توضیح وزیر ورزش درباره انتخاب مدیرعامل پرسپولیس و اساسنامه فدراسیون ها

توضیح وزیر ورزش درباره انتخاب مدیرعامل پرسپولیس و اساسنامه فدراسیون ها

پایگاه خبری فوتبالی- وزیر ورزش و جوانان گفت: برای انتخاب مدیرعامل پرسپولیس به فوریت مجمع این باشگاه را تشکیل می‌دهیم.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، سیدحمید سجادی درباره معرفی مجید صدری به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با ارسال نامه اعضای هیأت مدیره این باشگاه به وزارت ورزش اظهار داشت:‌در آخرین جلسه‌‌ای که با اعضای هیأت مدیره استقلال و پرسپولیس داشتیم با آنها صحبت کردیم و به عنوان مطالبه هواداران خودمان گفتیم نقش هیأت مدیره همین است که تا زمان فعالیت‌شان به عنوان اعضای هیأت مدیره به ما ایده، نظر و اطلاع بدهند.ما نباید در وزارت ورزش به جای هیأت مدیره باشگاه‌ها کار کنیم خودم پیشنهاد دادم اگر برای وضعیت مدیریتی پرسپولیس پیشنهادی دارید بفرمایید.

وی افزود: مدیرعامل قبلی باشگاه پرسپولیس در ابتدای شروع کار بنده درخواست استعفا داد که آن را قبول نکردم و گفتم چه عجله‌ای است حدود یک هفته بعد با هیأت مدیره پرسپولیس جلسه داشتیم و در آن جلسه اعضای این هیأت مدیره تأکید زیادی روی موافقت من با استعفای مدیرعامل داشتند. من هم به نظر آنها احترام گذاشتم خودشان هم گفتند مهلتی بدهید تا سرپرست باشگاه پرسپولیس را معرفی کنیم. این کار 48  ساعت زمان برد اعضای هیأت مدیره پرسپولیس مجید صدری را که رئیس هیأت مدیره است به عنوان سرپرست باشگاه انتخاب کردند درخواست‌شان این بود که صدری سه ماه سرپرست باشگاه باشد.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: اکنوان اواخر این دوره سه ماهه هستیم در آخرین جلسه‌‌ای که با اعضای هیأت مدیره پرسپولیس داشتیم خودم از آنها درخواست کردم با توجه به اینکه هواداران و جامعه انتظار تعیین تکلیف وضعیت باشگاه را دارند در این مورد به من ایده بدهند. برخی عزیزان این وضعیت را با استقلال مقایسه کردند اما شرایط این باشگاه متفاوت بود و قابل مقایسه با پرسپولیس نبود. در این باشگاه تعداد اعضای هیأت مدیره کم بود و برخی از آنها استعفا کرده بودند. تقریبا این باشگاه با یکی دو نفر اداره می‌شد. در استقلال ابتدا هیأت مدیره را ترمیم کردیم و سپس این کادر تکمیل شد.در ادامه اعضای هیأت مدیره با هم مشورت کرده و از ما هم مشورت خواستند در نهایت به این نتیجه رسیدند که مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق مشورت هیأت مدیره با مجمع قرار شد آجورلو هم رئیس هیأت مدیره و هم مدیرعامل استقلال شود. این دو موضوع از هم جدا است وضعیت پرسپولیس کاملا متفاوت است. روز گذشته این پیشنهاد را به من دادند و برنامه‌ریزی کردم به فوریت و در اولین فرصت ممکن کار را انجام بدهیم. حتی برنامه‌های خود را تغییر دادیم. از یکی دو هفته قبل برنامه‌ها را می‌نویسیم و می‌دانیم برای روزهای هفته‌های آینده چه کارهایی خواهد شد. در برنامه‌هایم تغییراتی دادم تا به فوریت در خدمت هیأت مدیره پرسپولیس باشیم. اگر نیاز به تغییر در هیأت مدیره این باشگاه باشد اعضای هیأت مدیره را تغییر می‌دهیم و اگر نیاز به تقویت باشد هیأت مدیره پرسپولیس را تقویت خواهیم کرد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: مدیرعامل پرسپولیس را هم با مشورت هیأت مدیره و مجمع این باشگاه انتخاب خواهیم کرد. در این مجمع وزیر دادگستری،‌ اقتصاد و من حضور داریم. در نهایت مانند باشگاه استقلال که مجمع برای انتخاب و مشخص شدن تکلیف مدیرعاملی با هیأت مدیره مشورت کرد در پرسپولیس هم این کار را انجام خواهیم داد. اگر نیاز به ترمیم باشد هیأت مدیره را ترمیم می‌کنیم و اگر نیاز به تغییرات باشد اعضا را تغییر می‌دهیم. پس از تشکیل مجمع به فوریت برای انتخاب مدیرعامل پرسپولیس تصمیم می‌گیریم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: وظیفه ما حمایت و در کنار این دو تیم بودن است. باز هم خواهش می‌کنم به وزارت ورزش و جوانان که وزارتخانه‌ خودشان است اعتماد کنند. به عنوان یک خدمتگزار ورزش و جوانان فردی هستم که با ورزش کاملا آشنایی دارم. هواداران نگران نباشند. باور و اعتماد کنند که با سرپرست اداره شدن باشگاه پرسپولیس هیچ تفاوتی با اداره این باشگاه زیر نظر مدیرعامل ندارد زیرا سرپرست فعلی باشگاه همان اختیارات مدیرعامل را دارد. برخی مواقع مطرح می‌شود که باشگاه کارگزار ندارد. این مسائل در داخل خود مدیریت باشگاه رقم می‌خورد و دخالتی نداریم. از مصطفی آجورلو بپرسید که ما در انتخاب کارگزار باشگاه استقلال نقشی نداشتیم. خودشان در باشگاه این مسائل را بررسی کرده و طرح‌ها را پیگیری می‌کنند.

سجادی تصریح کرد: در باشگاه پرسپولیس هم طرح‌ها،‌نقطه نظرات و ایده‌هایی وجود دارد. کارگزاری را پیش‌بینی کرده و با آن صحبت می‌کنند. ما نقشی در این موضوع نداریم بلکه نقش نظارتی و حمایتی داریم. وزارت ورزش عامل بودن یا نبودن کارگزار یا تأخیر در معرفی‌اش نبوده است. نباید در اطلاع‌رسانی جوری عنوان شود که ما دخالت یا نقشی در این زمینه داریم. به هیچ عنوان این مسائل نیست بلکه نقش حمایتی و نظارتی داریم و معمولا به نظرات اجرایی و تصمیمات هیأت مدیره و مدیرعامل باشگاه‌ها احترام می‌گذاریم.

وی ادامه داد: اینکه در حال حاضر باشگاه پرسپولیس کارگزار دارد یا ندارد سوالی است که باید از داخل باشگاه پرسیده شود زیرا وزیر ورزش در این وسط نقش و دخالتی ندارد. این‌ها اختیارات و مسائل اجرایی و مدیریتی داخل باشگاه است. 

وی با اشاره به برگزاری دربی در هفته پیش‌رو توضیح داد:‌ دربی خوبی پیش‌رو است. آرزوی بهترین‌ها را دارم و امیدوارم بهترین مسابقه، بهترین نمایش و بهترین کیفیت را ببینیم. امیدوارم فوتبال خوبی از هر دو تیم شاهد باشیم و ان‌شاءالله نتیجه بازی  با کیفیت عملکرد کادر فنی و بازیکنان رقم بخورد. ان‌شاءالله هموطنان عزیز از این آزمون سربلند بیرون بیایند و مسابقه دربی به نحوی برگزار شود که هواداران دو تیم راضی باشند فوتبال زیبا، مهیج و با کیفیتی ببینند.

وزیر ورزش و جوانان گفت: ان‌شاءالله هر دو کادر فنی بهترین عملکرد خود را به نمایش خواهند گذاشت. ما در کنار هواداران هستیم. باز هم تأکید دارم به خادم ورزش و جوانان خود اعتماد کنند. پرسپولیس و استقلال مانند فرزندان خودمان در وزارت ورزش و جوانان هستند.  بر خودم ، معاونان، همکاران در وزارت ورزش تکلیف کرده‌ایم به بهترین شکل در خدمت استقلال و پرسپولیس باشیم گفتم در روزهای آینده هم به فکر برگزاری جلسات هیأت مدیره پرسپولیس هستیم و سعی داریم با خرد جمعی بهترین تصمیم را بگیریم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به رعایت برخی پروتکل‌ها برای حضور هواداران در ورزشگاه توضیح داد: باید به نظرات کارشناسی ستاد مقابله با کرونا در ورزش احترام بگذاریم. کشورمان حدود 22 ماه شرایط خاصی را پشت سر گذاشته است. همه جای کشور زحمت کشیدند و کادر مظلوم درمان شبانه‌روز پای کار بودند تا وضعیت به شرایط فعلی برسد. تمام نگرانی این عزیزان این است که این زحمات ناگهان بیهوده نشود و پروسه متوقف نشود. آنها می‌خواهند پروتکل‌ها حتما رعایت شود به همین دلیل باید با تفاهم و نظر مثبت کار را انجام داد. نظر و تصمیمی که در جلسات گرفته می‌شود حتما به خیر و صلاح است. به عنوان دستگاه ورزش خواهش و تقاضایمان این است که بتوانیم عزیزان را قانع کنیم تا تماشاگران در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند ولی پیشاپیش می‌گویم نمی‌توانیم به قطعیت و یک طرفه اعلام کنیم تماشاگر خواهیم داشت یا خیر.

سجادی ادامه داد: این توضیحات را دادم تا عزیزان ما را درک کنند. همانگونه که با سعه‌صدر حدود 22 ماه تحمل کردند. وقتی نباید از منزل بیرون می‌آمدیم نیامدند و ماشین‌ها را بیرون نیاوردند، زمان‌هایی که محدودیت‌های تردد شغلی و خیلی اتفاقات دیگر وجود داشت، این مسائل را کنترل کردند. جشن‌ها، میهمانی‌ها و مناسبت‌ها به احترام سلامت و رعایت حال کادر درمان و خودمان کنترل شد. با هم همکاری کردیم و پا به پای استانداردهای بین‌المللی پیش آمدیم اکنون هم امیدوارم روزهای آتی را هم که ان‌شاءالله اواخر کرونا باشد و زودتر به دوران پساکرونا برسیم با سربلندی پشت سر بگذاریم. امیدوارم در یک کار تیمی نشان بدهیم باز هم می‌توانیم با همدیگر خوب کار کنیم.

وی درباره اینکه چه راه‌حلی برای رفع مشکل اساسنامه فدراسیون‌ها وجود دارد توضیح داد: موضوع اساسنامه و متعاقب آن آئین‌نامه‌ها بحث روزی است که در دنیا وجود دارد. یادم می‌آید حدود 10 سال پیش اساسنامه فدراسیون جهانی تکواندو در یکسال سه بار تغییر کرد و کامل‌تر شد بازنگری در قوانین دستورالعمل‌ها آئین‌نامه‌ها بحث روز دنیا است همگام با پیشرفت در ورزش چارچوب‌ها نیاز به بازنگری دارد این موضوع عجیب و غریب نیست.

سجادی افزود: حدود یک دهه قبل در کشورمان اساسنامه تیپ داشتیم. از زمان هاشمی‌طبا وقتی فدراسیون‌ها از حالت انتسابی تبدیل به انتخابی شدند اساسنامه‌ها هم شکل گرفت. در زمان دولت اصلاحات و ریاست محسن مهرعلیزاده در سازمان تربیت بدنی اصلاحیه‌هایی در ماده 10 اساسنامه گذاشتند که قبل از آن وجود نداشت تبصره ماده 10 چه می‌گفت. اهالی ورزش یادشان می‌آید که این تبصره به من نوعی رئیس سازمان تربیت بدنی اجازه داد با استعفای رئیس فدراسیون موافقت کرده و برای فدراسیون‌ها سرپرست انتخاب کنم. مجدد در سال‌های بعد به این بندها اضافه شد بعداز دوران مهرعلیزاده چالشی بین سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال اتفاق افتاد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در آن زمان دولت احمدی‌نژاد سر کار آمده بود و دوره ریاست محمد علی‌آبادی در سازمان تربیت بدنی بود. در آن زمان فدراسیون فوتبال دچار یک چالش شد. نتیجه کارها این شد که از فیفا یک اساسنامه پس از طی مراحل زیاد به فدراسیون فوتبال ارسال و اساسنامه مجددی برای این فدراسیون طراحی شد. همه فدراسیون‌ها با هم یک اساسنامه داشتند و فوتبال اساسنامه دیگر. در واقع دو اساسنامه داشتیم که یکی از آنها برای 51 فدراسیون و دیگری برای یک فدراسیون بود.

وی افزود: در آن زمان فدراسیون فوتبال به قول ما قدیمی‌ها خرج خود را از سایر فدراسیون‌ها جدا کرد. از آن زمان برخی مواقع اشاره می‌شد چرا سایر فدراسیون‌ها نهاد عمومی هستند و فدراسیون فوتبال نهاد غیردولتی. آن موضوع سرآغاز هزار و یک جور مبحث شد. 8 سال از وزارت ورزش دور بودم و در این مدتی که در این وزارتخانه نبودم مجدد در اساسنامه فدراسیون فوتبال واژه عمومی به غیردولتی اضافه شد. اکنون تمام بحث فیفا و فدراسیون فوتبال ایران این است که فیفا اعتقاد دارد باید واژه عمومی را از کنار غیردولتی بردارید. این موضوع به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی اعلام شده و بحث این است که آیا باید همچنان فدراسیون فوتبال عمومی غیردولتی باشد یا خیر.

سجادی تصریح کرد: یک تیپ خام اساسنامه از فیفا داریم. در ماده یک آن نکته جالبی نوشته شده است. در این ماده آمده فدراسیون شما فدراسیونی است عمومی غیردولتی اما در ادامه آمده این فدراسیون باید هماهنگ و همسو با قوانین داخلی هر کشور باشد. اطمینان دارم اگر قوانین داخلی را به فیفا توضیح بدهیم، قانع خواهد شد. به سهم خودم قواره‌های بین‌المللی را خوب بلدم و به آن اشراف دارم. سوابق کار من در خارج از کشور یونسکو و ... بوده اما کاری به این مسائل نداریم.

وی عنوان کرد: اگر صحبت خوبی شود و توضیح خوبی بدهیم، فیفا هم می‌پذیرد و قبول می‌کند فدراسیون عمومی غیردولتی باشد یا غیردولتی. عمومی باشد یا نباشد. مسؤولان فیفا و قوانین داخلی هر کشور احترام می‌گذارند مگر اینکه برخی دوست نداشته باشند واژه عمومی غیردولتی در اساسنامه فدراسیون فوتبال باشد. این مسائل را به قانون‌گذار می‌سپاریم. در خدمت مجلس شورای اسلامی هستیم و هر چه نمایندگان صلاح بدانند به آن احترام گذاشته خواهد شد. طبق قوانین کشور فقط قانون برای ما مهم است.

وزیر ورزش و جوانان درباره بحث اساسنامه فدراسیون کشتی گفت: در مورد کشتی بحثی نداشتیم و واقعیت من چنین موضوعی نشنیدم. برخی از رؤسای فدراسیون‌ها روی آئین‌نامه‌ها بحث دارند. در 8 سال گذشته نامه‌هایی دیدیم که دبیرکل وقت کمیته با هماهنگی رئیس مکاتباتی انجام دادند. ظاهرا قرار بوده برخی فدراسیون‌ها اساسنامه خاص خودشان را داشته باشند. مثلا یک فدراسیون برای خودش اساسنامه نوشته و با فدراسیون جهانی هماهنگ کرده است. مثلا فدراسیون ژیمناستیک می‌گوید اساسنامه جدایی برای خودم نوشتم. این هم نامه کمیته المپیک است و این کمیته به من در 4، 5 سال گذشته گفته برای خودت اساسنامه بنویس.

وی عنوان کرد: خودمان برای 51 فدراسیون اساسنامه داریم که جدید است و به قول امروزی‌ها بازنگری شده است. ما برای تمام فدراسیون‌ها یک اساسنامه تیپ و کامل داریم که تأیید شورای نگهبان را دارد. فدراسیون ژیمناستیک هم می‌گوید تقصیری نداریم زیرا روزی کمیته المپیک به من گفت برای خودت اساسنامه بنویس.  این کار را انجام دادم و طبق همین اساسنامه کار می‌کنم. ما هم می‌گوییم کمیته ملی المپیک گفته و این کار عالی است. اما برای کل فدراسیون‌ها یک اساسنامه داریم و درباره‌اش با فدراسیون جهانی ژیمناستیک صحبت کنید.

وزیر ورزش و جوانان افزود: اکنون هم این اساسنامه در داخل کشور ملاک و معیار شده و قرار است انتخابات را با همین اساسنامه جدید برگزار کنیم. فدراسیون ژیمناستیک هم نگاه غیرقانونی ندارد و نمی‌گویند بی‌قانون هستیم. آنها هم مملکت خود را دوست داشته و می‌خواهند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران کار کنند. نمی توان بدون قانون کار کرد. این سوء  تفاهم ایجاد شده و باید برخی فدراسیون ها که اساسنامه جدایی تهیه‌ کرده‌اند، آن را به اساسنامه تیپی که در کشور رایج است تبدیل کنند. روی صحبت من با ژیمناستیک و سایر فدراسیون‌هایی که اساسنامه جدا تهیه کرده‌اند نیست و آنها را مثال زدم اما باید اساسنامه یکپارچه شود.

وی اضافه کرد: اکنون که وزیر ورزش و جوانان شده‌ام تکلیف دارم اتفاقاتی که در این هشت سال رخ داده به راه مشترک برسانم و همه با هم در مدار منظم و یکپارچه‌ای افتخار و کار کنیم. باید نشان بدهیم می‌توانیم قانونمند کار کنیم و نمی‌توان یک بام و دو هوا بود. مطابق این اساسنامه، آئین نامه‌ای طراحی شد تا هیات ها خود را به کار کردن با اساسنامه جدید وفق بدهند. از علی نژاد درخواست کردم نقطه نظرات 16-17 رئیس فدراسیون را هم درباره آئین نامه جدید گوش بدهند و او هم وقت گذاشت و این کار را انجام داد. این آئین نامه مربوط به دوره من نیست.  وقتی سر کار آمدم گفتند این اساسنامه تیپ نهایی شده و به تایید شورای نگهبان رسیده است. ما هم آن را ابلاغ کردیم. پیاده شدن اساسنامه تکلیفی بود که از دوره قبل برعهده من گذاشته بودند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: نمی‌دانم واقعا چرا قبل از من اساسنامه و آئین نامه را ابلاغ نکردند. وظیفه داشتم ساختار مملکت را نگه دارم و نمی توانم شخصی رفتار کنم. روسای فدراسیون ها نکات ارزشمندی را منعکس کرده و گفتند وقتی برای انتخاب مربی، ورزشکار، نماینده، پیشکسوت، باشگاه و ... اختیارات را به مدیر کل داده‌اید و من رئیس فدراسیون چه اختیاراتی دارم؟ نهایت با معاون ورزشی ما به این تفاهم رسیده‌اند که مدیرکل ما در هر استان این افراد را معرفی کرده و رئیس فدراسیون تایید کند. در صورتی هم که به اختلاف رسیدند حکمیت با وزارت ورزش باشد. این مسائل خیلی راحت و مسالمت امیز با یک گفت و گو حل شده است. اینکه با اطلاع رسانی ناقص یا به قول قدیمی‌ها هر کسی از ظن خود شد یار من مبحثی را اشاعه و نشر داده‌اند چیز خاصی نیست. اگر وقت بگذاریم و خوب توضیح بدهیم‌، سوء تفاهم ها برطرف خواهد شد و شفافیت اتفاق می‌افتد.

6641