چند نکته آماری درباره رویارویی با سوریه؛ یک تیر و چند هدف

چند نکته آماری درباره رویارویی با سوریه؛ یک تیر و چند هدف

پایگاه خبری فوتبالی- آخرین بازی تیم ملی در سال 2021 می‌تواند تیری باشد که همزمان به چند هدف مختلف می‌خورد: پایان سال 2021 به مانند سال 2020 بدون شکست، ادامه روند نیم قرن بدون باخت برابر سوریه و مهمتر از همه رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله تا جام جهانی قطر. 

به گزارش فوتبالی، در این مسیر، سردار آزمون هم می‌تواند هفته رویایی‌اش با پیراهن تیم ملی را کامل کند.

* باد به پرچم آزمون می‌وزد

سردار آزمون در بازی با لبنان بالاخره پایش به گلزنی در این مرحله باز شد. او البته در تمامی بازی‌هایش در مقدماتی جام جهانی، مرد تاثیرگذار تیم ملی بوده: پاس گل برابر عراق، امارات و کره‌جنوبی و گل به لبنان. آزمون با گلی که به لبنان زد، 38 گله شد و در کنار علی کریمی روی پله چهارم برترین گلزنان تاریخ تیم ملی قرار گرفت. 

او با نفر سوم یعنی جواد نکونام تنها یک گل فاصله دارد و می‌تواند بعد از بازی با سوریه، خودش را به عنوان سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی معرفی کند. آزمون با باز کردن دروازه سوریه می‌تواند به علی دایی هم برسد که بهترین گلزن‌مان برابر این رقیب است با 4 گل زده.

* تقریبا نیم قرن پیش

تقریبا نیم قرن از اولین، آخرین و تنها شکست تیم ملی به سوریه می‌گذرد. 25 اردیبهشت 1352 بود که سوری‌ها با یک گل تیم ملی را شکست دادند. در تمامی این 48 سال، حسرت بردن ایران با سوریه بوده و آنها بعد از متحمل شدن 16 باخت و 11 مساوی تلاش می‌کنند یک بار دیگر ایران را شکست بدهند.

* 2 سال بدون باخت

رویارویی با سوریه، آخرین بازی تیم ملی در سال 2021 است و می‌تواند ما را به رکورد 2 سال بدون باخت برساند. اگر تیم ملی امروز بازنده نشود، سال‌های 2020 و 2021 بدون شکست به پایان می‌رسد. فعلا تیم ملی در این 2 سال صاحب 11 برد و تنها یک مساوی شده است.

* مقدماتی جام جهانی

سوریه رقیب تقریبا همیشگی ما برای رسیدن به جام جهانی بوده است. در هر دوره‌ای، سوریه یا در پیش‌مقدماتی یا مقدماتی برابرمان قرار گرفته است؛ قصه‌ای که از مقدماتی جام جهانی 1974 شروع شده و با عبور از 1978، 1994، 1998، 2010 و 2018 حالا به 2022 رسیده است. 5 برد، 7 مساوی و یک باخت کارنامه تیم ملی برابر سوریه در مقدماتی جام جهانی است و نشان می‌دهد همانقدر که تیم ملی در نباختن به این رقیب توانمند بوده، در شکست دادنش زیاد توان نداشته است. در این 13 رویارویی، تیم ملی تنها در 3 بازی موفق به باز کردن دروازه رقیب نشده است. در 5 رویارویی آخرمان برابر سوریه در مقدماتی جام جهانی، 4 بار کلین‌شیت کرده‌ایم. آماری که به صورت کلی و در تمامی بازی‌ها، 8 کلین‌شیت در 9 رویارویی آخر با سوریه است.

* در زمین سوم

  این برای دومین بار است که رویارویی ایران و سوریه در مقدماتی جام جهانی به میزبانی دو کشور برگزار نمی‌شود. مرتبه قبلی، مالزی میزبان این تقابل بود که گلی نداشت. در تاریخ رویارویی‌های دو تیم، این برای هشتمین بار است که زمین سوم میزبان ایران و سوریه خواهد بود. تیم ملی در 7 تقابل قبلی هرگز نباخته و صاحب 4 برد و 3 مساوی شده است. اصولا تیم ملی برابر سوریه نه در خاک این کشور و نه در زمین سوم، هرگز شکست نخورده و تنها باخت‌مان در ورزشگاه امجدیه بوده است.

* سوما، بیرو

عمر سوما خطرناک‌ترین بازیکن تیم ملی سوریه است که در این بازی زوج همیشگی‌اش یعنی عمر خربین را کنارش نخواهد دید. سوما سابقه زدن گل با پیراهن تیم ملی سوریه را به ایران دارد. او در لیگ قهرمانان آسیا هم آمار درخشانی برابر تیم‌های ایرانی دارد: 3 گل به پرسپولیس، 2 گل به نفت، 2 گل به تراکتور، 2 گل به استقلال و یک گل به ذوب‌آهن. از 11 گل او به تیم ملی و تیم‌های ایرانی، 6 گل وارد دروازه علیرضا بیرانوند شده است. 

بیرانوندی که امروز می‌تواند برای پنجاهمین بار پیراهن تیم ملی را بپوشد هر چند برخی اخبار طی روزهای قبل منتشر شده که شاید اسکوچیچ در این بازی به عابدزاده فرصت حضور در ترکیب اصلی را بدهد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی