اشتباهات داوری، شکسته شدن یک طلسم و نیمکتی خالی

اشتباهات داوری، شکسته شدن یک طلسم و نیمکتی خالی

پایگاه خبری فوتبالی- هفته اول بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال در شرایطی به پایان رسید که در ۸ بازی برگزار شده تنها شاهد ۱۴ گل بودیم که سهم گل گهر و پرسپولیس در گلزنی بیشتر از سایر تیم‌ها بود و ۶ تیم هم سه امتیاز بازی را کسب کردند. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر فوتبال سرانجام آغاز شد تا دوباره شور و هیجان به زندگی عاشقان این رشته ورزشی باز گردد. در این گزارش نگاهی به اتفاقات قبل و بعد از دیدارهای هفته اول داشتیم و عملکرد تیم‌های حاضر در این رقابت ها را مورد بررسی قرار دادیم.

نساجی مازندران - فجر سپاسی

اولین بازی، اولین اشتباه تاثیرگذار داوری

نخستین بازی بیست و یکمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر را تیم‌های نساجی مازندران و فجر سپاسی شیراز آغاز کردند، دیداری که به دلیل مشکلات نساجی در بیرون از قائم شهر و در ورزشگاه شهدای ساری برگزار شد.

عبدالکریم اسلامی در دقیقه ۲۳ برای نساجی مازندران گلزنی کرد تا نامش به عنوان نخستین گلزن لیگ بیست و یکم ثبت شود. هر چند این گل از روی یک ضربه ایستگاهی و دفع ناقص ایمان صادقی دروازه بان فجر سپاسی توسط اسلامی به گل تبدیل شد اما در تصاویر تلویزیونی به نظر می رسد گل در شرایط آفساید بوده و کمک داور این بازی با جای‌گیری اشتباه اولین حاشیه داوری را رقم زده‌است.

علی کلانتری سرمربی فجرسپاسی نیز اعتقاد دارد گلی که حریف به ثمر رسانده آفساید بوده و شاهد اولین اشتباه تاثیرگذار لیگ برتر فوتبال ایران بوده‌ایم. در دقیقه ۸۶ این دیدار یک تصمیم دیگر نیز سوال برانگیز شد. در یک صحنه کمک داور اول این بازی پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد و مانع ادامه بازی از سوی بازیکن نساجی در موقعیتی مناسب شد. تصمیمی که به نظر می رسد اشتباه بوده و کمک داور این میدان زود تصمیم گرفته‌است.

از دیگر اتفاقات این بازی می توان به عدم هماهنگی دروازه‌بان و مدافعین نساجی اشاره کرد که در دو صحنه عدم هماهنگی بین آنها کاملا مشهود بود و این مساله می تواند در ادامه لیگ برای این تیم شمالی دردسر ساز شود.

اولین اخطاری لیگ هم در این بازی به ثبت رسید. نام حمید نعمتی بازیکن فجر در دقیقه ۲۱ با دریافت کارت زرد از سوی داور،  در بین اولین های بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر به ثبت رسید.

از ۱۰ دیدار اخیر نساجی با ساکت الهامی این تیم در ۹ بازی با برد زمین بازی را ترک کرده و باید دید این روند ادامه خواهد داشت یا خیر.

پیکان - نفت‌ مسجدسلیمان

همچنان در حسرت برد ۳ ساله

اولین تساوی لیگ برتر فوتبال ایران در بازی تیم های پیکان و نفت‌ مسجدسلیمان رقم خورد. دیداری که در ورزشگاه شهدای شهر قدس برگزار شد و دو تیم پس از ۹۰ دقیقه تلاش به تساوی بدون گل رضایت دادند.

در این بازی یک صحنه داوری وجود داشت. برخورد توپ با دست مدافع نفت مسجد سلیمان که اعتراض بازیکنان پیکان را به همراه داشت اما داور این بازی اعتقاد داشت که توپ به کرنر رفته و مساله خاصی نبوده است.

بیش از سه سال از آخرین پیروزی پیکان برابر نفت مسجد سلیمان گذشت و خودروسازان همچنان در حسرت برد این تیم جنوبی باقی ماندند.

پدیده مشهد - آلومینیوم اراک

۱۵ بازیکن، بدون ذخیره و پست های غیرتخصصی

یکی از بازی های عجیب و غریب فوتبال ایران به دیدار تیم های پدیده مشهد و آلومینیوم اراک باز می گردد. جایی که نماینده مشهد با ۱۵ بازیکن، بدون دروازه‌بان ذخیره و با حضور ۳ بازیکن در پست های غیرتخصصی برابر آلومینیوم اراک به میدان رفت.

شهرخودرو در ۵ بازی از ۴ دیدار اخیر خود در امر گلزنی ناکام مانده و در این بازی نیز نتوانست دروازه حریف خود را باز کند. از سویی دیگر از آخرین دیداری که آلومینیوم اراک در لیگ برتر پیروز از زمین بازی خارج شده است، ۱۲۰ روز می گذرد.

از تساوی بدون گل در این بازی که بگذریم، شرایط بد و نابسامان پدیده زنگ خطری را به صدا در آورده که در هفته های آتی لیگ برتر بلندتر بلندتر  خواهد شد؛ مشکلات عجیب و غریب در این باشگاه از قرارداد بازیکنان گرفته تا مسائلی که در فوتبال حرفه‌ای محلی از اعراب ندارد، آنقدر ابهام برانگیز است که باید دید در روزهای آینده چه عواقبی را رقم می‌زند.  

سپاهان - مس رفسنجان

۳ امتیاز نایب قهرمان فصل قبل و یک پنالتی که به هدر رفت

تیم فوتبال سپاهان که فصل گذشته به عنوان نایب قهرمانی رضایت داده بود در نخستین بازی خود در بیست و یکمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر به مصاف مس رفسنجان رفت تا در اولین گام، سه امتیاز این بازی را از آن خود کند. در این بازی ابتدا مس در همان دقایق ابتدایی به گل رسید اما با نظر کمک داور این گل آفساید اعلام شد و کارگردان پخش تلویزیونی این دیدار نیز تمایلی به تکرار تصویر از زوایایی دیگر نشان نداد.

در ادامه شاگردان محرم نویدکیا در وقت‌های اضافه نیمه اول توسط امید نورافکن و در نیمه دوم با ضربه آکروباتیک سروش رفیعی در دقیقه ۵۶ به گل اول و دوم دست پیدا کردند. در این بازی تیم فوتبال مس رفسنجان در دقیقه ۹۰ صاحب یک ضربه پنالتی شد که ضربه سید مهدی حسینی به بیرون رفت تا زردپوشان بدون دریافت گل به نخستین پیروزی خود دست پیدا کنند. در این بازی دوبار پیاپی هم توپ به تیرک دروازه مس برخورد کرد که با خوش شانسی وارد دروازه این تیم نشد.

کریستوفر کنت دروازه‌بان اتریشی، مسعود ریگی و شهریار مغانلو، خریدهای تابستانی نویدکیا در این بازی به میدان رفتند؛ در سوی مقابل فایز الرشیدی و زهیر سلیمان دو بازیکن تیم ملی عمان نیز در ترکیب مس حضور داشتند.

گل گهرسیرجان – تراکتور

آتش بازی امیر در اردوی فیروزخان

همانطور که پیش بینی می شد شاگردان امیرقلعه نویی از همان ابتدای لیگ خودشان را در قامت یک مدعی نشان دادند. ۳۷ دقیقه و زدن ۴ گل آن‌هم به تراکتور کار آسانی نیست اما گل گهری ها نشان دادند این توانایی را دارند و می توانند دست به کارهای بزرگ بزنند.

در این مسابقه امیر قلعه‌نویی به دلیل محرومیت از روی سکوها نظاره‌گر عملکرد شاگردانش بود؛ یکی از نکته های مهم این دیدار که موجب برد پرگل شاگردان قلعه نویی شد، از خود گذشتگی بازیکنان این تیم بود. اگر گل های این بازی را مرور کنیم خواهیم دید بازیکنانی که پاس گل دادند خودشان از شانس بازکردن دروازه حریف برخوردار بودند اما ترجیح دادند هم تیمی خود که بخت بهتری داشت را در موقعیت گلزنی قرار دهند و برای همین شاهد بودیم موقعیت های این تیم به چه شکل تور دروازه تراکتور را لمس کرد.

البته نماینده سیرجان اگر کمی خوش شانس بود می توانست گل های بیشتری را هم به ثمر برساند اما همین برد چهار بر یک برابر نماینده تبریز نشان داد امیر قلعه نویی و شاگردانش در این فصل حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.

استقلال – هوادار

یک پنالتی اشتباه و تکرار یک تصمیم غلط

دیدار تیم‌های استقلال تهران و تیم تازه راه یافته هوادار به لیگ برتر هرچند با برد خفیف شاگردان فرهاد مجیدی همراه بود اما در این بازی نیز شاهد تصمیم‌های بحث برانگیز داوری بودیم که بازهم نشان داد داوری فوتبال ما نیازمند بسترهای مناسب از جمله فناوری کمک داور ویدئویی (VAR) است.

این بازی در نیمه نخست صحنه خاصی نداشت اما در ۴۵ دقیقه دوم دوبار شاهد اشتباه تاثیرگذار داوری بودیم. تورج حق‌وردی کارشناس داوری کشورمان در این خصوص معتقد بود که تیم داوری در نیمه دوم دو اشتباه مرتکب شد. پنالتی که در دقیقه ۵۳ برای آبی‌ها گرفته شد اشتباه بود و کوپال ناظمی حتی می‌توانست به ارسلان مطهری برای شبیه‌سازی کارت زرد نشان دهد اما به اشتباه نقطه پنالتی را نشان داد. این توپ گل شد اما داور بازهم به اشتباه دستور به تکرار ضربه داد و این کارشناس داوری اعتقاد دارد متوجه نشده چرا ناظمی چنین تصمیمی را گرفته است چرا که در تصاویر تلویزیونی نکته خاصی دیده نشد.

حق‌وردی همچنین به دقیقه ۶۹ این بازی اشاره کرد و گفت: کمک داور دوم، آفسایدی را از مهاجم هوادار گرفت که کاملا اشتباه بود و این تصمیم موجب شد یک موقعیت طلایی برای این تیم از دست برود.

نکته دیگر در این دیدار به بازی جسورانه شاگردان رضا عنایتی باز می‌گردد؛ تیم تازه راه یافته هوادار به لیگ برتر، در اولین بازی خود در ورزشگاه آزادی آن هم برابر تیم پرمهره استقلال عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت و نشان داد هر چند کم تجربه است اما شخصیت حضور در لیگ برتر را داشته و می تواند حریف سختی برای تیم‌های باتجربه لیگ برتر باشد.

نکته دیگری که اشاره کردن به آن خالی از لطف نیست، این است که در این دیدار فرهاد مجیدی در جریان بازی چندین بار سیاوش یزدانی را با لقب دکتر صدا زد!

صنعت نفت آبادان - ذوب آهن

از تعویض‌های طلایی تا تکرار نتیجه

شاگردان علیرضا منصوریان در اولین دیدار خود میزبان تیم ذوب آهن اصفهان بودند. در ۶ دقیقه اول این بازی دوبار بازیکنان صنعت نفت با اشتباه خود بازیکنان ذوب آهن را در موقعیت گل قرار دادند که یک بار هم توپ به تیرک عمودی دروازه این تیم برخورد کرد و با خوش شانسی راهی به گل نبرد.

طالب ریکانی در این بازی با شوت های سرکش خود برای سنگربان ذوب آهن، مشکل ایجاد کرده بود و بارها او را وادار به واکنش کرد.

در شرایطی که این بازی در وقت های اضافه دنبال می شد عارف رستمی برای ذوب آهن گلزنی کرد تا مانند ۴ تقابل اخیر این دو تیم، بازی با نتیجه یک بر صفر به پایان برسد. از دیگر اتفاقات این بازی می توان به اقدام عجیب مسوولان فوتبال آبادان اشاره کرد؛ آنها فقط اجازه دادند خبرنگاران صداوسیما در نشست خبری حضور پیدا کنند و باید دید بر چه اساس این تصمیم از سوی آنها اتخاذ شده است؟!

فولاد – پرسپولیس

شکسته شدن طلسم ۲۳ ماهه شاگردان یحیی

تیم فوتبال پرسپولیس تهران با کسب پیروزی مقابل فولاد خوزستان به روند شکست ناپذیری این تیم در اهواز پایان داد؛ ضمن این که یحیی گل محمدی نیز توانست به اولین برد خود با این تیم در اهواز دست پیدا کند.

این نتیجه روند شکست ناپذیری فولاد در اهواز را پس از ۲۵ بازی شکست و به نوعی روحیه از دست رفته سرخ‌پوشان تهرانی را پس از اتفاقات عجیب و غریب لیگ قهرمانان آسیا به آنان بازگرداند. به طور دقیق‌تر فولاد پس از ۷۱۸ روز در ورزشگاه خانگی خود، دوباره شکست را تجربه کرد و این بار سه بر یک برابر مدعی عنوان قهرمانی لیگ برتر تن به شکست داد.

نکته دیگر در این بازی این است که آخرین شکست فولادی‌ها در اهواز به هفته دهم فصل نوزدهم لیگ برتر باز می‌گردد؛ جایی که آنها بازهم برابر پرسپولیس نتیجه را واگذار کرده بودند و حالا دوباره تاریخ برای آنها تکرار شد.

از دیگر اتفاقات این دیدار به نحوه تصویربرداری می توان اشاره کرد. تا هشت دقیقه پس از شروع مسابقه فقط با یک دوربین آن‌هم از نمایی دور که مربوط به خط آفساید زمین فولاد بود این دیدار به روی آنتن رفت و برای لحظاتی نیز در جریان بازی، تصویر روی دروازه‌بان فولاد جا مانده بود، اما در ادامه این مشکل حل شد و تصاویر مناسبی از این دیدار به نمایش درآمد.

جدول لیگ برتر در پایان هفته نخست از قرار زیر است:

۱- گل‌گهر سیرجان ۳ امتیاز

۲- پرسپولیس ۳ امتیاز

۳- سپاهان ۳ امتیاز

۴- استقلال ۳ امتیاز

۵- ذوب‌آهن ۳ امتیاز

۶- نساجی مازندران ۳ امتیاز

۷- آلومینیوم اراک یک امتیاز

۸- پدیده مشهد یک امتیاز

۹- پیکان یک امتیاز

۱۰- نفت مسجدسلیمان یک امتیاز

۱۱- صنعت نفت آبادان بدون امتیاز

۱۲- فجر شهید سپاسی بدون امتیاز

۱۳- هوادار بدون امتیاز

۱۴- فولاد بدون امتیاز

۱۵- مس رفسنجان بدون امتیاز

۱۶- تراکتور بدون امتیاز

6641