حق پخش تلویزیونی؛ معادله مجهول فوتبال ایران

حق پخش تلویزیونی؛ معادله مجهول فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی- ماجرای پرداخت حق پخش تلویزیونی در فوتبال کشور موضوعی است که با وجود رایزنی‌های فراوان هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، تماشای مسابقات فوتبال محصول فرآیندی است که در آن باشگاه‌ها، بازیکنان، مربیان و سایر عوامل به فعالیت می‌پردازند. اگر قرار باشد فوتبال‌ پاکی داشته باشیم، باید حقوق تولید کنندگان این محصول رعایت شود. به عنوان مثال، زمانی که یک فیلم یا سریال تولید می‌شود، محصولش تماشای آن در سینما یا پخش در شبکه خانگی است، اما اگر فیلم خارج از مجرای مد نظر پخش شود، غیر قانونی بوده و سرمایه‌گذار متضرر خواهد شد. نمایش فوتبال در سطح باشگاهی و ملی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر حقوق تولید کنندگان که همانا فدراسیون و باشگاه‌ها هستند رعایت نشود، تمام تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد تا این بازی به نمایش گذاشته شود، از بین می‌رود. 

با این تفاسیر باید گفت که یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها، حق پخش تلویزیونی است. صداوسیما بابت پخش تلویزیونی رقابت‌های ورزشی از جمله فوتبال که درآمد بسیار بالایی هم دارد، پولی به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌کند؛ موضوعی که فوتبال ایران را در معرض ورشکستگی قرار داده و باشگاه‌ها را ناتوان از پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خود کرده است.

از زمانی که فوتبال ایران حرفه‌ای شده، حق پخش شامل حال باشگاه ها نشده و هیچکدام از روسای فدراسیون موفق نشدند این حق را احیا کنند. اکنون این مطالبه از مرز 10 هزار امضا عبور کرده و مردم خواهان تعیین تکلیف آن هستند. مخاطبان اعتقاد دارند که حق پخش باید به باشگاه‌ها برسد تا بتوانند درآمدزایی کنند چون 70درصد درآمدزایی باشگاه‌ها از این طریق صورت می‌گیرد.

این مطالبه در شرایطی مطرح شده که این اواخر جلساتی هم درمورد پرداخت حق پخش برگزار شد، اما هیچگاه به سرانجام نرسید تا موضوع همچنان معادله‌ای مجهول در فوتبال کشور باشد. البته، در سایر کشورها حق پخش تلویزیونی مربوط به رقابت‌ها به مزایده گذاشته می شود و به بالاترین پیشنهاد به فروش می رسد. شبکه‌هایی که بدون خریداری حق پخش رویداد، آن را پوشش کنند، اقدام‌شان غیرقانونی بوده و صاحب حقوق آن رویداد و مسابقه، می‌توانند نزد مراجع قضایی شکایت و خسارت دریافت کنند که بسیار متداول است.

سازمان لیگ فدراسیون که هنوز موفق نشده حق پخش تلویزیونی را از سازمان صدا و سیما دریافت کند، چندی قبل در مورد پرداخت نشدن این حق، استفتا کرده و نظر مراجع معظم تقلید را در این مورد خواستار شده است. مراجع عظام نیز اعلام کرده‌اند جایز نیست صدا و سیما حق پخش تلویزیونی را پرداخت نکند. امیر عابدینی هم این خبر را تایید کرد و گفت: "اکثریت مراجع عالیقدر اعلام کرده‌اند که جایز نیست که صدا و سیما پول حق پخش تلویزیونی را پرداخت نکند."

با این شرایط، عدم پرداخت حق پخش نه تنها از نظر مادی که از نظر شرعی هم اقدام مشکل دار و تخلف به شمار می رود اما هنوز هیچ دستگاهی، گام جدی برای تحقق آن برنمی‌دارد. این درحالیست که در کشورهای پیشرفته حق پخش بسته به سیاست‌های بازاریابی فوتبال، از 30 تا 60 درصد کل درآمد باشگاه ها را تشکیل می‌دهد.

در وضعیت کنونی، این مشکل بیشتر گریبان باشگاه‌هایی نظیر پرسپولیس و استقلال شده که صاحبان دولتی دارند، اما نمی‌توانند بودجه دولتی داشته باشند. حق پخش تلویزیونی، حلقه مفقوده اقتصاد ورزشی ما علی‌الخصوص فوتبال است که اهالی این حوزه و مردم توقع دارند هرچه زودتر به سرانجام برسد.

6641