چه کسی باید مدیرعامل پرسپولیس را انتخاب کند؟

چه کسی باید مدیرعامل پرسپولیس را انتخاب کند؟

پایگاه خبری فوتبالی- بر اساس قانون، هیئت مدیره باید مدیرعامل پرسپولیس را انتخاب کند و ترکیب سه نفره اعلامی از سوی وزیر، وجاهت قانونی این کار را ندارد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، روز گذشته وزیر ورزش و جوانان حمیدرضا سجادی بار دیگر با سوالی تکراری درباره انتخاب مدیرعامل پرسپولیس مواجه شد و البته پاسخی تکراری هم داد: «انتخاب توسط مجمعی متشکل از سه وزیر ورزش، اقتصاد و دادگستری است.»

 این اولین بارین است که سجادی قصد انتخاب مدیرعامل برای پرسپولیس را دارد و حدود 100 روز پس از استعفای جعفر سمیعی، همه منتظرند تا او نفر مورد نظر خود را معرفی کند؛ آن هم در شرایطی که پیش‌تر هیئت مدیره با ارسال نامه‌ای به وزیر ورزش، صدری را به عنوان مدیرعامل باشگاه معرفی کرد اما سجادی ترجیح داد به همان مجمع با حضور وزیران اشاره کند و انتخاب مدیرعامل را وظیفه آنها بداند.

 در همین خصوص خبرنگار ما با مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق ذوب آهن که در دوره واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی نقش آفرینی داشت، درخصوص این اظهارات وزیر ورزش گفتگویی را انجام داد و مدیرعامل سابق سبزپوشان اصفهانی در ابتدا گفت: «پرسپولیس یک شرکت است و بر اساس قانون تجارت اداره می‌شود. بر اساس این قانون، انتخاب مدیرعامل وظیفه هیئت مدیره است.»


بر اساس قانون تجارت، انتخاب مدیرعامل در حیطه اختیارات هیئت عالی واگذاری و مجمع باشگاه نیست.

  او با اشاره به صحبتهای سجادی عنوان کرد: «مجمع سالی یک بار برگزار می‌شود و معمولا در آن اعضای هیئت مدیره برای دو سال آینده انتخاب می‌شوند. در برخی شرکتها به این شکل است که 5 شرکت در هیئت مدیره قرار می‌گیرند و هر کدام اعضای خود را معرفی می‌کنند و سپس مدیرعامل توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شود اما اینطور نیست که مجمع بیاید و مدیرعامل انتخاب کند.»

 فریدونی در ادامه راجع به وضعیت پرسپولیس گفت: «اززمانی که پرسپولیس و استقلال در لیست واگذاری قرار گرفتند، رئیس مجمع آنها وزارت اقتصاد بود. پرسپولیس و استقلال در گروه یک بودند و حداکثر باید تا سال 1391 واگذار می‌شدند اما بعدا به گروه دو رفتند و حداکثر تا سال 1393 باید واگذار می‌شدند که این اتفاق رخ نداد. مجمع آنها با وزارت اقتصاد است اما چون این وزارتخانه تخصصی ندارد، آنها را به وزارت ورزش واگذار می‌کند.»

 وی افزود: «این ترکیب متشکل از سه وزیر که آقای سجادی گفتند به همراه رئیس برنامه و بودجه و دو عضو مجلس، هیئت عالی واگذاری را تشکیل می‌دهند که اصلا انتخاب اعضای هیئت مدیره هم جزو وظایف آنها نیست چه برسد به مدیرعامل. وظایف آنها همانطور که در فصل هفتم قانون آمده، اجرای برنامه، خط مشی، تعیین تکلیف بنگاه‌های مشمول واگذاری و سایر موارد است.»

 مدیرعامل سابق ذوب آهن با اشاره به اینکه چرا وزیر ورزش چنین چیزی را گفته، پاسخ داد: «احتمالا آقای وزیر قانون را نمی‌داند. از سال 1380 بر اساس الزامات ای اف سی باشگاه‌ها باید بر اساس قانون تجارت اداره می‌شدند و در قانون تجارت هم آمده که یکی از وظایف هیئت مدیره، انتخاب مدیرعامل است و نمی‌شود تا زمان تشکیل مجمع برای انتخاب مدیرعامل صبر کرد.»

 او در مورد اینکه هیئت مدیره پیش‌تر در نامه‌ای به وزیر ورزش، صدری را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد، گفت: «اعضای هیئت مدیره حتی اگر سه نفر باشند یعنی آقای صدری و دو نفر دیگر، می‌توانند باهم صحبت کنند و یک نفر را به عنوان مدیرعامل مشخص کنند و به ثبت شرکت ارائه کنند که این قانونی است. اما ترکیبی که آقای وزیر گفتند، وجاهت قانونی برای انتخاب مدیرعامل را ندارد.»

۴۱۵۴