عزت‌اللهی: ما استعدادهایی داریم که شاید هیچ جای اروپا و دنیا پیدا نکنید

عزت‌اللهی: ما استعدادهایی داریم که شاید هیچ جای اروپا و دنیا پیدا نکنید

پایگاه خبری فوتبالی- سعید عزت اللهی به گمانه‌زنی و شایعات پیرامون بازگشتش به ایران واکنش نشان داد.

به گزارش فوتبالی، سعید عزت‌اللهی چهره درخشان تیم ملی در فیفادی اخیر بود که حالا از سوی اتحادیه فوتبال دانمارک به عنوان کاندیدای بازیکن ماه لیگ این کشور نیز انتخاب شده است.

هافبک دفاعی تیم ملی  به شایعات پیرامون بازگشتش به ایران  پرداخته و گفته که عده‌ای با طرح این مسائل قصد دارند که هواداران تیمشان را فریب بدهند.

 * از وضعیت تیم ملی شروع‌ کنیم؛ دو برد مقابل لبنان و سوریه که صعود را تا حد زیادی مسجل کرد.

دو برد مقابل لبنان و سوریه خیلی بردهای حیاتی برای تیم ما بود چون ما می‌توانستیم مسیر صعودمان را از همیشه هموارتر کنیم و از همیشه به صعود به جام جهانی نزدیک تر باشیم. هیچکدام از این حریف ها حریف آسانی نبودند. قبل از بازی همه فکر می‌کردند ما کار آسانی مقابل این دو تیم داریم اما در زمین مسابقه اینطور نبود. ما خودمان هم پیش بینی می‌کردیم که بازی سخت پیش بروند. این دو تیم، تیم هایی هستند که قطعا مقابل ما فوتبال بسته ای را ارائه می‌دهند و نیم نگاهی هم به اتفاقات فوتبالی دارند. در بازی با لبنان هم یکی از این اتفاقات فوتبالی افتاد و متاسفانه ما گل خوردیم و حتی تا آخرین لحظات هم گل زدن به این تیم سخت بود کمااینکه بحث زمین خیلی بد لبنان و شرایط جوی تاثیر زیادی روی بار فنی تیم و بازیکنان گذاشته بود اما خدا را شکر اینکه تا آخرین لحظه ناامید نشدیم و تلاش کردیم خیلی مثمرثمر بود. در بازی با سوریه هم یک درسی از بازی لبنان گرفته بودیم که از دقیقه اول با همه وجود وارد شویم و به هیچ عنوان دست کم نگیریم که خدایی نکرده دوباره اسیر اتفاقات فوتبالی شویم. بعضی اوقات می‌شود جبران کرد اما گاهی هم برعکس نتیجه می‌دهد. خدا را شکر بچه ها با تمرکز کامل وارد زمین شدند و همه نکاتی که کادرفنی در جلسه آنالیز گفته بودند، بچه ها با تمام وجود در زمین پیاده کردند و خدا را شکر می‌کنیم که الان تیم ملی موقعیت خوبی دارد و دغدغه و استرس اینکه که منتظر نتایج سایر تیم ها باشیم را نداریم و همه چیز در دست خودمان است. انشاالله که در فیفادی آینده که با عراق و امارات بازی داریم بتوانیم صعودمان را صد در صد کنیم و تمرکزمان را برای آماده سازی و مسیری که برای جام جهانی پیش رویمان هست، بگذاریم.

 * درباره سرقت از چمدان بازیکنان در لبنان هم صحبت کن.

این خبر را من چند جا خواندم اما در واقع چنین اتفاقی رخ نداده بود‌. من سرقتی ندیدم و نشنیدم و نمی‌دانم این خبر از کجا آمد. من بعنوان کسی که در اردو بودم آنجا از چمدانی سرقت نشده بود. خانواده من هم این خبر را جایی خوانده بودند و از من پرسیدند من تعجب کردم. من هیچ چیزی در این مورد نه دیدم و نه شنیدم. خبری بود که خود بچه ها هم برایشان جای سوال داشت چون هیچ وجود خارجی نداشت.

 * تیم ملی هافبک های زیادی دارد اما زوج تو و احمد نوراللهی در تیم ملی ثابت شده و عملکرد بسیار خوبی هم داشتید؛ شاید مثل زوج اندو و نکونام.

ما نه تنها در هافبک، در همه پست ها بازیکنان با کیفیت و خوب و در سطح اروپایی داریم و تصمیم سرمربی بوده که زوج من و احمد در این بازی ها باشیم. من و احمد هم قطعا هرکدام وظایف جداگانه ای داریم و من بیشتر در این بازی ها بار تدافعی تیم و تغذیه کردن هافبک های جلویی ام را به عهده دارم ولی احمد پستش جلوتر از من است و بیشتر می‌تواند در حملات شرکت کند و این شرح وظایفی است که با توجه به خواست آقای اسکوچیچ ما در زمین انجام می‌دهیم و فکر می‌کنم که توانستیم حدالامکان تا جایی که توانمان بودیم به تیم کمک کنیم. من همه بازی هایی که برای تیم ملی انجام دادم اول از همه ذهنیتم موفقیت تیم بوده و تا وقتی در زمین هستم برای موفقیت تیم ملی می‌جنگم و خوشحالم از اینکه این تیم در ترکیب تیم ملی جواب داده و توانسته‌ایم نتایج خوبی را به همراه بقیه بچه ها کسب کنیم و امیدوارم که در ادامه مسیر هم همچنان کل تیم پرقدرت باشد و انشاالله بتوانیم به زودی جشن صعودمان را بگیرم و یک هدیه از طرف بازیکنان به مردم عزیزمان بدهیم.

 * صعود زودهنگام به جام جهانی و صدرنشینی در گروه چقدر برای اعضای تیم اهمیت‌ دارد؟

قطعا ما همه دنبال این بودیم که بتوانیم جزو اولین تیم هایی باشیم که در جام جهانی حاضر می‌شویم. با توجه به تایم سختی که داشتیم و اتفاقاتی افتاد که در مرحله قبل فشار و استرس زیادی را برای رسیدن به مرحله نهایی تحمل کردیم و مسابقات بحرین هر بازی حکم فینال را برای ما داشت و اشتباه در هر بازی می‌توانست به منزله این باشد که ما جام جهانی را از خانه نگاه کنیم. این برای تک تک بچه ها دغدغه بود و انگیزه بود که اول آن مرحله را با سلامت پشت سر بگذاریم و بعد از آن قطعا نتایج موفق و آدم های موفق از جایی می‌آید که شما بتوانی از گذشته درس بگیری پس دیگر جای اشتباه و ریسک نداشتیم و باید با تمرکز و قدرت وارد مرحله نهایی می‌شدیم و خدا را شکر از همان بازی های اول تیم به این آگاهی و فعل خواستن رسید که دنبال این هستیم که به جام جهانی صعود کنیم؛ حتی خیلی زودتر از مهلتی که خیلی ها انتظار آن را می‌کشند. خدا را شکر الان به نقطه های پایانی رسیده و امیدوارم با یک همت دیگر و یک تلاش دیگر بتوانیم در بهمن ماه این صعود را قطعی کنیم و بعد از آن با خیال راحت و آسوده بتوانیم برنامه آماده سازی برای جام جهانی را پشت سر بگذاریم. فکر می‌کنم بستری فراهم است که ما حتی در جام جهانی هم بتوانیم با توجه‌ به جام جهانی قبلی که داشتیم نتایج خوب بگیریم یا حتی در جام جهانی شگفتی سازی و تاریخ سازی کنیم.

* شما در حال رقم زدن سومین صعود متوالی هستید. در این میان برد در جام جهانی و حضور در نیمه نهایی جام ملتها را تجربه کردید. آیا فکر می‌کنی بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران هستید؟

 من هیچوقت بعنوان یک فوتبالیست دوست نداشتم این مقایسه ای که صرفا در خیلی از مصاحبه ها و سایت ها و خبرها زده می‌شود که یک نسلی را با یک نسل دیگری مقایسه می‌کنند و به نظر من اصلا کار درستی نیست. ما خیلی اسطوره ها و فوتبالیست های بزرگی را در نسل های مختلف داشتیم و دلیلی نمی‌شود که صرفا بخاطر صعود زودهنگام یا نوع صعود یا چند بار صعود کردن یک نسل به جام جهانی بگوییم بهترین نسل هستند. من هیچوقت چنین حسی نداشتم. همه فوتبالیست هایی که برای تیم ملی ایران زحمت کشیده‌اند قابل احترام هستند و قطعا نسل امروز ما مدیون تلاش ها و افتخاراتی است که آنها توانستند در آن مسیر دشوار این شرایط را پیش بیاورند و مردم را به سمت فوتبال بیاورند و بستر را برای ما که الان هستیم فراهم کنند که بتوانیم دغدغه ها و مشکلاتی که آنموقع داشتند را الان کمتر داشته باشیم. مشکلات همیشه هست و برای این نسل هم در فوتبال ایران مشکلاتی است و همچنان با کشورهای اروپایی و حتی کشورهای عربی فاصله خیلی زیادی از لحاظ اینکه بخواهیم درباره مشکلات صحبت کنیم، داریم اما به نظر من می‌توانیم بگوییم این نسل بهترین گروه و بهترین اکیپ بازیکنان نسل حال حاضر فوتبال ایران هستیم. من این را ترجیح می‌دهم تا اینکه بخواهیم خودمان را با نسل های دیگر مقایسه کنیم. به اعتقاد من در همه نسل های فوتبال ایران بازیکنان فوق العاده خوب و اسطوره های بزرگی بوده‌اند که فکر می‌کنم هرکسی در هر نسلی به اندازه خودش افتخارات کسب کرده و این کار مقایسه کردن و اینکه بگوییم کدام نسل برتر بودند قشنگ نیست. تیم ملی ایران در حال حاضر گروهی از بهترین بازیکنان حال حاضر این نسل است.

 * نظر تو در خصوص حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی چیست؟

 قطعا نتایجی که آقای اسکوچیچ گرفته خودش گویای همه چیز است و نیازی به تعریف و تمجید های من یا هرکسی مثل من نیست. این بحث، یک بحث مدیریتی است و من بعنوان بازیکن تیم ملی نمی‌توانم وارد بحث مدیریتی بشوم. این سوالی است که باید از آقای عزیزی خادم بعنوان رییس فدراسیون فوتبال و کسیکه فوتبال ایران را اداره می‌کند صحبت شود. من می‌دانم که آقای اسکوچیچ در این تایم توجه به همه مشکلاتی که بود برای تیم ملی خیلی زحمت کشید و فدراسیون فوتبال هم از زمانی که آقای عزیزی خادم آمدند در حد توان کار و تلاش می‌کنند. فدراسیون فوتبال وقتی آقای عزیزی خادم آمدند، مشکلاتی از قبل داشته و سخت است که انتظار داشته باشیم یک روزه همه مشکلات حل شود. قطعا این مساله شدنی نیست و باید زمان داده شود و من مطمئنم در این بحث هم فدراسیون فوتبال بعنوان ذینفع قطعا باید مدیریت کند و خودشان پاسخگو هستند و اگر صلاح بدانند در زمان خودش راجع به این سوال هم صحبت می‌کنند. من بعنوان یک فوتبالیست همه تمرکزم روی تیم ملی است و  موفقیت تیم برایم اولویت دارد و امیدوارم تصمیم که گرفته می‌شود تصمیم خوبی باشد که به نفع تیم ملی باشد چون در حال حاضر با نتایجی که ما گرفتیم و موقعیتی داریم این صحبت ها چیزی جز حاشیه برای تیم ملی ندارد. آقای اسکوچیچ در حال حاضر قرارداد دارد و من دوست دارم این صحبت ها کش پیدا نکند چون چیزی حاشیه ندارد‌. ایشان الان سرمربی تیم هستند و امیدوارم رسانه ها هم اجازه بدهند تیم ملی در آرامش کار خودش را انجام بدهد و زمانی هم که مدیریت فدراسیون صلاح باشد صحبت می‌کنند و به توافق می‌رسند و چیزی نیست که من بازیکن تصمیم گیری کنم یا شخص دیگری درباره آن نظر بدهد. من از کسانی که دستی به قلم دارند یا دلشان برای تیم ملی می‌تپد خواهش می‌کنم در حال حاضر این بحث های حاشیه ای را کنار بگذارند. زمان بدهیم، انشاالله که مشخص می‌شود.

 * شایعاتی پیرامون بازگشت تو به ایران مطرح می‌شود. آیا حرفی مطرح شده؟

 هر از چند گاهی این شایعات به گوش من هم می‌رسند ولی واقعیت این است که من احساس می‌کنم بیشتر این شایعات جنبه حاشیه سازی و بازی کردن با احساسات هواداران را دارد و من واقعا گاهی اوقات از این اتفاقاتی که رخ می‌دهد ناراحت می‌شوم چون هوادارانی که عاشقانه تیمشان را دوست دارند شایسته این نیستند که با احساسات آنها بازی شود و هرروز یک اسمی را به آنها بگویند. کار قشنگی در فوتبال نیست و من قبلا هم گفته‌ام من قرارداد دارم و باشگاهی هم که خواهان من باشد باید به صورت مستقیم با باشگاه من مذاکره کند.

 * اما در فضای مجازی بحث حضورت در یک تیم معروف زیاد شنیده می‌شود.

 اینکه در خبرگزاری ها حرفی بزنند یا در فضای مجازی صرفا با احساسات هواداران بازی کنند و بگویند ما کاری را انجام می‌دهیم و فلان بازیکن را می‌خواهیم حرکت قشنگی نیست و من از همین جا به همه هواداران باشگاه های پرطرفدار ایران می‌گویم لطفا اسیر این حواشی نشوید، لیاقت شما بیشتر از اینهاست و لطفا اسیر بازی های حاشیه سازی بعضی از افراد نشوید. مردم ما به قدری فوتبال را خوب می‌فهمند که خودشان تشخیص می‌دهند چه کسی برای عشقی که دارد زحمت می‌کشد و چه کسانی دنبار این هستند که با حاشیه سازی و بازی کردن با احساسات هواداران نفعی ببرند‌. من خواهش می‌کنم که هواداران عزیز انقدر زود تحت تاثیر قرار نگیرند و بازگشت من هم به ایران موضوعی است که همیشه بوده؛ ایران کشور من است و من آنجا بزرگ شدم و خانواده ام آنجا هستند و قطعا این چیزی است که یک روزی در فوتبال من رخ خواهد داد اما زمانش را من تعیین نمی‌کنم و در حال حاضر من بازیکن باشگاه وایله هستم و به هیچ عنوان هم نمی‌توانم مذاکره ای با باشگاهی کنم چون این غیرحرفه ای است که شما وقتی قرارداد داری به صورت خودکار با باشگاهی مذاکره کنی. برای همین هر باشگاهی هم که تا امروز روی من نظر داشته مستقیما با باشگاه در ارتباط بوده و تصمیم گیرنده هم باشگاه است‌. حواشی که پیش می‌آید برای این است که بعضی ها دوست دارند احساسات هوادارانی که عاشقانه تیم هایشان را دوست دارند تحت تاثیر قرار بدهد وگرنه وسط فصل بازی ها و وقتی پنجره نقل و انتقالات بسته است چطور می‌خواهید بازیکن جذب کنید که با اسامی مانور می‌دهید؟ این بحث ها قشنگ نیست. من دنبال پیشرفت هستم و قطعا باید اول از همه با باشگاه توافق شود تا ببینیم که چه اتفاقاتی در آینده رخ می‌دهد.

 * انتقاداتی از تیم ملی برای عدم ارائه بازی زیبا مطرح می‌شود. چقدر از این انتقادات را قبول داری؟

 همیشه انتقاد از تیم ملی بوده. تحت هر شرایطی انتقاداتی وجود دارد‌. شما اگر یک روزی بهترین بازی را بکنی و بهترین نتیجه را بگیری باز هم دو نفر هستند که شاید از قیافه شما خوششان نمی‌آیند و انتقاد می‌کنند. برای خود من در فوتبالم پیش آمده و اسم نمی‌برم و عزیزانی که همیشه لطف دارند و فقط دنبال دیده شدن هستند حتی زمانی که من بعنوان بهترین زمین هم انتخاب می‌شوم صرفا برای اینکه نشان بدهند هستند و دوست دارند مصاحبه کنند انتقاداتی می‌کنند و این برای من اهمیتی ندارد چون یاد گرفته‌ام که با موفقیت ها با عملکردم جواب خیلی مسائل را بدهم. تیم ملی هم همین است و قطعا بالا و پایین داشته اما امروزه به فوتبال زیبا هم امتیاز نمی‌دهند. ما در خیلی از بازی ها زیبا بازی کردیم مثل بازی با عراق و سوریه و کره که در تایمی بعد از گلی که خوردیم فوق العاده بازی کردیم و بازی با امارات در نیمه دوم فوق‌ العاده بازی کردیم و اصلا اینطور نیست که فوتبال زیبا ارائه نمی‌کنیم. با توجه به شرایط بازی قطعا عملکرد و شرایط تیم هم به می‌ریزد و این طبیعی است که شما باید سریع آنالیز کنی و بتوانی تیم را راهنمایی کنی. ما حتی اگر در بازی هایی در اوایل بازی خوب نبوده‌ایم یا بازی گره خورده، تیم در بین دو نیمه متحول شده و دلیل این مساله بخاطر کمکی بوده که کادرفنی کرده و آنالیزی که در لحظه کرده‌اند و با تغییر سیستمی که داده‌ایم توانسته‌ایم کیفیت کار را بالا ببریم و پیروز شویم و این انتقادات در خصوص فوتبال زیبا قشنگ نیست.

* نکته جالبی را گفتی. پس فکر می‌کنی تیم ملی علاوه بر نتیجه، نمایش خوبی هم دارد؟

 به نظر من در فوتبالی که تیم ملی ایران در حال حاضر بازی می‌کند همه چیز هست؛ تکنیک، دفاع خوب، کارهای تاکتیکی، ارسال و چاشنی همه چیز است اما فوتبال زیبا صرفا جهت این نیست که بگوییم تیم برنده می‌شود یا بگوییم فقط باید زیبا بازی کند‌. هدف ما صعود به جام جهانی است. من همیشه انتقاد را دوست داشتم تا زمانی که از روی غرض ورزی نباشد و اصولی باشد در راستای اینکه بخواهی به آن تیم یا فرد کمک شود. در حال حاضر من در اخباری که خواندم انتقاد آنچنانی از تیم ملی ندیدم و جا دارد از خیلی از پیشکسوتانی که پشتیبان تیم ملی بودند تشکر کنم، خودشان در این شرایط بوده‌اند و می‌دانند شرایط سختی است. بازی های نهایی استرس خودش را دارد و شرایط جوی هم خیلی تاثیرگذار است. گروه های همیشه هستند که مخالف هستند و طبیعی است و اختلاف سلیقه همه جای دنیا است. الان مسی هم هفتمین توپ طلا را برده خیلی ها انتقاد می‌کنند که حق او نبوده یا حق لواندوفسکی بوده و این در همه دنیا طبیعی است. شما هیچوقت نمی‌توانید بدون منتقد باشید و این مسائل چیزی نیست که تمرکز تیم ما را به هم بزند و همه تمرکز ما روی جشن صعود است که انشاالله بتوانیم در بهمن ماه بگیرم.

 * فکر می‌کنی تیم ملی ایران توان صعود از مرحله گروهی جام جهانی را دارد؟

قطعا این باید هدف تیم ملی و فدراسیون فوتبال و همه کسانی که نقشی در فوتبال دارند و وزارت ورزش باشد. این اتفاق به هیچ عنوان دور از دسترس نیست. من الان نزدیک به ۹ سال است که خارج از ایران فوتبال بازی می‌کنم و همیشه در مصاحبه ها گفته‌ام که ما استعدادهایی داریم که شاید شما هیچ جای اروپا و دنیا پیدا نکنید اما مشکلاتی هم داریم که شاید آن مشکلات را هم امروزه در هیچ کجای دنیا نبینید. ما انتظار نداریم که همه مشکلات یک روزه حل شود و ما به امکانات سطح اروپا برسیم ولی امیدوارم بعد از اینکه صعودمان به جام جهانی قطعی شد، مسئولین و جناب آقای سجادی که الان وزیر ورزش هستند و ما یکبار هم ما ایشان را در تمرین تیم ملی دیدیم و انرژی خیلی خوبی از ایشان گرفتیم و به ما هم با توجه به قول هایی که دادند قوت قلب زیادی دادند و جناب آقای عزیزی خادم که همواره در این مدت کنار تیم ملی بودند و مثل برادر کنار ما بودند‌، یک برنامه ریزی درست داشته باشند. این مسیر ممکن است و دور از ذهن نیست و مطمئنم با پتانسیلی که تیم ملی فوتبال ما و کادرفنی دارد و این انگیزه و فعل خواستنی که بچه ها دارند مطمئنم که با یک برنامه ریزی درست و رفع مشکلات و با برگزاری اردوهای خوب و بازی های خوب قطعا می‌توانیم و  هدف هم فدراسیون فوتبال هم همین است که بتواند یک بستری را فراهم کند که بتوانیم با آن در جام جهانی به مرحله بعد صعود کنیم.

۴۱۵۴