سه امتیاز!

ما در نیمه دوم غیر از دو مرتبه به این تیم اجازه ندادیم که بتواند با یک حمله یا یک ضدحمله وارد نیمه زمین ما بشود. ما ده نفر حمله می‌کردیم، توپ را در نیمه زمین از دست می‌دادیم و به قدری سازماندهی تیممان خوب بود که پشت هجده قدم توپ را از بازیکنانشان می‌گرفتیم و دوباره حمله را سازماندهی می‌کردیم. اینها شاخصه های فوتبال روز و فوتبال مدرن دنیا است.

 اینکه آقای قلعه‌نویی امروز بعد از بازی در کنفرانس مطبوعاتی از روی صندلی بلند می‌شود و به احترام تیم ما و بازیکنان ما دست می‌زند نشان می‌دهد نگاه ما به یک بازی و سه امتیاز نیست. بنگاه اقتصادی گل گهر حاصل یک بازی یا یک سال و دو سال نیست، چندین سال و شاید چندین دهه طول کشیده تا گل گهر به یک بنگاه اقتصادی بزرگ در کشور تبدیل شود و حالا تیم فوتبال گل گهر همین مسیر را پیش می‌رود. ما امروز بازی را باختیم، به رقیب تبریک می‌گوییم ولی برای خودمان و تیممان خوشحالیم و افتخار می‌کنیم که فلسفه فوتبال و مدل بازی که داریم بازی به بازی پیشرفت می‌کند و من به شخصه به تیممان افتخار می‌کنم که در لحظاتی که می‌دانیم بازیکن حریف به دلیل فشاری که ما روی دروازه حریف می‌آوریم تمارض می‌کند و روی زمین می‌افتد تیم ما در آن لحظات توپ را بیرون می‌زند و احترام می‌گذارد و می‌گوید فلسفه فوتبال من این نیست که به هر قیمتی ببریم.

 * حفاظت از خود یعنی پنالتی؟

در صحنه پنالتی اعتراضی که ما می‌کردیم به دو نکته بود که در شرایط بازی ممکن است هر کسی اعتراضی در آن لحظه داشته باشد. یک راجع به حالت دست امین پورعلی بود که داشت از صورتش حفاظت می‌کرد و دو در مورد این بود که اگر پنالتی گرفته شده، با توجه به اینکه دست در حالتی نیست که بازیکن در حالت خودآگاه به توپ ضربه زده باشد، می‌تواند کارت قرمز ندهد ولی شرایط بازی بود و نظر ما بود و ما به نظر داور احترام می‌گذاریم.

 کمک داور سمت مخالف پنالتی را گرفت. ما داشتیم به دوست عزیزی که تصمیم را گرفته بود و منتقل کرده بود توضیح می‌دادیم و ارتباطی شکل گرفته بود و جریان به آن شکل پیش رفت که در برابر صحبت ها و اعتراضی که به آن صحنه هم درباره پنالتی و هم برای اخراج می‌کردیم، دوستی که این تصمیم را گرفته بود و به آقای حاج ملک کمک کرده بود پرچم زد و آقای حاج ملک را خواست. اینها یک بخشی از فوتبال است. نیمکت ما یک کارت زرد گرفت و نیمکت فولاد دو یا سه کارت زرد.

 * کی‌روش - قلعه‌نویی؛ شاید در زمستان

باشگاه ما بر اساس نیازهایی که داریم پیگیر مهاجم های خارجی دیگری هستیم و در حال بررسی چند گزینه که آقای کی‌روش استنلی هم یکی از آن گزینه هاست را بررسی می‌کنیم. چیزی که برای ما مهم است این است که بر اساس مدل و فلسفه بازی که داریم بتوانیم مهاجم هایی را جذب کنیم که آن مدل توسعه پیدا کند و کمی به تیم ما در لحظاتی از بازی کمک کند برای اینکه بتوانیم مدلی از بازی و حمله ای که می‌خواهیم اجرا کنیم اما اجازه بدهید تا نهایی شدن داستان و اطلاع رسانی توسط خود باشگاه من درباره گزینه ها و نفراتی که احتمال دارد جذب شوند صحبت نکنم.

۴۱۵۴