حق پخش چگونه فوتبال استرالیا را اداره می‌کند؟

حق پخش چگونه فوتبال استرالیا را اداره می‌کند؟

پایگاه خبری فوتبالی- پوریا نبی مربی تیم بریزبین رور می‌گوید که حق پخش مهمترین درآمد باشگاه‌های استرالیایی برای فعالیت در نقل و انتقالات است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، لیگ استرالیا این هفته در حالی آغاز شد که بریزبین رور با حضور پوریا نبی در کادر مربیگری اش در مقابل ملبورن سیتی قرار گرفت و با نتیجه 2-1 شکست خورد. این باخت در حالی رقم خورد که بریزبین ماجرای جالبی را برای خروج از ایالت کویینزلند پشت سر گذاشت که درباره آن نبی توضیحات بیشتری را هم ارائه کرده است.

همچنین او درباره شکست تیم بریزبین رور و شیوه برگزاری بازیها در استرالیا اظهار نظر کرده و در پاسخ به سوالی پیرامون حق پخش مسابقات A-League نکات جالبی را گفته است.

از پوریا نبی همچنین درباره قرارداد ها در فوتبال استرالیا پرسیدیم که او از مفهومی به نام «سقف قرارداد تیمی» صحبت کرد.

گفتگو با این مربی ایرانی را در ادامه می‌خوانید:

 * مقابل قهرمان استرالیا باختیم

نیمه اول به دنبال کنترل بازی بودیم و اینکه گل نخوریم و موقعیت ندهیم و نیمه دوم به دنبال این بودیم که خط پرس را 15 متر جلوتر ببندیم اما در دقیقه 40 و 42 روی ضربه ایستگاهی گل خوردیم. با صحبتهای بین نیمه و باتوجه به اینکه بچه‌هایمان می‌دانستند قرار است چه کار کنیم، در نیمه دوم بهتر شدیم و در دقیقه 70 هم یک گل زدیم. برایمان جالب است که گل دوم چگونه از طریق VAR مردود شد چون هیچ خطی کشیده نشد و هیچ استدلالی وجود نداشت و اینجا هم در رسانه‌ها تردید زیادی درباره آن مطرح کرده‌اند. نباید فراموش کنیم که ملبورن سیتی قهرمان لیگ است و من فکر می‌کنم امسال هم جزو دو تیم بالای جدول خواهد بود.

 * مجبور شدیم با جت شخصی به ویکتوریا برویم

همانطور که می‌دانید در استرالیا قوانین قرنطینه سفت و سخت هستند و ما هم برای خروج از ایالت کویینزلند و ورود به ویکتوریا مشکل داریم چون آنجا موارد ابتلا به کرونا زیاد هستند. همیشه یک روز قبل از بازی به شهر مقصد می‌رویم اما این بار دولت محلی کویینزلند مجوز یک روزه برای خروج ما داد و به همین خاطر ما صبح روز بازی با یک اتوبوس تا پای هواپیما رفتیم و اجازه سفر با هواپیمای عمومی را هم نداشتیم وبا یک جت شخصی ساعت 11 از استرالیا خارج شدیم و به این ایالت رفتیم، وقتی هم که رسیدیم اجازه ورود به هتل را نداشتیم و مستقیم به ورزشگاه رفتیم و برای برگشت هم همین موضوع تکرار شد. این اتفاق باعث شد که برخی تاکتیک ها را تغییر بدهیم.

* حق پخش 65 میلیون دلاری و سهم باشگاه ها

امسال برای اولین بار حق پخش در اختیار فاکس اسپورت نیست و یک اپلیکیشن اینترنتی حق پخش را با رقم 60-65 میلیون دلار در اختیار گرفته است. در استرالیا یک چیزی وجود دارد به نام سقف پرداخت تیمی. امسال برای حق پخش 2.2 میلیون دلار به هر تیمی پرداخت کردند و 90-95% این رقم باید از طریق دستمزد به بازیکنان پرداخت شود و اگر این اتفاق رخ ندهد لایسنس باشگاه باطل می‎‌شود. در باشگاه ما مالک گفت که 1.8 میلیون دلار در اختیار سرمربی است و با این بودجه می‌تواند بازیکن را بخرد. در سایر تیمها مالک علاوه بر این «2 بازیکن مارکی پلیر» و « یک بازیکن دیزاینتد پلیر» هم در اختیار سرمربی قرار می‌گیرد. به طور مثال ملبورن سیتی متیو لکی که بازیکنی تاثیرگذار است را جذب کرد. باقی این رقم در اختیار اتحادیه فوتبال استرالیا قرار می‌گیرد که هزینه برگزاری مسابقات را پرداخت می‌کند.

 * شش تیم بالای جدول شغل خود را حفظ می‌کنند

استرالیا لیگ یونیک و منحصر به فردی است که شش تیم بالای جدول پس از پایان لیگ در پلی آف برای قهرمانی و حضور در فینال تلاش می‌کنند. همیشه اینطور است که اگر شما تیمتان در این شش تیم بالای جدول قرار بگیرد، حتما فصل آینده هم تیم خواهید داشت و در غیر این صورت بستگی به باشگاه دارد که شما را حفظ کند یا خیر. مثلا ما اگر در این شش تیم باشیم، بی توجه به این که قهرمانی را بگیریم یا سهمیه آسیایی، حتما فصل آینده هم خواهیم بود. با بازیهایی که جمعه شب انجام دادند، ما شانس خیلی خوبی داریم.

 * یازدهمین تیم از نظر بودجه هستیم

ما اینجا تیممان بودجه خیلی کمی دارد و از نظر بودجه یازدهم جدول هستیم. نکته مهم این است که مثلا در ایران بر اساس شنیده ها می‌گویند بودجه فلان تیم 100 میلیارد است و بودجه تیمی دیگر 150 میلیارد اما اینجا وقتی لیگ شروع می‌شود شما به صورت دقیق می‌دانید که هر تیمی به چه اندازه هزینه کرده است.

۴۱۵۴