گزارش آماری/ درباره لبنان، حریف دوست‌داشتنی‌ ایران؛ به‌به!

گزارش آماری/ درباره لبنان، حریف دوست‌داشتنی‌ ایران؛ به‌به!

پایگاه خبری فوتبالی- بعد از گذشت حدود یک ماه از تساوی خانگی با کره‌جنوبی، تیم ملی دوباره وارد بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022 می‌شود.

به گزارش فوتبالی، در این مرحله که آخرین بازی‌های ملی سال 2021 است، تیم ملی دو بازی بیرون از خانه انجام می‌دهد: در لبنان با تیم ملی لبنان و در امان اردن با سوریه. 

لبنان را می‌توان دوست‌داشتنی‌ترین رقیب تیم ملی در این مرحله لقب داد. تیمی که البته در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2014 به ایران شوک وارد کرد و تیم ملی را با کی روش شکsت داد ولی در یک نگاه کلی بسیار برای‌ ایران دوست‌داشتنی و قابل احترام! است. 

* آخر قصه

3 امتیاز خارج از خانه بازی با لبنان یعنی تیم ملی و اسکوچیچ در نزدیکی‌های پایان مسیر رسیدن به جام جهانی هستند. ایران با بردن این بازی 13 امتیازی می‌شود و لبنان روی همان 5 امتیاز می‌ماند. 2 تیم امارات و عراق 3 امتیازی هستند و با فرض بردن بازی‌شان 6 امتیازی شده و بالاتر از لبنان در جدول قرار می‌گیرند. این شانس برای امارات به دلیل بازی با کره‌جنوبی در خاک این کشور، چندان محتمل نیست. عراق اما شانس 6 امتیازی شدن را در صورت بردن سوریه دارد. در این صورت، فاصله ایران با تیم سوم به 7 امتیاز می‌رسد. با توجه به رویارویی مستقیم در دور برگشت با عراق، تیم ملی در بدترینِ بدترین حالتها با بردن تنها 3 بازی دور برگشت، صعودش را قطعی می‌کند. پیروزی تیم ملی و برنده نداشتن رویارویی عراق و سوریه، بهترین اتفاق این دور از بازیهاست.

* تاریخچه

  تیم ملی برنده 80 درصد رویارویی‌هایش برابر لبنان بوده است درحالیکه تنها یک بار به این تیم باخته که با سرمربیگری کارلوس کی روش بوده و یک بازی هم برنده نداشته است. در این 10 بازی، تیم ملی 27 گل زده و تنها 2 بار دروازه‌اش باز شده است.

* مقدماتی جام جهانی

  برای رسیدن به جام جهانی 2014 برزیل، تیم ملی با هدایت کارلوس کی روش در 2 بازی رفت و برگشت در برابر لبنان قرار گرفت. در بازی رفت و در خاک لبنان با یک گل مغلوب شد. دیداری که به دلیل عدم پرداخت حق پخش، از صدا و سیما پخش نشد. اتفاقی که ممکن است همین فردا هم بیفتد و بازی از تلویزیون به صورت زنده پخش نشود چرا که مشکلات حق پخشی وجود دارد. در دیدار برگشت و در حضور حدود 90 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی ایران با 4 گل لبنان را شکست داد.

* در خاک لبنان

تیم ملی برای ششمین بار با لبنان در خاک این کشور روبرو می‌شود. 3 برد در 5 رویارویی قبلی‌اش داشته‌، یک بار شکست خورده‌ و یک مساوی هم در این تقابل‌ها ثبت شده است.

* بهترین گلزن

 25 درصد گل‌هایی که تیم ملی وارد دروازه لبنان کرده به نام جواد نکونام ثبت شده است. او با زدن 7 گل بهترین گلزن رویارویی‌های دو تیم لقب گرفته است. بعد از او، علی دایی قرار دارد با زدن 6 گل. سپس نوبت به رضا قوچان‌نژاد می‌رسد که موفق شده 4 بار دروازه لبنان را باز کند. حمید استیلی و علیرضا نیکبخت هم با زدن 2 گل در این فهرست حضور دارند. 5 بازیکن تیم ملی هم سابقه زدن یک گل به لبنان را دارند: کریم باقری، علی کریمی، یحیی گل‌محمدی، محمدرضا خلعتبری و اشکان دژاگه. هیچکدام از بازیکنان فعلی تیم ملی سابقه زدن گل به لبنان را ندارند.

* نکات

 این برای اولین بار است که لبنان در صیدا از تیم ملی میزبانی می‌کند. تمامی رویارویی‌های قبلی در خاک لبنان به میزبانی بیروت برگزار شده بود.

تیم ملی در 6 رویارویی ابتدایی‌اش برابر لبنان صاحب 6 کلین‌شیت شد. در 4 تقابل اخیر اما تنها در 2 بازی موفق به کلین‌شیت شده‌ که در هر دو هم میزبان لبنان بوده است. تیم ملی در هر دو سفر آخرش به لبنان برای رویارویی با این تیم، گل خورده است.

تیم ملی در 10 تقابل تاریخش با لبنان 27 گل زده ولی از این تعداد، 13 گل در 3 رویارویی اخیر بوده است. ایران در 2 بازی 4 گل و در یک بازی 5 گل به لبنان زده‌ و در 7 تا از 10 رویارویی‌ حداقل 2 گل زده‌ و تنها در 2 بازی موفق به باز کردن دروازه لبنان نشده‌ است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی