«زمین»؛ مشکل حل‌نشدنی فوتبال ایران

«زمین»؛ مشکل حل‌نشدنی فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی- در شرایطی که کشور قطر در نزدیکی کشورمان از پنجمین ورزشگاه خود برای میزبانی جام جهانی رونمایی کرده است، لیگ برتر ایران با مشکل ورزشگاه روزگار می‌گذراند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، زیرساخت و امکانات، حلقه گمشده فوتبال کشور در سالیان گذشته بوده است و تیم‌های ایرانی،‌ همیشه با این مشکل بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی استقلال که پُرافتخارترین تیم ایرانی در مسابقات آسیایی به شمار می‌رود، هر روز در یک زمین تمرین می‌کند و آبی‌پوشان چندین سال است که با این مشکل مواجه هستند.
مشکلات در تأمین ورزشگاه با شروع لیگ بیست‌ویکم ادامه دارد و چهار تیم (معادل یک چهارم تیم‌ها) از این بابت با مشکل روبه‌رو بوده‌اند. با صعود فجر سپاسی شیراز و هوادار تهران، این دو باشگاه مشکل ورزشگاه را در لیگ برتر دوچندان کردند. مدیرعامل باشگاه فجر در فاصله 10 روز تا آغاز مسابقات، زمین ورزشگاه حافظیه شیراز را به زمین چوگان تشبیه کرد و از سرهم‌بندی این ورزشگاه سخن گفت. فلاح اعلام کرد که به دلیل کمبود فضا، رختکن‌های ورزشگاه حافظیه شرایط مناسبی برای میزبانی از تیم‌ها ندارند.

هوادار هم هنوز ورزشگاه خود را تعیین نکرده است. مدیران این باشگاه که لیگ دسته اول را در ورزشگاه غدیر تهران سپری کردند، به دنبال برگزاری دیدارهای خود در ورزشگاه پاس قوامین هستند که این موضوع نیز هنوز قطعی نشده است. ورزشگاه شهدای شهر قدس، دیگر گزینه روی میز هوادار برای میزبانی از رقباست که قیمت معقول‌تری هم دارد.

نساجی مازندران هم در سال‌های اخیر با این مشکل مواجه بود. پس از زیر کِشت رفتن زمین ورزشگاه شهید وطنی، سرخپوشان مازندران به ورزشگاه شهدای ساری نقل مکان کردند که این زمین هم وضعیت مناسبی ندارد. ساکت الهامی هم بارها به این موضوع اعتراض کرده است. آماده‌سازی ورزشگاه شهدای مس رفسنجان که چمن مصنوعی داشت، به هفته‌های ابتدایی فصل نرسید و تا نیم‌فصل هم ادامه دارد. نارنجی‌پوشان در ورزشگاه شهید زینلی سرچشمه از رقبای خود میزبانی می‌کنند.

بغرنج‌ترین وضعیت را در این میان، نفت مسجدسلیمان دارد. در شرایطی که مسابقات بیش از 80 روز تعطیل بود، نفتی‌ها هیچ‌گونه اقدامی درباره مرمت ورزشگاه شهید بهنام محمدی نکردند و این اقدام را در فاصله چهار روز تا دیدار با سپاهان استارت زدند! این در حالی است که موش و عقرب هم در خوابگاه اعضای تیم نفت مسجدسلیمان یافت می‌شود و به نظر می‌رسد مدیران این باشگاه، تصمیمی برای حل این معضل همیشگی ندارند.

در این شرایط سازمان لیگ برای نزدیک‌تر شدن لیگ برتر به شرایط حرفه‌ای، باید اقدامی موثر در قبال باشگاه‌هایی داشته باشد که به ساده‌ترین مسئله فوتبال یعنی زمین بازی هم توجه ندارند. باشگاه‌هایی که هر سال با این معضلات روبه‌رو هستند و انگار قصدی برای برطرف کردن ایرادات زیرساختی خود ندارند.

6641