نگاهی اجمالی به شهرآورد ۹۷/ کدام تفکر برنده می شود؟

نگاهی اجمالی به شهرآورد ۹۷/ کدام تفکر برنده می شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- قانون دربی یا به قول فرهنگستان فارسی شهرآورد با تمام قوانین فوتبال تفاوت دارد. 

به گزارش فوتبالی، استقلال و پرسپولیس مثل دیگر تیمهای شهرآوردهای مهم جهان در هر حالتی که به هم رسیده اند، شور و هیجان، همراه با استرس را به هوادارانشان هدیه کرده اند. شهرآورد تهران اما پایانش بعضی اوقات آن چیزی نبوده که هواداران انتظار داشته اند. 

فرهاد و امید به پیروزی 

با بازگشت روزبه چشمی و متعادل شدن جناحین استقلال و علیرغم اینکه به نظر می رسد یامگا و مخصوصا ژستد، به هماهنگی لازم نرسیده اند، تیم فرهاد مجیدی نسبت به سال های قبل زودتر از نیم فصل به شرایط نسبتا ثابت خود رسیده است و هیچ باختی را تجربه نکرده و البته چهار مساوی پشت سر هم نشان می دهد که فرهاد نگاهی محتاطانه به نحوه بازی شاگردانش دارد.

هر چند فقدان یک پلی میکر و بازیگردان در میانه میدان استقلال، احساس می شود اما ترکیب مهدی پور و چشمی که یکی با تجربه است و دیگری با انگیزه، می تواند گره کور بازی را برای آبی پوشان باز کند. منطقه ای که حریف با اضافه شدن امیری و ترابی، با نظم بیشتری بازی کرده واین دو بازیکن با دادن پاس های صحیح خط حمله پرسپولیس را بدرستی تغذیه می کنند.

یحیی و گذر از بحران

بحران پیش فصل قرمز پوشان که با باخت به الهلال به اوج خود رسیده بود، با برد در اولین بازی فصل فروکش کرد و با دو برد هفته های ششم و هفتم به فراموشی سپرده شد. تیم یحیی برخلاف سنوات گذشته با اتکا به داشته های خود، به صدر جدول نزدیک شده و با اضافه شدن کامیابی نیا کمربند خط میانی خود را محکم تر از بازی های ابتدایی کرده است. نیروهای هجومی این تیم هرچند موقعیت های زیادی را در هر مسابقه از دست می دهند، اما اگر با دفاع منطقی آبی پوشان روبرو نشوند، باتوجه به سرعت مهدی عبدی و قدرت سرزنی و حتی شوتزنی آل کثیر می توانند روز سختی را برای آبی پوشان رقم بزنند.

نقش تعیین کننده داور 

نکته کوتاه و قابل توجه در مورد موعود بنیادی فر که قرار است دربی را سوت بزند، این است که مورد اعتراض هر دو باشگاه اعم از بازیکن و هوادار واقع شده و با توجه به اتفاقات گذشته ذهنیت مثبتی درباره او وجود ندارد. هرچند در این بین باید سهم آبی پوشان را در مخالفت با وی بیشتر از قرمز پوشان بدانیم. بااین حال به نظز می رسد اگر بنیادی فر و تیمش تمرکز لازم را در این باز داشته باشند، عدالت در پایان نود دقیقه رقم خواهد خورد.

فرهنگ هواداری

باید اعتراف کرد که با وجود باشگاه های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس و همچنین سپاهان و فولاد و تراکتور که نسبت به سرخابی های پایتخت، هواداران بومی بیشتری دارند، فرهنگ هواداری در بین ایرانیان نهادینه نشده و حداقل به استاندارد های لازم نرسیده است. اوج و فرود تیم ها که مثال آن را می توان در باشگاه های بزرگی چون رئال مادرید و بارسلونا دید. 

در بین هواداران ایرانی نسبت به باشگاه محبوب خود به خصوص سرخابی های ملاحظه نشده و همین موضوع بداخلاقی های قبل و بعد از بازی هایی چون شهرآورد را بوجود آورده و لذت اصلی فوتبال را  از آنان دور کرده است.

4344