گزارش مهر/ جولان پاسورهای بالای ۴۰ سال در والیبال/ بی‌هدف در پشتوانه‌سازی

گزارش مهر/ جولان پاسورهای بالای ۴۰ سال در والیبال/ بی‌هدف در پشتوانه‌سازی

پایگاه خبری فوتبالی- درخشش و نمایش قابل قبول پاسورهای بالای ۴۰ سال در والیبال ایران نشان می‌دهد برنامه ریزی مشخص و هدفمندی در سال‌های گذشته در پست مهم و تاثیر گذاری پاسوری صورت نگرفته است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از مهر، در پایان هفته هشتم سی و پنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر والیبال ۳ تیم سپاهان اصفهان، شهرداری ارومیه و پیکان تهران به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم جدول رده بندی قرار دارند. ۳ تیمی که مدعی قهرمانی درمسابقات لیگ برتر هستند و تاثیر مثبت حضور پاسورهای بالای ۴۰ سال در عملکردشان به خوبی عیان است.
پرویز پزشکی با ۴۲ سال در تیم سپاهان، علیرضا بهبودی با ۴۲ سال در تیم شهرداری ارومیه و امیر حسینی با ۴۶ سال در تیم پیکان تهران هر یک مغزهای متفکر تیم شان هستند که با تکیه بر تجربه بالایی که دارند نقش بازی سازی در تیم و استفاده از بازیکنان را به خوبی اجرایی کردند تا تیم‌هایشان در رده بالای جدول قرار داشته باشند.

پیکان تهران که در شروع فصل به دلیل آسیب دیدگی ناگهانی محمد طاهر وادی از امیر محمد فلاحت خواه پاسور جوان خود که سابقه حضور در تیم ملی نوجوانان را داشت استفاده کرد اما عملکرد ضعیف این پاسور باعث شد خودروسازان بار دیگر سراغ پاسور ۴۶ سال والیبال ایران بروند.

با حضور امیر حسینی پیکان به ریل پیروزی بازگشت و موفق شد در پایان هفته هشتم در رده بالای جدول بایستد.

با بررسی نقش مثبت پاسورهای بالای ۴۰ سال در تیم‌هایشان این سوال تداعی می‌شود که چرا والیبال ایران در پشتوانه سازی پست پاسوری، که مغز متفکر تیم‌های والیبال به شمار می‌رود، بی تفاوت بوده است. حضور درخشان سعید معروف در تیم ملی مسئولان مربوط را به بی نیاز از تقویت و پشتوانه سازی در این پست کلیدی سوق داد تا امروز ضعف در پست پاسوری بیش از هر زمان دیگر زنگ خطر را به صدا در آورد.

محمود افشاردوست درباره تاثیر پاسورهای با تجربه و بالای ۴۰ سال در لیگ والیبال ایران گفت: پست پاسوری ویژگی‌های خاصی در والیبال دارد و این پست برعکس پست پشت خط زن و دریافت کننده می‌باشند. اغلب پاسورها از یک رنج سنی که بالاتر می‌روند به دلیل کسب تجربه بسیار قدرتمند می‌شوند. سعید معروف با ۳۵-۳۶ سال در اوج پختگی قرار دارد که همه دنیا از او تعریف می‌کنند و یا در لیگ برتر ایران که علیرضا بهبودی، پرویز پزشکی و امیر حسینی که در تیم‌های خودشان بسیار عالی عمل می‌کنند و تمام اینها به تجربه شان باز می‌گردد.

وی تاکید کرد: برعکس اسپوکرها که نیاز به نیروی جوانی دارند اما پاسورها هر چه سن شان بالاتر می‌رود با تجربه تر می‌شوند و تیم را راهبری می‌کنند تا به اهداف سرمربی تیم برسند. در سالهای گذشته نیز همین گونه بوده است. موذن و نائینی سالهای سال برای والیبال ایران کار کرده‌اند و نمایش عالی نیز داشته‌اند. نمونه‌های بسیار دیگری نیز در تاریخ والیبال کشور حضور دارند. شرایط بدنی و تفکر پاسورها با سایر پست‌های والیبال متفاوت است. اما در پستِ پشت خط زن، کمتر می‌بینیم بازیکنی با ۴۰ سال عملکرد خوبی داشته باشد.

افشاردوست اظهار داشت: بنابراین بازیکنان جوان در پست پاسور باید تجربه لازم را بدست آورند و این کار باشگاه می‌باشد که البته باشگاه‌ها به دلیل کسب پیروزی تلاش می‌کنند از پاسورهای با تجربه استفاده کنند.

کارشناس والیبال در پاسخ به این سوال که آیا در بعد پشتوانه سازی در پست پاسوری ضعیف عمل نشده است؟ گفت: استفاده از پاسورهای با تجربه طبیعی است اما اینکه نتوانسته‌ایم پشتوانه قوی در پست پاسوری داشته باشیم طبیعی نیست و این امر دلایل مختلفی دارد. گاهی پاسورهای جوان مسیر اشتباهی در راه قهرمانی و انتخاب تیم باشگاهی دارند. پاسورهای تیم‌های نوجوانان و جوانان که بارها از آنها به عنوان قهرمانان و پشتوانه‌های آینده نام برده می‌شد در مسیر انتخاب تیم باشگاهی خود مرتکب اشتباه شدند و همین در چرخه بازیکن سازی در این پست اختلال ایجاد کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که اکنون در کنار جواد کریمی که می‌بایست ۲ یا ۳ پاسور آینده دار داشته باشیم دستمان خالی است. باید پشتوانه سازی خوبی شکل می‌گرفت. خود بازیکنان نیز مسئولیت دارند. گاهی یک بازیکن با یک اشتباه چند سال از آینده خود را نابود می‌کند.

علیرضا بهبودی پاسور کهنه‌کار تیم والیبال شهرداری ارومیه نیز درباره عدم پشتوانه سازی در این پست گفت: واضح است که در ۱۵ سال گذشته پشتوانه سازی خوبی در پست پاسوری صورت نگرفته است. در تمامی تورنمنت‌ها در این سال‌ها از سعید معروف و مهدی مهدوی استفاده شد و متاسفانه هیچ پشتوانه سازی انجام نشد.

وی تاکید کرد: پاسورهای جوان فقط به اردو دعوت شدند و در نهایت به مسابقات اعزام نشدند و فقط سعید معروف و مهدوی در طی ۱۵ سال در تورنمنت‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. تیم ملی نیز نتیجه کسب می‌کرد و چون سیستم ورزش کشور نتیجه گرا است کسی در آن مقطع سوال نمی‌کرد که پس از رفتن این دو بازیکن چه باید بکنیم؟ این سوال باید ۱۵ سال پیش مطرح می‌شد و الان کمی دیر است.

بهبودی در پاسخ به این سوال که نقش باشگاه‌ها در پرورش پاسورها چیست؟ ادامه داد: بازیکن جوان و جدید که بخواهد ساخته شود نیاز به انگیزه دارد. انگیزه او، دیده شدن در تیم ملی است. پست پاسوری پست سختی می‌باشد و به همین دلیل اکثر بازیکنانی که والیبال را شروع می‌کنند علاقه به شرکت در پست‌های حمله را دارند. آنهایی که هم قد بلندی دارند در دفاع وسط و کسانی که قد کوچک دارند در لیبرویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پاسور تیم شهرداری ارومیه تاکید کرد: کسانی که در بخش استعدادیابی در استان‌ها و تیم ملی کار می‌کنند باید خیلی زودتر از اینها توجه ویژه ای به پست پاسوری می‌کردند، الان کمی دیر شده است. در حال حاضر جواد کریمی در تیم ملی حضور دارد اما باید بپذیریم که او فاصله زیادی با سعید معروف دارد و چندین سال باید بازی ملی انجام دهد تا به آن سطح برسد. اگر قرار است تخصصی در این زمینه کار شود باید از رده‌های پایه آغاز کنیم. یک پاسور باید از ابتداآموزش درستی ببیند چرا که پس از آن و در صورت آموزش اشتباه، تغییر دادنش بسیار مشکل می‌باشد.

6641