کربکندی: بازیکن حق ندارد اینگونه در برابر سرمربی خود موضع بگیرد/ بازیکنان داخلی باید خود را به سرمربی تیم ملی تحمیل کنند

کربکندی: بازیکن حق ندارد اینگونه در برابر سرمربی خود موضع بگیرد/ بازیکنان داخلی باید خود را به سرمربی تیم ملی تحمیل کنند

پایگاه خبری فوتبالی- رسول کربکندی پیشکسوت فوتبال ایران روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در مورد مسائل مختلفی از جمله باشگاه ذوب‌آهن، لیگ برتر بیست و یکم و همچنین تیم ملی ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، کربکندی در ابتدای سخنانش در پاسخ به اینکه لیگ امسال را چگونه می‌بیند و اینکه با توجه به تعداد بالای لژیونرها در تیم ملی، آیا بازیکنان حاضر در لیگ برتر انگیزه‌ای برای نشان دادن خود خواهند داشت یا خیر، گفت: لیگ امسال لیگ بسیار سختی است و همانطور که در نتایج هفته پنجم دیدیم، هیچ تیمی به راحتی پیروز نمی‌شود. امسال لیگی سخت و غیرقابل پیش‌بینی خواهیم داشت. در لیگ‌های منتهی به جام جهانی قطعا انگیزه بازیکنان برای تلاش بیشتر به منظور رفتن به جام جهانی که می تواند افتخار بزرگی باشد، بیشتر است. البته با توجه به اینکه لیست تیم ملی ما تقریبا مشخص است و اکثر بازیکنان لژیونر هستند، شاید آن انگیزه لازم وجود نداشته باشد. اما به نظر من این باید انگیزه‌ای باشد برای درخشش یک بازیکن و راهیابی به تیم ملی و جام جهانی. 

پیشکسوت فوتبال ایران در رابطه با تعداد کمتر بازیکنان داخلی نسبت به لژیونرها در تیم ملی، و اینکه قبلا تعداد بازیکنان لیگ و لژیونر در تیم ملی تقریبا نسبتی برابر بود، اظهار داشت: ما در گذشته به این تعداد لژیونر نداشتیم. ما اکنون لژیونرهایی داریم که در کشورهای خوب و تیم‌های معتبر بازی می‌کنند، و یکی از دلایلی که آن ها اکثریتی قاطع در تیم ملی پیدا کرده‌اند، همین است. با توجه به حضور لژیونرها در تیم‌های بزرگ طبیعی است که باید بپذیریم آن‌ها حرفه‌ای تر هستند. ولی باید یک نگاه ویژه به بازیکنان داخلی باشد و اگر قرار بر انتخابی 50-50 بود، حق را به بازیکن داخلی بدهند. زیرا آن‌ها در فضایی خیلی سخت تر زحمت می کشند و بازی می کنند. به هر حال در کل نباید انگیزه را از دست داد. در فوتبال به دلایل مختلف، هر آن ممکن است یک بازیکن شرایط ایده‌آل را نداشته باشد. بازیکنان باید تلاش کنند و با تمرین بیشتر و نشان دادن کیفیت خودشان، این شرایط را ایجاد کنند. بازیکنان باید با تلاش بیشتر خود را به سرمربی تیم ملی تحمیل کنند. 

کربکندی در رابطه با دروازه‌بانان لیگ برتر و مقایسه آن‌ها با دروازه‌بان‌های ملی ایران گفت: در سال های گذشته و در یک دوره طولانی مشکلی بزرگ برای دروازه‌بانی تیم ملی داشتیم. مواقعی حتی ما تا شروع بازی نمی دانستیم دروازه‌بان‌مان چه کسی خواهد بود. خوشبختانه در حال حاضر دروازه‌بان های خوب و جوانی داریم که باعث می‌شود دغدغه‌ای برای دروازه‌ تیم‌ملی نداشته باشیم. با وجود دروازه بان های خوب داخلی و همچنین لژیونر که داریم، دیگر نگرانی گذشته را نداریم. چه با تجربه‌ها و چه جوان‌ها، این نگرانی را از بین برده‌اند.

وی در رابطه با وضعیت تیم ذوب‌آهن در لیگ امسال گفت: تارتار از مربی‌هایی است که کارش را بلد است. او در این چندسال با تیم های خیلی قدرتمندی کار نکرده است، اما تیم های خیلی خوبی را ساخته است. تارتار بازیکنان زیادی به تیم ذوب آهن آورد. از فصل گذشته حداکثر دو یا سه بازیکن در تیم بازی می کنند. تمام بازیکنانی که مدنظر خودش بوده را آقای تارتار آورده است و در این پنج هفته سه پیروزی به دست آورد که مهم ترینش بردن سپاهان بود. ما دو دسته تیم داریم. یک دسته تیم های متمول و با سرمایه زیاد، و یک سری تیم با سرمایه کمتر و انگیزه بیشتر. به نظر من هر باشگاهی که "تیم‌تر" باشد و تیمش را خوب بسته باشد و در پست های مختلف بازیکنان خوبی جذب کرده باشد، موفق تر خواهد بود. امروز دیگر فقط ستاره‌ها تعیین کننده نیستند. 

کربکندی ادامه داد: فقط نام ها، تعیین کننده و ضامن موفقیت نیستند. به نظر من انگیزه و تلاش الان بسیار تعیین کننده است. شاید بازیکنان در شرایط بهتر و ستاره نیز این نگرانی را دارند که نکند آسیب ببینند و در جام جهانی حضور نداشته باشند. زیرا می توان گفت که صعود ما 90 درصد قطعی شده است. شاید آن بازیکنان با احتیاط بیشتری کار کنند و انگیزه ها الان بسیار برای باشگاه ها تعیین کننده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از بازیکنان تیم امید ذوب‌آهن به تیم بزرگسالان تزریق شده‌اند، اظهار داشت: نگاه به جوان ها وجود دارد، اما به هرحال الان از جوانان به عنوان پشتوانه تیم استفاده می شود. با این رقابت نزدیک و حساسی که وجود دارد مربیان نمی‌توانند ریسک کنند و به بازیکنان جوان فرصت بدهند. در شرایطی می شود به جوانان بازی داد که تیم 10 بازیکن بسیار آماده داشته باشد و در کنار آن ها بتوان به یک بازیکن جوان میدان داد و از او استفاده کرد. ولی همین که آن ها را در کنار تیم قرار دهند، قرارداد خوب با آن ها ببندند و ... برای جوانان می تواند انگیزه باشد زیرا آن ها منتظر فرصت هستند تا خودشان را نشان دهند. این اتفاق می تواند به نفع فوتبال ما باشد. 

پیشکسوت فوتبال ایران درباره وضعیت تیم ملی در رقابت های مقدماتی و نهایی انتخابی جام جهانی و همچنین انتقادات موجود به اسکوچیچ و ماجرای پیش آمده بین مهدی طارمی و سرمربی تیم ملی، گفت: در زمان انتخاب آقای اسکوچیچ، انتقادها زیاد بود زیرا شاید ایشان را در اندازه‌های فوتبال ما نمی‌دیدند.  ولی اسکوچیچ در سخت‌ترین شرایط آمد و تیم را به مرحله بعد برد و الان هم خیلی خوب نتیجه می‌گیرد. نباید از این غافل شویم که بازیکنان بسیار خوبی داریم و هر مربی آرزو دارد چنین بازیکنان خوبی در تیمش داشته باشد اما یکسری انتقادات غیرمنصفانه است. ما اول دنبال این بودیم که به جام جهانی برویم. خب ما الان راحت تر از همیشه داریم به جام جهانی صعود می کنیم. یک سری انتقادات غیرمنصفانه است. نباید اینگونه انتقاد کنیم. اکنون در تیم ما همه تلاش می کنند و زحمت می کشند. بازیکنان زحمت می کشند و ایشان از همه بازیکنان نیز به نسب استفاده می کند. اکنون باید به تیم ملی و مربی آن آرامش بدهیم تا چند بازی باقی مانده انجام شود. به نظرم این انتقادات بعضا تند و مغرضانه هستند و نباید اینگونه رفتار بکنیم. در قضیه آقای طارمی هم به نظرم منصفانه ترین حرفی که می شود زد این است که اگر آقای اسکوچیچ قبل از حرفش یک کلمه "بعضا" اضافه می کرد و می‍گفت "بعضی از بازیکنان تاکتیک‌پذیر نیستند" شاید خیلی قابل قبل تر می‌بود. اما به نظر من بازیکن این حق را ندارد که به این شکل در برابر مربی خود موضع بگیرد و انتظار من این است که طارمی که بازیکن تیم های بزرگی بوده است، باید تفکر حرفه‌ای را بیشتر داشته باشد. ما دو نتیجه خوب بدون او گرفتیم. نبود طارمی یا هر بازیکن دیگری می تواند به سبب آسیب دیدگی یا هر دلیل دیگری باشد. ما نباید انقدر روی یک بازیکن تمرکز کنیم. به نظر من هر دو باید جایگاه و وضعیت خود را بشناسند و به شکلی رفتار کنند که اصول فوتبال به هم نخورد.

6641