آغاز نامنظم؛ سناریوی همیشگی لیگ دسته اول فوتبال

آغاز نامنظم؛ سناریوی همیشگی لیگ دسته اول فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی- لیگ دسته اول فوتبال در فصل ۰۱-۱۴۰۰، باز هم شروعی نامنظم داشته است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، لیگ دسته اول فوتبال همه ساله سرشار از ناهماهنگی‌ها، حاشیه‌ها و لغو دیدارهای مختلف است که این موضوع در هفته نخست، بیش از سایر هفته‌ها نمایان می‌شود.

وضعیت برخی تیم‌ها برای شرکت در لیگ یک مشخص نبود و تیم‌های خوشه طلایی، شاهین شهرداری بوشهر، شمس آذر، قشقایی، استقلال خوزستان و رایکا شرایطی مبهم داشتند. خوشه طلایی 15 روز پیش از شروع مسابقات، برای شرکت در لیگ دسته اول اعلام آمادگی کرد و شاهین حدود یک هفته قبل، از حضور قطعی خود در لیگ دسته اول خبر داد.

این بلاتکلیفی تا شروع مسابقات هم ادامه داشت و حضور شمس آذر قزوین، پس از آغاز لیگ دسته اول قطعی شد! البته نماینده قزوین نتوانست مدارک خود را تا بازی ابتدایی خود در لیگ دسته اول مقابل مس کرمان آماده کند و به دلیل صادر نشدن کارت بازی بازیکنان به میدان نرفت. این موضوع ناشی از نرساندن مدارک لازم در زمان مقرر و طولانی شدن روند انتقال امتیاز از بادران به شمس آذر بود.

پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی هم مشکل دیگری بود که باشگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. پارس جنوبی به دلیل بدهی به بازیکنان پیشین خود و صادر نشدن کارت بازی بازیکنان جدید، مقابل مس شهر بابک به میدان نرفت. البته باشگاه ماشین‌سازی تبریز هم همین مشکل را داشت و بازیکنان جدید ماشین‌سازان از شرکت در بازی منع شدند. همین موضوع هم زمینه‌ساز شکست 4 بر صفر سبزپوشان تبریزی مقابل شهرداری همدان شد.

این بی‌نظمی در سالیان گذشته هم امری معمول بوده و می‌توان گفت هر سال 40 درصد تیم‌ها، حداقل در یک مسابقه بازی نکردند. فریبرز محمودزاده مسئول برگزاری رقابت‌ها، هر سال باشگاه‌های غایب در هفته نخست را تهدید می‌کند که در صورت غیبت در یک دیدار دیگر، به دو رده پایین‌تر سقوط خواهند کرد. اتفاقی که برای نفت تهران و سیاه‌جامگان تکرار شد و این دو باشگاه سال 97 پس از اینکه در دو دیدار به میدان نرفتند، منحل شدند.

البته پایبندی سازمان لیگ به صادر نکردن مجوز بازی بازیکنان جدید برای تیم‌های بدهکار، اتفاقی پسندیده است و باید یقه تیم‌های متخلف بزرگتر از باشگاه‌های دسته اولی را هم گرفت. با این حال برخی باشگاه‌ها، تمامی کارهای خود را به روز آخر موکول می‌کنند و بی‌نظمی را از همان هفته نخست استارت می‌زنند.

۴۱۵۴