حرکت جدید مهدوی‌کیا برای استعدادهای فوتبال ایران

حرکت جدید مهدوی‌کیا برای استعدادهای فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی- مهدی مهدوی‌کیا، ستاره سابق تیم ملی ایران، این روزها در حال کمک به نوجوانان ایرانی علاقمند به فوتبال است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، مهدوی‌کیا تا چند سال پیش با فرارهای تند و تیزش از کناره‌های زمین با سرعت جایش را در قلب هواداران تیم هامبورگ در بوندسلیگا باز کرده بود.

او که 110 بازی ملی در کارنامه خود دارد و یکی از قهرمانان محبوب در ایران است، در سال‌های اخیر سعی کرده که فوتبال را در کشورش به مسیر درستی هدایت کند.

مهدوی‌کیا شش سال پیش آکادمی فوتبال کیا را راه‌اندازی کرد. هر ساله حدود چهار تا پنج هزار استعداد از سراسر کشور در این آکادمی مورد بررسی قرار گرفته و روند خاص انتخاب بازیکن را در تهران پشت سر می‌گذارند.

حدود 30 بازیکن با سن 13 سال و بالاتر در هر فصل موفق می‌شوند که جواز حضور در آکادمی کیا را به دست آورند.

مهدوی‌کیا که در فاصله سال‌های 1999 تا 2007 پیراهن هامبورگ را به تن داشت و موفق شد 34 گل در 263 بازی برای این تیم به ثمر برساند، درباره شرایط آکادمی‌اش در ایران می‌گوید:« ما نه تنها به رشد ورزشی کودکان و نوجوانان توجه می‌کنیم، بلکه به تحصیلات آنها نیز توجه ویژه‌ای داریم. ما همچنین ماموریت اجتماعی خاصی را برای کودکان و خانواده‌های آنها در نظر می‌گیریم که می‌خواهیم به تمامی آنها جامعه عمل بپوشانیم.»

آخرین روایت موفقیت یکی از بازیکنان حاضر در این آکادمی مربوط به یادگار رستمی است. این بازیکن هجومی 17 ساله از سوی چندین باشگاه مورد بررسی قرار گرفته و خیلی زود قراردادی را با یکی از باشگاه‌های حرفه‌ای اروپایی به امضا می‌رساند.

زندگی حرفه‌ای رستمی شبیه به داستان سیندرلا است. این پسر در روستایی با جمعیت 1000 نفر در استان کردستان ایران کشف شد، جایی که هر روز صبح مجبور بود ده کیلومتر برای رسیدن به نزدیک‌ترین مدرسه پیاده‌روی کند و عصرها نیز گوسفندهای خانواده را به چراگاه می‌برد.

رستمی در آکادمی کیا در جنوب تهران به مدت چهار سال در مدرسه شبانه‌روزی زندگی می‌کرد که مخصوص استعدادهای فوتبال ساخته شده بود.

مهدوی‌کیا در این باره گفت:« بزرگترین رویای من این است که یکی از پسرانم بتواند در مقطعی در تیم حرفه‌ای هامبورگ به میدان برود.»

مهدوی‌کیا برای این که بتواند این پروژه در ایران را با شرایط مالی بهتری پیش ببرد، موسسه خیریه به نام کیا اسپورت در هامبورگ راه‌اندازی کرد که از سوی وکلا و صاحبان کسب و کار حمایت می‌شود.

فریدون زندی، هموطن او و بازیکن سابق بوندسلیگا، که سابقه حضور در تیم‌هایی چون فرایبورگ و کایزرسلاترین را دارد و در حال حاضر دستیار مربی در دینامو درسدن است نیز در این موسسه خیریه حضور دارد.

موفقیت آکادمی کیا در ایران به خوبی از آمارها مشخص است. در حال حاضر 11 بازیکن از کارخانه پرورش استعداد مهدوی‌کیا در تیم ملی زیر 17 سال حضور دارند و 12 بازیکن نیز در تیم ملی زیر 16 سال به میدان می‌روند.

7474