پیش‌بازی مارسی - پاریسن‌ژرمن؛ جدال پایتخت‌نشینان و بندرنشینان/ برگزاری لوکلاسیک تحت تدابیر شدید امنیتی

پیش‌بازی مارسی - پاریسن‌ژرمن؛ جدال پایتخت‌نشینان و بندرنشینان/ برگزاری لوکلاسیک تحت تدابیر شدید امنیتی

پایگاه خبری فوتبالی - در نبرد لوکلاسیک که حساس ترین مسابقه‌ی فصل لیگ یک فرانسه (لوشامپیونه) است، المپیک مارسی امشب در زمین خود از یاران کاپیتان سرشناس تیم ملی آرژانتین در پاريسن ژرمن پذیرایی خواهد کرد.

به گزارش فوتبالی، در چهارچوب رقابت های هفته یازدهم لیگ یک فرانسه یا همان لوشامپیونه، امشب یکشنبه دوم آبان ماه سال 1400 مصادف با بیست و چهارم اکتبر سال 2021 میلادی، از ساعت 22:15 در حضور احتمال قریب به یقین شصت و پنج هزار تماشاگر در ورزشگاه ولودروم بندر مارسی و با قضاوت بنوآ باستین، داور سرشناس فرانسوی، در مسابقه ای موسوم به دربی لوکلاسیک فرانسه، شاگردان خورخه سمپائولی در تیم المپیک مارسی میزبان شاگردان مائوریسیو پوچتینو در تیم پاریسن ژرمن خواهند بود.

در حال حاضر و پس از گذشته ده هفته از رقابت های لیگ یک فرانسه یا همان لوشامپیونه، شرایط هر دو تیم در جدول رده‌ بندی لیگ فرانسه بسیار خوب است. پاریسن ژرمن با بیست و هفت امتیاز از دَه بازی در صدر جدول قرار دارد و مارسی با هفده امتیاز از نُه بازی در رتبه‌ی سوم جدول ایستاده است.

دربی لوکلاسیک که بین تیم های مارسی و پاریسن ژرمن برگزار می شود، همیشه یکی از مسابقات مهم و حساس اروپا بوده است و در طی این سال ها، همواره درگیری ها و حواشی زیادی در زمین و خارج زمین متوجه این مسابقه بوده است. مردم و هواداران مارسی و پاریس همواره بر سر فوتبال دشمنی عمیقی داشته اند. طبق گزارش نشریه اکیپ چاپ کشور فرانسه، وزارت کشور فرانسه به دلیل ترس از خشونت و درگیری بین هواداران دو تیم، در آستانه‌ی این بازی که در شهر مارسی برگزار می شود، در بیانیه ای حضور همه هواداران پاریسن ژرمن در ورزشگاه محل برگزاری این دیدار در روز یکشنبه را ممنوع اعلام کرده است.

در تقابل های قبلی مارسی و پاریسن ژرمن در لیگ یک فرانسه، این دو تیم هشتاد و سه بار رودرروی یکدیگر صف آرایی کرده اند ولی با جمع رقابت های دیگری که در چهارچوب سایر جام ها و تورنمنت ها برگزار شده، مجموع تقابل های دو تیم به عدد یکصد می رسد. در این یکصد جدال رو در رو، سی و دو برد برای المپیک مارسی رقم خورده است؛ نوزده دیدار به تساوی کشیده شده و سی و دو پیروزی هم برای پاریسی ها به دست آمده است.

نکته جالب توجه این است که پاریسن ژرمن تا قبل از این که تحت مالکیت قطری ها قرار بگیرد، تنها هجده بار در لیگ موفق به شکست مارسی شده بود.

اما در مقایسه افتخارات و عملکرد اروپایی تیم های المپیک مارسی و پاریسن ژرمن، کف ترازو شدیدا به سمت بندرنشینان مارسی سنگینی می کند. جایی که آن ها یک عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، یک عنوان نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سه عنوان نایب قهرمانی در لیگ اروپا و در مجموع، پنج فینال اروپایی و یک عنوان قهرمانی در رقابت های بین المللیِ قاره‌ی سبز را یدک می کشند.

این در شرایطی است که پاریسن ژرمن تنها یک عنوان نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را در کارنامه دارد که آن دوره از مسابقات نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا، در مراحل حذفی به صورت تک بازی برگزار شد.

با توجه به حساسیت همیشگی دیدار لوکلاسیک، خارج از استادیوم نیز ممنوعیت زیادی برای هواداران وضع شده است. اداره پلیس منطقه 'بوش دو رون' تصمیم گرفت که همه تجمعات و راهپیمایی ها را در مناطق یکم، ششم و هشتم در روز یکشنبه از ساعت چهارده بعد از ظهر تا ساعت بیست و سه به وقت محلی ممنوع کند. این بازی تحت مراقبت های شدید امنیتی برگزار خواهد شد و با اعلام قبلی، لیگ یک اولتیماتوم جدی به باشگاه المپیک مارسی داده که در صورت هرگونه خطا، اغتشاش و بر هم زدن تمرکز تیم حریف، مارسی و هوادارانش با جرایم سنگینی مواجه خواهند شد. حتی به منظور جلوگیری از پرتاب اشیاء در دربی لوکلاسیک یکشنبه شب، مسئولان باشگاه مارسی تصمیم گرفته اند چهار تور قابل جابجایی را اطراف پرچم های کرنر نصب کنند.

در پی حوادث بازی مارسی و گالاتاسرای در مسابقات لیگ اروپا، طی حکمی از سوی یوفا، جایگاه پشت دروازه سمت شمالی ورزشگاه ولودروم برای بازی بعدی مارسی در لیگ اروپا در تاریخ چهارم نوامبر برابر لاتزیو خالی خواهد بود. البته اگر باشگاه فرانسوی بخواهد، می تواند در خصوص این حکم، درخواست تجدید نظر کند. یوفا قبلا نیز هواداران مارسی را از حضور در بازی های خارج از خانه محروم کرده بود. هواداران و باشگاه مارسی در تاریخ خود به صورت پیاپی از سوی لیگ یک و یوفا دچار محرومیت ها و تهدیدات زیادی شده اند؛ کار تا جایی پیش رفته است که پابلو لنگوریا، رئیس باشگاه مارسی طی بیانیه ای، از هواداران این تیم خواسته در بازی یکشنبه شب، نهایت نظم و احترام به مقررات را حین برگزاری مسابقه رعایت کنند و بهانه به دست سازمان لیگ ندهند.

گفتنی است در پی حوادث بازی مارسی و آنژه، المپین ها در سایه خطر کسر یک امتیاز هستند و هر گونه اغتشاش در حین بازی با تیم پایتخت نشین، می تواند محرومیت و کسر امتیاز برای مارسی به همراه داشته باشد.

در چهل و یک تقابل قبلی دو تیم در لیگ یک یا همان لوشامپیونه فرانسه در ورزشگاه ولودروم مارسی، بیست و دو بازی را مارسی برده، هشت بازی به تساوی رسیده و یازده برد نیز سهم پاریسن ژرمن بوده است. بدین ترتیب، به نظر می رسد کار پاریسی‌ ها مقابل بندرنشینان امشب در استادیوم ولودروم بسیار سخت خواهد بود.

انتظارات از دربی لوکلاسیک فرانسوی ها بسیار بالا رفته و بسیاری از هواداران و بازیکنان حاضر در هر دو تیم، در انتظار برگزاری دیداری جذاب هستند. یکی از دلایل جذابیت تقابل مارسی و پاریسن ژرمن، رویارویی لیونل مسی با خورخه سمپائولی، سرمربی سابق تیم ملی آرژانتین است که حالا هدایت مارسی را بر عهده دارد و ظاهراً تیمش آماده استفاده از تاکتیکی است که اجازه درخشش را به این فوق ستاره آرژانتینی در زمین ندهد. والنتین رونژیه، هافبک مارسی، در آستانه این دیدار حساس و رویارویی با مسی که بسیاری، او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا می‌ دانند، می گوید:

"پی اس جی جمعی از بهترین بازیکنان دنیا را در اختیار دارد ولی ما نیز در مجموع تیم قدرتمندی هستیم. ما باید در این سطح به رقابت بپردازیم. هدف اصلی ما این است که مانع از فعالیت مسی در زمین شده و او را مهار کنیم. او از نظر من بهترین بازیکن حال حاضر دنیا است."

رونژیه درباره تفاوت‌ های مارسی و پاریسن ژرمن نیز می گوید:

"ما نیز بازیکنان بسیار خوبی داریم اما قدرت ما به صورت جمعی است. ما باید روز یکشنبه از این نظر با حریف رقابت کنیم و شاید حتی بهتر از آن ها باشیم."

نشریه اکیپ فرانسه امروز با هوشمندی تیتر جلد یک روزنامه خود را به موضوع عدم حضور لیونل مسی در مسابقه‌ی حساس امروز بارسلونا و رئال مادرید اختصاص داد و به همزمانی این دیدار با بازی پاریسن ژرمن و مارسی در ال کلاسیکوی فرانسوی ها پرداخت. مسی اگر چه بعد از پانزده سال در ال کلاسیکوی مشهور دنیا یعنی بازی رئال مادرید و بارسلونا حضور ندارد ولی به جای آن، امشب در دیدار پاریسن ژرمن با المپیک مارسی مشهور به دربی لوکلاسیک یا ال کلاسیکوی فرانسه حضور خواهد داشت.

اما حاشيه‌ی دیگری که پیش از تقابل با مارسی، گریبان تیم پاریسی‌ را گرفت، ماجراهای مائورو ایکاردی و همسرش وندا نارا بود که به عنوان چهره‌ های خبرساز هفته اخیر فوتبال جهان نیز شناخته می‌ شوند. ایکاردی از سوی همسرش به خیانت متهم شد و سپس به میلان سفر کرد تا به این جنجال پایان بدهد که به همین دلیل، بازی مقابل لایپزیش را از دست داد. با وجود اخبار اخیر، مائوریسیو پوچتینو معتقد است که ایکاردی می‌ تواند همچنان مهاجم قابل قبولی باشد. پوچتینو در نشست خبری پیش از بازی با مارسی با حمایت از این مهاجم گفته که مائورو ایکاردی از نظر ذهنی قوی و آماده است و تا آخر این هفته به تمرینات بازمی گردد و با تیم کار می‌ کند. نیمار نیز برای بازی امشب در دسترس خواهد بود.

قبل از این بازی، اما باشگاه پاریسن ژرمن طی بیانیه‌ ای اعلام کرد که برای این مسابقه حساس تنها سه غایب دارد و نمی‌تواند سه ستاره اصلی خود را در مسابقه حساس مقابل مارسی بازی دهد. طبق اعلام باشگاه پاریسن ژرمن، در بازی امشب سرخیو ریکو، پارادس و سرخیو راموس به دلیل مصدومیت غایب خواهند بود و نمی‌ توانند برای پاریسی‌ ها به میدان بروند. در میان این بازیکنان، سرخیو راموس تاکنون به دلیل مصدومیت قدیمی خود، برای پاریسن ژرمن موفق به انجام بازی نشده است.

با اعلام خورخه سامپائولی سرمربی مارسی در کنفرانس خبری پیش از بازی امشب، حضور چنگیز اوندر، وینگر ترک تبار مارسی در دیدار لوکلاسیک مقابل پی اس جی در هاله ای از ابهام قرار دارد و حضور او مشخص نیست. سمپائولی گفته که دیگر بازیکنانش از جمله دیمیتری پایت مشکلی برای همراهی تیم ندارند.

در تصویر زیر، ترکیبی منتخب از برترین بازیکنان دو تیم مارسی و پاریسن ژرمن در قرن بیست و یکم به بهانه دیدار امشب دو تیم را مشاهده می کنید:

ترکیب احتمالی دو تیم مارسی و پاریسن ژرمن در دربی لوکلاسیک از نگاه اکیپ:

9404