چوک: منتظر درخشش ایران و کرواسی در جام‌جهانی قطر باشید

چوک: منتظر درخشش ایران و کرواسی در جام‌جهانی قطر باشید

پایگاه خبری فوتبالی- «سرتن چوک» مسوول کمیته آموزش و استعدادیابی فدراسیون فوتبال کرواسی و مربی اسبق پرسپولیس گفت: منتظر درخشش ایران با «دراگان اسکوچیچ» و تیم ملی کرواسی در جام‌جهانی باشید. در کرواسی تغییر نسل دادیم و در ایران هم رویای بزرگ‌ترین آکادمی آسیا را در پرسپولیس داشتیم اما این کار محقق نشد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، تیم ملی فوتبال کرواسی هفته گذشته در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ روسیه را با یک گل شکست دهد تا جزو نخستین تیم‌هایی باشد که بلیت قطر را تصاحب می‌کند و مسافر جام جهانی می‌شود.

کروات‌ها در شرایطی به این مهم دست پیدا کردند که نسبت به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تغییرات زیادی داشته و به نوعی تغییر نسل داده است و قالب این تیم را بازیکنان جوان تشکیل می‌دهند.

در همین راستا سرتن چوک مسوول کمیته آموزش و استعدادیابی فدراسیون فوتبال کرواسی و مربی سابق پرسپولیس در مورد مسائل مختلف مانند راهیابی کرواسی به جام جهانی و تغییر نسل در این تیم، موفقیت اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران، خط خوردن طارمی توسط اسکوچیچ از تیم ملی و ... صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید:  

در ابتدا به شما به عنوان یک کروات تبریک می‌گوییم چرا که توانستید بلیت قطر را به عنوان یکی از اولین تیم‌ها کسب کنید.

درست است. دالیچ کارش را عالی انجام داد؛ ما در تیم ملی تغییر نسل داشتیم. او با وجود اینکه هنوز به برخی «سناتورهایش» مانند مودریچ، پرشیچ، لوورن، ویدا و ورسالیکو اعتقاد دارد، اما ستاره‌هایی مانند راکیتیچ، مانژوکیچ، کارلوکا و حتی شوباشیچ دیگر در تیم ملی نیستند. دالیچ در یورو از بازیکنانی استفاده کرد که بیشتر آنها زیر ۲۱ سال بودند. نفراتی مانند سوسا، ایوانوشیچ، میجر و چالتا سار در این تیم می‌درخشند و ما به چهار سال آینده این تیم امیدوار هستیم.

قبول دارید پس از خداحافظی نفراتی مانند راکیتیچ و مانژوکیچ خیلی‌ها معتقد بودند کرواسی دیگر نمی‌تواند موفقیت‌هایش را تکرار کند؟

مهم‌ترین هدف ما در فدراسیون فوتبال همین ساختن نسل خوب برای فوتبال کرواسی بود. زمانی که من از ایران به کرواسی برگشتم، وظیفه ما در فدراسیون پرورش همین استعدادها بود. بازیکنانی که در سال ۲۰۰۰ و شاید بعدتر به دنیا آمده‌اند. این بازیکنان در کنار ستاره‌ای مثل مودریچ می‌توانند پیشرفت چشم‌گیری داشته باشند. همین است که کشور کوچکی مثل کرواسی می‌تواند با برنامه در بین بهترین تیم‌های دنیا باشد.

تیم شما نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شد و انتظارات هم از کرواسی بالا است. آیا می‌توانید موفقیت روسیه را در قطر هم تکرار کنید؟

رسیدن به فینال جام جهانی سخت است و به خیلی مسائل بستگی دارد. نتایج ما در روسیه به خیلی از عوامل بستگی داشت. همه چیز برای موفقیت باید دست به دست هم دهد. هماهنگی بازیکنان، کادر فنی، شما باید در گروه خوش شانس باشید، با فضا کنار بیاید و شانس هم با شما یار باشد که بتوانید موفقیت را تکرار کنید. به نظر من با دل شجاعی که دل تیم کرواسی است می‌توانیم باز هم موفق شویم.

در نسل جدیدی که در حال حاضر در فوتبال کرواسی حضور دارند، می‌توانیم شاهد آن باشیم که ستاره‌ای مانند مودریچ و راکیتیچ ظهور کنند؟

ما بازیکنان با کیفیت زیادی داریم اما من می‌توانم در مورد نفراتی صحبت کنم که از نزدیک آنها را  شناسایی کردم و مربی آنها بودم. بازیکنی مانند سوسا که در پست وینگر چپ پتانسیل بالایی دارد و قدرت تهاجمی تیم را چند برابر می‌کند. اگر او قدرتش در مشارکت در دفاع را هم افزایش دهد، می‌تواند در سطح اول فوتبال جهان بدرخشد. ایوانووشیچ هافبک قدرتمندی است. بارکالو وینگر تورینو. این نفرات می‌توانند فوق‌العاده باشند.

زمانی که شما در پرسپولیس بودید، هم وقت زیادی برای کار با جوان‌ها می‌گذاشتید. در آن زمان هدف شما چه بود؟

در آن مقطع ما رویای بزرگ‌ترین آکادمی آسیا را در پرسپولیس داشتیم، چرا که تیم بزرگی مثل پرسپولیس باید چنین آکادمی داشته باشد. در همین زمینه بارها با مدیران وقت صحبت کردیم. ما کار می‌کردیم اما  مشکل زمین برای تیم بزرگسالان داشتیم. این در حالی بود که برای یک آکادمی داشتن یک زمین خوب از عوامل موثر است. البته توهین نباشد اما مربیان متخصص هم در آن مقطع در آکادمی باشگاه نبودند و این میسر نبود که در پرسپولیس چنین اقدامی را انجام دهیم. این کار حداقل به برنامه ۲ ساله نیاز داشت.

استعدادهای ایرانی را در مجموع چطور می‌بینید؟

به نظر من بازیکنان ایرانی استعدادهای خوبی هستند و مهارت‌های فوق‌العاده‌ای دارند. تنها مشکل این است که برخی تمرینات مرسوم سنتی به کار گرفته می‌شود. البته در ایران همیشه حق با نفرات بزرگ‌تر است و اگر بازیکن جوان برترین بازیکن تیم هم باشد، از او استفاده نمی‌شود. حتی در ایران مسی هم نمی‌تواند بهترین بازیکن دنیا شود چون شما یک بزرگ‌تر را در تیم دارید.

به تیم ملی ایران برسیم که با اسکوچیچ تا الان نتایج خوبی کسب کرده است.

او واقعا فوق‌العاده بوده و نتایجی که کسب، کرده گویای همه چیز است. ایران با او در جام جهانی حضور خواهد یافت و منتظر درخشش تیم ملی ایران در قطر با اسکوچیچ هستیم.

مهدی طارمی زمان حضور شما در پرسپولیس بود، اما در تصمیم جنجالی اسکوچیچ او را از تیم ملی کنار زد. نظر شما در این باره چیست؟

مهدی بازیکن فوق‌العاده‌ای است که در پرتغال هم توانسته بدرخشد. نمی‌دانم دلیل عدم دعوت او چه چیزی است اما به طور حتم این دراگان است که تصمیم گیرنده است و حق را باید به سرمربی تیم ملی داد.

ماجرای اختلاف طارمی و اسکوچیچ بر سر مصاحبه‌ای از سوی اسکوچیچ بود که در آن دراگان عنوان کرده بود بازیکنان ایرانی در تاکتیک‌پذیری ضعیف هستند. شما به عنوان کسی که در ایران کار کردید. آیا بازیکنان ایرانی واقعا در تاکتیک‌پذیری ضعیف هستند؟

نظر من هم به اسکوچیچ نزدیک است. این البته یک مشکل ریشه‌ای است که باید مربیان از سنین کودکی با بازیکنان کار کنند و در نسل جدید قابل تغییر است. باید برای حل این مشکل صبور بود. به طور حتم دراگان بهترین‌ها را برای تیم ملی ایران می‌خواهد.

6641