مهد فوتبال ایران، زمین بازی ندارد!

مهد فوتبال ایران، زمین بازی ندارد!

پایگاه خبری فوتبالی- خوزستان مهد فوتبال ایران است و اهواز مرکز این استان، با داشتن سه تیم در لیگ‌های برتر و دسته یک کشور، تنها یک ورزشگاه مورد تایید سازمان لیگ دارد که آن هم ورزشگاه اختصاصی فولاد و در اختیار این تیم است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، در حالی که تنها یک دهه از عمر بزرگترین ورزشگاه فوتبالی خوزستان یعنی ورزشگاه غدیر اهواز می گذرد، این ورزشگاه به دلیل مشکل مالکیتی و عدم تخصیص اعتبار برای حفظ و نگهداری آن، سال ها است که بدون استفاده مانده است تا این سرمایه ملی، کارایی لازم را نداشته باشد. حتی در مقطعی زمین چمن آن کاملا سوخت و به خاک سیاه تبدیل شد. البته گفته می شود اکنون زمین چمن آن در وضعیت بهتری است اما این ورزشگاه هنوز شرایط میزبانی از بازی های لیگ یک و لیگ برتر را ندارد و مورد تایید سازمان لیگ نیست.

ورزشگاه پیر تختی اهواز نیز که مسابقات فوتبال بزرگی را در خود دیده است، دچار وضعیتی همچون ورزشگاه غدیر شده است، با این تفاوت که این ورزشگاه تا فصل گذشته لیگ یک، میزبان بازی های خانگی تیم های استقلال خوزستان و استقلال ملاثانی بود اما برای فصل جاری به دلیل از بین رفتن زمین چمن آن، فعلا از رده خارج شده است.

به جز این دو ورزشگاه در اهواز، در این سال‌ها در اقدام شایسته شرکت فولاد خوزستان، اهواز دارای یک ورزشگاه مدرن شد. ورزشگاهی که البته همین مدت پیش بود که به دلیل وضعیت نامناسب زمین چمن آن، مدیرعامل فولاد عنوان کرده بود که شاید اولین بازی خانگی آن‌ها در مکان دیگری برگزار شود که البته با کار شبانه روزی، زمین چمن وضعیت نسبتا خوبی پیدا کرد و فولادی ها در ورزشگاه اختصاصی خود اولین بازی خانگی‌شان در لیگ بیست و یکم را میزبانی کردند. زمینی که تصاویر بازی نشان می‌داد، برای بهتر شدن جای کار دارد.

اما این روزها که زمین چمن ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان در شرایط نامناسبی به سر می‌برد و تیم نفت مجبور به انتقال بازی خانگی خود مقابل سپاهان در هفته دوم لیگ برتر به اهواز شده است، این باشگاه هنوز نتواسته زمینی را به سازمان لیگ برای این دیدار معرفی کند زیرا ورزشگاه های تختی و غدیر اصلا شرایط لازم برای برگزاری در سطح لیگ حرفه ای ایران را ندارد و اگر باشگاه فولاد با نفتی ها همکاری نکند، مشخص نیست تکلیف میزبانی آن ها از سپاهان چه می شود.

تیم‌های لیگ یکی خوزستان یعنی استقلال ملاثانی و استقلال خوزستان نیز برای برگزاری بازی های خانگی خود در بلاتکلیفی هستند، البته استقلال ملاثانی به لطف همکاری باشگاه فولاد توانست اولین بازی خانگی خود را در زمین ۲۰۰ دستگاه که متعلق به باشگاه فولاد است، برگزار کند و استقلال خوزستان هم امروز باید در همین زمین میزبانی کند.

علاوه بر این‌که استادیوم‌های تختی اهواز و غدیر از رده خارج شده‌اند باید به این آمار، استادیوم امام رضا نفت اهواز و ملی‌حفاری در اهواز را نیز اضافه کرد؛ استادیوم نفت همان استادیومی است که سال‌ها قبل استقلال اهواز در آن به عنوان نایب‌قهرمانی لیگ برتر رسید اما این استادیوم و استادیوم حفاری، سال‌ها است که به دلیل بی‌توجهی در وضعیت خوبی برای برگزاری بازی‌های لیگ برتر و لیگ یک قرار ندارند و مشخص نیست چرا مسئولیت اجتماعی این شرکت‌ها در قبال جوانان خوزستانی با بی‌توجهی به چنین استادیوم‌هایی نادیده گرفته می‌شود. 

اما سوال این است چرا باید خوزستان مهد فوتبال ایران، از داشتن چند وزرشگاه مدرن محروم باشد و اصلا چرا باید سرمایه‌های ملی آن مثل ورزشگاه‌های غدیر و تختی از رده خارج شده باشند. این‌ها همگی بیانگر این است که یک جای کار می‌لنگد و مدیریت مجموعه‌های ورزشی خوزستان به درستی انجام نمی‌شود، وگرنه حالا که زمین چمن ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان دچار مشکل شده است، نباید مسجدسلیمانی‌ها در آستانه یک بازی حساس، بلاتکلیف و در پی زمینی در مرکز استان باشند.

به نظر می‌رسد که مسئولان خوزستانی باید به معنای واقعی ورزش را به عنوان یک عامل تاثیرگذار در سلامت جسم و روان و کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی، در اولویت کاری خود قرار دهند و با نظارت بیشتر بر مجموعه‌های ورزشی، اجازه ندهند که سرمایه‌های ملی که میلیاردها تومان هزینه صرف آن‌ها شده است، یکی پس از دیگری از بین بروند و خاک بخورند. نباید گذاشت که بیش از این ورزشکاران و رشته‌های ورزشی برای افتخارآفرینی معطل امکانات باشند.

6641