اعلام مصوبات جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال/ افزایش جریمه‌های انضباطی تا ٧ برابر

اعلام مصوبات جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال/ افزایش جریمه‌های انضباطی تا ٧ برابر

پایگاه خبری فوتبالی- سخنگوی فدراسیون فوتبال توضیحاتی درباره مصوبات جلسه امروز هیئت رئیسه فدراسیون ارائه داد.

به گزارش فوتبالی، حسین شریفی بعد از پایان جلسه امروز (سه شنبه 4 آبان) هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: یکی از مهمترین دستورهای جلسه امروز انتخاب دبیرکل فدراسیون بود که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون با رأی قاطع به آقای حسن کامرانی‌فر اعتماد کردند تا از این به بعد ایشان به عنوان دبیرکل انجام وظیفه کند.

وی درباره دیگر مصوبات جلسه امروز، عنوان کرد: یکی دیگر از بحث‌های مهم، بحث بند یک اساسنامه بود که قرار شد درخصوص تائید آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد. قرارداد سرمربی فوتبال امید و دستیاران‌شان نیز مورد تأیید هیئت رئیسه قرار گرفت.

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال ادامه داد: بحثی را برای چند قرارداد تجاری داشتیم که بررسی و مصوب شد تا در دستور کار بگیرد. یک مورد امضای تفاهم‌نامه با شورای مناطق آزاد بود تا تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلی ما بتوانند از امکاناتی بهره‌مند شوند. همچنین بحث قرارداد با یک اپراتور بود که تفاهم‌نامه آن امضا شده است.

شریفی عنوان کرد: در این جلسه ماجدی به صورت آنلاین در هیئت رئیسه گزارش شرایط تیم امید را ارائه کرد. گزارشی هم از استعدادیابی فدراسیون فوتبال و فرآیندی که رخ داد ارائه شد. موضوع دیگر بحث قرارداد حامی داوران بود که مبالغ باید اصلاح شود و با قیمتی خوب این کار انجام خواهد شد.

سخنگوی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: بنا شد در تمام لیگ‌ها و رده‌های سنی بازی رودررو جایگزین تفاضل گل شود. این موضوع مصوب شد و در همه رده‌های سنی هم اعمال خواهد شد. بحث دیگر بحث افزایش جریمه‌های انضباطی بود که در جلسه درباره آن صحبت شد. با توجه به مبالغ پایینی که الان وجود دارد، اصلاح این مبالغ نیاز به مصوبه هیئت رئیسه نیاز داشت و قرار شد سقف و کف جریمه‌ها چه حقیقی و چه حقوقی تا ٧ برابر افزایش پیدا کند. رقم‌ها خیلی کم و مثلا برای افراد حقیقی یک میلیون و برای حقوقی 5 میلیون تومان بود. اگر باشگاهی قرار باشد 5 میلیون تومان در لیگ برتر جریمه شود، اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی به جذب بازیکن خارجی در لیگ فوتسال اشاره کرد و گفت: این موضوع دوباره با الزامات سابق دوباره مصوب شد. آخرین بحثی که وجود داشت بحث سخنگوی فدراسیون بود که طبق تصویب اعضای هیئت رئیسه بنده به عنوان سخنگو در خدمت هستم.

شریفی درباره حواشی تبلیغات محیطی تصریح کرد: در این باره هم بحث شد ولی مسیر قانونی مشخص است. از برون‌سپاری در مجموعه فدراسیون فوتبال استقبال می‌کنیم اما اگر قرار باشد توسعه متوازن اتفاق بیفتد باید در همه بخش‌ها وجود داشته باشد. شکل و شمایلی که الان در سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی مدیریت می‌شود، خلق‌الساعه و یک شبه و با تصمیم یک نفر نبوده، مجمع عمومی سازمان لیگ رای داده و این موضوع را تصویب کرده است. اگر قرار است اتفاق جدیدی رخ دهد طبیعتاً باید همان مجمع تصمیم بگیرد. همه پیشنهادات باید در قالب مجمع بررسی شود. نمی‌دانم چند باشگاه نظر دارند که تبلیغات محیطی را به شکل دیگری انجام دهند اما اکثریتی حاکم است و ما هم استقبال می‌کنیم. امیدوارم کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند از مجرای قانونی پیگیری کنند. نظر آقای عزیزی خادم و بهاروند نیز این است که این موضوع از راه خودش پیگیری شود.

سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره فسخ قرارداد VAR یادآور شد: آن چیزی که من می‌دانم این است که شرکت طرف قرارداد تمایلی به ادامه همکاری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون می‌تواند در قبال این قضیه از طرف قرارداد پولی دریافت کند، گفت: پولی پرداخت نشده که بخواهیم پولی بگیریم. برای 4 بازی اجاره بوده و دستمزد هر بازی نیز بنا بوده بعد از همان بازی پرداخت شود.

وی تصریح کرد: در این مورد کاملاً از فرآیند قانونی تبعیت می‌کنیم. در زمینه VAR فیفا را به عنوان سازمان بین‌المللی بالادستی داریم. 15 شرکت وجود دارد و نمی‌دانم که آیا مذاکره‌ای صورت گرفته است. اول هفته اروپایی بود و امروز نیز جلسه هیئت رئیسه برگزار شد ولی چیزی که برای ما مهم است این بود که تکنولوژی به فوتبال ما وارد شد و میزبانی هفته سوم مقدماتی جام جهانی را هم گرفتیم. امیدواریم بتوانیم همچنان تکنولوژی VAR را در کشور داشته باشیم. نیازمندی‌های VAR بخشی سخت افزاری است که ربطی به آن 15 شرکت ندارد و ورزشگاه میزبان باید یکسری امکانات را فراهم کند.

شریفی افزود: سرعت مورد نیاز اینترنت، فضای فیزیکی که باید ابعاد خاصی داشته باشد، جانمایی داخل ورزشگاه و تعداد دوربین‌ها امکانات مورد نیاز هستند که تمام آنها را فراهم کردیم. هر کدام از آن 15 شرکت مورد تأیید فیفا که وارد شوند، ورزشگاه آزادی تجهیز شده است.

سخنگوی فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه برخی باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند برای ورود VAR مستقل اقدام خواهیم کرد، گفت: مستقل هم اقدام کنند، مالک ورزشگاه باید در این خصوص اقدامات را انجام دهد. سیاست گذاری با فدراسیون فوتبال است و فدراسیون باید روی کار نظارت داشته باشد. ضمن اینکه همانطور که طبق سندهای بالا دستی فیفا که در اختیار ما قرار گرفته، در بحث VAR این مسئله مطرح شده که یک کشور می‌تواند تا چهار شرکت را انتخاب کند، اما توصیه نمی‌کند. به طور مثال چون اعلام کرده با یک شرکت کار می‌کند، پیشنهاد می‌کند فدراسیون‌های مختلف هم با یک شرکت کار کنند، اما چون این تناقض‌ها وجود دارد، اجازه می‌دهد کشورها تا چهار شرکت هم بتوانند کار کنند.

شریفی درباره اینکه باشگاه‌های برای گرفتن تبلیغات محیطی داوطلب بوده‌اند و چه زمانی این کار عملی خواهد شد، اظهار داشت: هر زمانی که اقدام کنند یعنی اگر باشگاهی چنین خواسته‌ای دارد، باید به اعضای مجمع خود اعلام کند که چنین تصمیمی دارد تا درباره آن صحبت شود. ما در این خصوص تصمیم گیرنده نیستیم، بلکه خود باشگاه‌ها اعلام کرده و تصمیم گرفته بودند که سازمان لیگ به عنوان مجری مسابقات فوتبال در کشور، این کار را انجام دهد. اکنون هم باید همان مسیر طی شود و اگر اکنون خواستار تغییر مسیر هستند، اقدام کنند و بهترین تصمیم را بگیرند.

وی در خصوص افشاگری‌های صالحی، داور فوتبال که از فدراسیون هم گلایه کرده بود که مصاحبه او توسط فدراسیون و کمیته‌های قضایی از جمله اخلاق پیگیری نشد، اظهار داشت: من این مصاحبه را ندیده‌ام و در جریان مواردی که مطرح شده نیستم. با این حال اگر اعتراضی نسبت به شرایط داوری وجود داشته، شرایط مشخص است.

سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره اینکه موارد مطرح شده از سوی صالحی باندبازی و ایجنت داشتن برخی داوران برای گرفتن قضاوت بوده است، گفت: فکر می‌کنم در رقابت‌های لیگ برتر و لیگ دسته اول، حدود 300 داور اصلاً دعوت نشدند. کمیته داوران و شخص آقای افشاریان جانانه روی این مسئله پافشاری کرد که تعداد داوران کم شود و به سمت استانداردسازی برویم.

تعداد داوران ما در فصل گذشته لیگ برتر بیش از 180 نفر بود که این عدد بزرگی است. از اسم بردن معذور هستم، اما داوران سرشناسی نتوانستند تست‌های آمادگی جسمانی را پشت سر بگذارند و به راحتی کنار گذاشته شدند، یعنی مماشاتی صورت نگرفته است. اگر این داور سند یا فکتی دارد، در اساسنامه فدراسیون فوتبال مسیر مشخص است. ما رکن قضایی مستقل داریم و می‌توانند سندهای خود را به رکن قضایی فدراسیون ارائه کنند و رکن قضایی بدون مماشات سندی که تحویل گرفته‌ را بررسی می‌کند. کما اینکه این اتفاقات رخ داده و در ماجراهای لیگ دسته دوم در چند جلسه و چند هفته به صورت ویژه کمیته اخلاق ماجرا را بررسی کرد و آرا هم اعلام شد.

7474