میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌های فوتبال کشور با حضور حمیدرضا گرشاسبی و غلامرضا نوروزی

میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌های فوتبال کشور با حضور حمیدرضا گرشاسبی و غلامرضا نوروزی

پایگاه خبری فوتبالی- حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان و دکتر غلامرضا نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمده و در رابطه با شرایط و زیرساخت‌های حضور تماشاگران در رقابت‌های فوتبال ایران به گفت‌وگو پرداختند.

غلامرضا نوروزی در ابتدا در رابطه با اینکه آیا شرایط حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها فراهم هست یا خیر، گفت: کرونا آسیب‌های جدی به ساختار ورزش و به ویژه حضور تماشاگران در ورزش زد. همه می دانیم که حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، از مهم‌ترین قسمت‌های ورزش است. مدتی است که آن‌ها از ورود به ورزشگاه‌ها محروم هستند. از طرفی هم ورزشکارهای ما ممکن است انگیزه و شور و هیجانی که به واسطه حضور تماشاگران در ورزشگاه ها وجود دارد را نداشته باشند. در جلسه‌ای که در ستاد مبارزه با کرونا در ورزش داشتیم، یکی از بحث‌هایمان حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها بود. خوشبختانه ستاد ملی مبارزه با کرونا در یکی از مصوبات خود اعلام کرد که تماشاگران می توانند با شرط و شروط خاصی در ورزشگاه ها حضور پیدا کنند. شرط حضور، در ورزشگاه‌های روباز و با ظرفیت 30% است. آن هم به تماشاگرانی اختصاص پیدا می‌کند که از تاریخ تزریق دوز دوم واکسن آن‌ها، دو هفته گذشته باشد و کارت واکسیناسیون داشته باشند. برای مثال در ورزشگاه آزادی با توجه به ظرفیت 30 درصدی، 25 هزار نفر می توانند شرکت کنند و باید با فاصله یک متر و نیم بنشینند. قطعا ناظرین ما در فدراسیون پزشکی ورزشی و همچنین ناظرین وزارت بهداشت به این موضوع ورود پیدا خواهند کرد. موضوع بسیار مهم است و اگر دچار شکنندگی در رعایت پروتکل‌ها شویم، ممکن است خدایی ناکرده شاهد چیزی مانند پیک پنجم کرونا باشیم. ان‌شاالله دیگر این اتفاق نیفتد. 

گرشاسبی در ابتدای سخنانش در رابطه با ظرفیت 30 درصدی ورزشگاه فولاد آرنا اظهار داشت: ورزشگاه ما حدود 30 هزار نفر ظرفیت کلی دارد. می توانیم ادعا کنیم فولاد بهترین ورزشگاه را از همه نظر مانند گیت‌های ورودی، چیدمان صندلی‌ها، مسائل بهداشتی و ... دارد و هیچ دغدغه ای برای حضور تماشاگران نداریم. مدت‌هاست که شروع به آماده‌سازی خود کرده‌ایم و حس می‌کردیم که هر لحظه ممکن است شرایط حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها اعلام شود. خوشبختانه همه مسائل لازم را انجام داده‌ایم و آماده هستیم. دلمان برای هواداران تنگ شده است و امیدوارم به زودی آن‌ها را ببینیم.

وی در رابطه با زیرساخت‌های انجام‌شده برای حضور هواداران فولاد در ورزشگاه گفت: ما امکانات را دیدیم و از قبل هم برنامه‌ریزی‌ها انجام شده بودند. کرونا فرصتی بود تا بتوانیم‌ دستی روی سر و روی اماکن ورزشی بکشیم، اما متاسفانه ورزشگاه‌‌ها به مخروبه تبدیل شدند. ما در ورزش کرونا داریم! این کروناها متاسفانه در این مدت سر نزدند تا ببینند این اماکن به چه روزی افتاده‌اند. تعطیلی و نبود ورزشکاران و تماشاگران، فرصتی بود تا به اماکن ورزشی رسیدگی شود. 

مدیرعامل باشگاه فولاد در رابطه با فرایند بلیت‌فروشی برای حضور تماشاگران اظهار داشت: این دغدغه، بیشتر دغدغه تیم‌هایی است که هوادار بیشتری دارند. اما بعضا این باشگاه ها، کار را به اسپانسر برون‌سپاری می‌کنند و اسپانسری که تجربه این کار را نیز نداشته، در انجام این کار گیر می‌کند و در نهایت هم همه می‌خواهند توپ را به زمین دیگری بی‌اندازند. خروجی این معضلات و مشکلات را هوادارای میبیند که وقتش را گذاشته و به سختی خود را آماده حضور کرده است اما در نهایت نمی‌داند تکلیف چیست. در پرسپولیس وقتی بلیط فروشی را اینترنتی کردیم، یکباره شش میلیون هوادار برای خرید اقدام کردند که ما را با مشکل مواجه کرد. تمام دستگاه‌ها سوختند یا هنگ کردند! همه اذیت شدیم و باعث شد شرمنده مردم شویم. به نظر من با این 30 درصدی که اعلام شده است، فرصت این را داریم که بهتر این موضوع را مدیریت کنیم. نقش صدا و سیما و رسانه، همچنین یگان ویژه و نیروی انتظامی اینجا بسیار پررنگ‌تر می‌شود تا بتوانند همکاری و فرهنگ‌سازی کنند و از ازدحام مشکل‌ساز جمعیت جلوگیری کنند. باید به مرور تمرین و فرهنگ‌سازی شود تا همه متوجه شوند که بدون بلیت نمی‌توانند وارد ورزشگاه‌ها شوند.

در ادامه گفتگو، نوروزی درباره حضور تماشاگران در ورزشگاه ها توضیح داد: قرار است کارت های واکسیناسیون هوشمند شود و به زودی در جاهایی مانند فروشگاه ها، دانشگاه ها، اماکن ورزشی و به طور کلی در جاهای پر تردد از کارت های هوشمند واکسیناسیون استفاده خواهد شد. یکی از این اماکن می تواند ورزشگاه های فوتبال باشد که به وسیله کارت هوشمند دغدغه تردد جمعیت برطرف خواهد شد. انشالله اگر این مسئله کنترل شود و وارد پیک ششم کرونا نشویم، می توانیم به سمت حضور 50 درصدی تماشاگران در ورزشگاه ها حرکت کنیم.

سپس گرشاسبی درخصوص هجوم تماشاگران به ورزشگاه ها و اینکه حتی عده ای به ویژه در لیگ قهرمانان آسیا به صورت رایگان وارد ورزشگاه شده بودند تصریح کرد: برای دیدار لیگ قهرمانان از تمام نقاط کشور تماشاگر آمده بود و حتی عده ای از دو شب قبل در مناطق اطراف ورزشگاه چادر زده بودند. به هر حال شرایط عجیبی پیش آمد و جریمه اش را هم پرداخت کردیم. چون آخر سر که دیگر نمی توانستیم جمعیت را کنترل کنیم مجبور شدیم درهای ورزشگاه را باز کنیم و لذا 70 هزار دلار جریمه شدیم. با این خوشحالیم علیرغم اینکه نتوانستیم جام را ببریم اما یک قطره خون از دماغ کسی نیامد و اعتراضی نشد.

وی درباره وضعیت تماشاگران در دربی آینده که در هفته هشتم لیگ برتر برگزار خواهد شد اظهار داشت: اینکه بتوانیم کنترل کنیم چه کسانی برای تماشای دربی وارد ورزشگاه شوند، سخت است. وگرنه کنترل 2 دسته جمعیت 12 هزار نفری که قرار است با فاصله کنار هم بنشینند کار چندان مشکلی نیست. درنهایت هم این مدیران هستند که در نحوه کنترل تماشاگران زیر سوال می روند. پیشکسوتی به من می گفت من این همه برای این تیم افتخار آفرینی کردم، برای تماشای بازی تیم باید بروم روی صندلی شکسته در آن پایین بنشینم و بازی را ببینم.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان در پایان درباره پیروزی در پرونده محمد بلبلی خاطرنشان کرد: البته از نظر جرایم مالی خیلی ضرر کردیم و گریبان ما را گرفت. تنها حسن پیروزی در این پرونده باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی فولاد بود که آن هم هیچ سودی برای ما نداشت؛ چرا که دیگر هیچ بازیکنی باقی نمانده بود که بتوانیم جذب کنیم.

6641 / 7474